Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója idén februárban a Forbesnak azt mondta, legalább 6-8 milliárdos pluszbevételre számít a terjesztési díjból, és abban reménykedett, hogy ez helyrebillenti a cége mérlegét.
Az esetleges jogi lépésekre vonatkozó kérdéseket a vezérigazgató egyelőre elhárította, mondván, a kormány egyelőre még csak egy javaslatot nyújtott be a parlamentnek, nem világos, hogy mennyi időre halasztanák el a díj beszedésének lehetőségét. A törvény alapján a legnézettebb csatornáinak díjszabását egy külön kormányrendeletben fogják meghatározni, azaz államilag fogják szabályozni az árképzést.
Lapunk kérdésére Dirk Gerkens megerősítette, a reklámadó miatt az RTL Csoport nem akar kivonulni Magyarországról, ez soha nem került szóba. A Handelsblatt című német üzleti lap online kiadása augusztus elején írt arról, hogy információik szerint az RTL csoporton belül vannak olyan hangok, amelyek a reklámadó miatt támogatnák a cég kivonulását Magyarországról.
|
A Híradó nem csak a nézőket, de a hirdetőket is vonzza Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Dirk Gerkens szerint ennek pont az ellenkezőjéről van szó, hiszen az RTL-Csoport a jövő évre vonatkozóan megemelt programköltségvetést hagyott jóvá a magyar RTL Klub számára.
Arra a kérdésre, hogy a hirdetőiket esetleg eltántorította-e az, hogy az RTL Klub Híradója kritikus a kormánnyal szemben, a vezérigazgató csak annyit mondott: épp ellenkezőleg. Arra a kérdésünkre, hogy az RTL a korábbi nyilatkozatai alapján mikor tesz jogi lépéseket a reklámadó miatt, a vezérigazgató azt mondta, hogy a cég luxemburgi központjából azt kérték, hogy a folyamatban lévő jogi ügyekről ne adjanak tájékoztatást.
A vezérigazgató szerint a reklámadó annyira abszurd, hogy képtelen elmagyarázni a külföldi ügyfeleinek. – Amikor elmondom nekik, hogy a 40 százalékos adókulcsot nem a profitra, hanem a bevételekre vetették ki, akkor legalább ötször visszakérdeznek, hogy nem fogalmaztam-e rosszul, mert Nyugat-Európában ezt nem hiszik el.
Azért is abszurdnak nevezte a reklámadót, mert a reklámtortából 14 százalékot kihasító RTL fizeti be idén a különadó 80 százalékát.
Kolosi Péter programigazgató elmondta: idén június óta az RTL Klub Híradójának közönségaránya fokozatosan emelkedik. Emlékezetes, a parlament júniusban fogadta el a reklámadót, és az RTL Híradója azóta a korábbiaknál jóval kritikusabb hangot üt meg a kormánnyal. Szeptember elejére az RTL Klub Híradója nézettségben – a kereskedelmi tévék által leginkább preferált 18-49-es korosztályban – csaknem utolérte a TV2 Tényeket. Ugyanebben a korcsoportban ma már az RTL Klub a legnézettebb hírforrás a TV2 és az m1 hírműsoraival való összehasonlításban is.