Első körben 900, az új e-személyi elektronikusan tárolt adatainak olvasására alkalmas eszközt vásároltak. Ezekből 650 került az okmányirodákhoz, kétszáz a NAV ügyfélszolgálataihoz, tíz az Országos Egészségbiztosítási Pénztárhoz – közölte kérdésünkre a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala.
|
Elképzelt jövő. Kártyaolvasó működés közben Máthé Zoltán / MTI |
Tudatták: az utóbbi két szervezetnél a láthatatlan információk – az adóazonosító jel, illetve a taj szám – kinyeréséhez szükséges feltételek megteremtése még tart.
A hivatal tájékoztatott arról is, hogy további 3100 eszköz beszerzését tervezik a közeljövőben, és ezek közül az adóhatóságnak 450, az egészségbiztosítónak 190 darabot adnak át.
A keretből az okmányirodai és a kormányablak-hálózat is részesül. A további okmányolvasókról viszont az érintetteknek, például az egészségügyi intézményeknek kell gondoskodniuk. Ez annyit jelent, hogy a háziorvosoktól a kórházakig az ellátórendszer összes szereplőjének kártyaolvasó berendezést kell vásárolnia ahhoz, hogy a betegek az új személyivel jelentkezhessenek ellátásra.
Szerettük volna megtudni, hogy hány készülékről és összességében mekkora kiadásról lehet szó, de a hivatal erre nem tudott válaszolni.
Valamivel több mint hatezer háziorvos praktizál, s nekik, valamint a szakrendelőknek és a kórházaknak biztosan tízezres nagyságrendben kellene beszerezniük kártyaolvasót. Ezek ára néhány tízezer forintnál kezdődik, így óvatosan becsülve is
több százmilliós kiadással lehet számolni.
Sietniük persze nem feltétlenül érdemes, mert évekig tarthat, mire a teljes népesség jelentős részét ellátják az új igazolvánnyal. Ami így jó ideig nagyjából arra használható, mint a régi: igazolhatjuk magunkat vele.