Sas-hegyi történet: autókat a zöldbe?

Nem egyszerűen határos a Sas-hegyi Természetvédelmi Területtel – ahogyan az eredeti híradásokban szerepelt –, hanem a Népszabadsághoz eljuttatott dokumentumok szerint konkrétan védett természeti területen fut keresztül a budapesti XI. kerületi Dayka Gábor utcának az a szakasza, amelyet a helyi önkormányzat a környék forgalmas útjainak tehermentesítésére hivatkozva meg kíván nyitni a gépkocsik előtt.

A szövevényes ügyben - amelynek a hátterében nagy valószínűséggel ingatlanfejlesztési tervek állnak - a közelmúltban egy lakossági fórum nyomán lángoltak fel újra az indulatok.

- A tulajdoni lapokból látszik, hogy önkormányzati terület fekszik a jelenleg lezárt útszakasz mellett. Az önkormányzat szándékában áll az adott telek földarabolása, átminősítése, értékesítése? - az egyik résztvevő által készített "jegyzőkönyvet" átolvasva úgy tűnik, ez lehetett az önkormányzat decemberi lakossági fórumának kulcsmondata.

A kérdésre az egybegyűltek természetesen nem kaptak érdemi választ, pedig a telek sorsa aligha független a jelenleg zsákutcaként csak az ott lakókat kiszolgáló (és ezzel egyben a Sas-hegyi élővilág zavartalanságát biztosító) Dayka Gábor utca megnyitásának szándékától. A szóban forgó földdarab értékét ugyanis csak abban az esetben növelné meg az átminősítés, ha közforgalmú úton megközelíthető lenne (autóval) - hogy az lesz-e, az meg leginkább a civilekkel megtámogatott lakosság ellenállásának erősségén múlik.

A fórumon felolvasták Füri András, a Sas-hegyi területet kezelő Duna-Ipoly Nemzeti Park igazgatójának levelét. Ebből egy napjainkban tipikusnak tekinthető közigazgatási eljárásrend bontakozott ki: bár védett területről van szó, és hónapok óta tartanak az útszakasz megnyitásának engedélyezési előkészületei, a nemzeti parkot mindeddig kihagyták a folyamatból. "Igazgatóságunkat a véleményezett témában se a hatóság, se az önkormányzat nem kereste meg" - írta az igazgató. Leveléből kiderül, hogy az utca tervezett megnyitása egyértelműen negatív környezeti következményekkel járna: a védett terület csökken, viszont erősen növekedne a zaj- és légszennyezése. A jelenleg még forgalommentes útszakasztól csupán 30 méterre van a fokozott természetvédelmi védelem alatt álló méhbangó (egy ritka, őshonos növénykülönlegesség) állománya.

Szót kapott Vida Viktor, a Védegylet munkatársa is - tőle tudjuk, hogy a polgármester már aláírta a megbízási szerződést a tervezésre, az önkormányzat gazdasági bizottsága pedig döntött róla, miközben még nem készült környezeti hatásvizsgálat (pedig egy Natura 2000 terület esetében kötelező lenne - a környék olyan védett állatfajok élőhelye is, mint a haragos sikló, a bajszos sármány vagy a lappantyú), és előzetes forgalombecslés sem.

Az önkormányzat szerint a tervezett út helye "útként nyilvántartott közterület, és nem a Natura 2000 terület része", ezt azonban a lapunk birtokában lévő földhivatali papírok egyértelműen cáfolják. A telekkönyvi kivonatokkal igazolható védettség megszüntetése nem megy egyik napról a másikra, és egyáltalán nem vehető biztosra (mivel az önkormányzattól elvileg független környezetvédelmi hatóság döntésétől függ) - ennek fényében nem tűnik teljesen indokoltnak a projektre eddig elköltött 3,3 millió forint felhasználása. Különösen úgy, hogy az előkészületek eddig úgyszólván titokban, a lakosság tájékoztatása nélkül történtek: a helyiek a szóbeszéd nyomán, hosszas internetes keresgéléssel találtak rá a szerződésre, amely szerint a XI. kerületi önkormányzat megbízást adott egy Dima nevezetű cégnek, hogy 2012. december 31-ig megtervezze és engedélyeztesse az utca megnyitását a forgalom előtt. A testület egyik ellenzéki tagja így foglalta össze a blogjában a történteket:

„Az útépítést felújításként feltüntetve, nyár közepén nyomták át egy több mint 60 napirendes gazdasági bizottsági ülésen, zártan tárgyalva, amikor az ellenzék részéről csak a jobbikos képviselő volt jelen. Még érdekesebb, hogy az anyagokat meg sem küldték előre, csak helyben osztották ki. Időközben azért megszereztem a nevezett közbeszerzési kiírást, ahol a szerződő félként még a PROVITAL Fejlesztési Tanácsadó Zrt. volt megjelölve, azonban a polgármester által szeptemberben aláírt szerződésen már a DIMA Mérnöki Iroda Kft. lett felkérve a kiviteli tervek elkészítésére. Amúgy ez a szerződés verte ki a biztosítékot a lakóknál, mivel az országos természetvédelmi terület határán, hatásvizsgálat és forgalomszámlálás nélkül próbálkoztak."

A Dayka Gábor utca tetején lévő nyugdíjasotthon erkélyei a ma még forgalommentes zsákutcára néznek. Az utca aljában óvoda és kollégium van - a várhatóan megnövekedő forgalom egyik intézménynek sem hiányzik. - Ha terveztetés megkezdődhetett mindenféle vita és lakossági egyeztetés nélkül, az azt bizonyítja, hogy a képviselők jelenleg nem a választóik érdekeit képviselik. Hiába hivatkoznak bizonyos lakossági támogatói csoportra, a 300 résztvevős lakossági fórumon senki sem volt, aki támogatta volna az útépítést, míg a közmeghallgatáson összesen három ember állt ki a sokasággal szemben az út megnyitása mellett - nyilatkozta lapunknak az egyik helyi lakó, azt is megerősítve: bár az önkormányzat nem erősítette meg, az utcában élők ingatlanbizniszt sejtenek a beruházás mögött. Anélkül ugyanis teljesen érthetetlen lenne, hogy miért kell egy hét évvel korábban elfogadott, idejétmúlt koncepcióra hivatkozva, a szakmai és a társadalmi ellenállást legyőzve utat építeni egy természetvédelmi területen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.