belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
25. péntek

Romák médiagettóban

A legnagyobb csatornák hír- és magazinműsorait vizsgálva kiderült, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségek a szereplők mindössze 2,4 százalékát tették ki.

Matalin Dóra| NOL| 2012. január 19. |20 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

lessnol | 2012. január 20. | 14:57:06

Mellesleg ki döntötte el és mi alapján, hogy a látott emberek romák vagy nem romák a műsorokban? Ez az egész megkülönböztetősödi egy oltári nagy átverés, a gond nem itt van és nem is az emberek hozzáállásával, hanem a valóság félrekezelésével és félremagyarázásával. Az egyszerű nép gyermeke nem született rasszizmus vagy sovinizmus miatt tekint úgy egyesekre ahogy, hanem mert ezt tanulja és látja, ellentétben azokkal, akik működés képtelen filozófiát építenek a valós helyzet és a tények megismerése helyett.

lessnol | 2012. január 20. | 14:44:35

Ez nem igaz! A híradókban leadott bűnözők nagy része simán roma, csak nem lehet ilyenkor kimondani, hogy mégis micsoda... Végre egy jó érv, hogy kimondjuk ki kicsoda:D

Adrian Monk | 2012. január 20. | 13:42:10

Attila | 2012. január 20. | 06:38:10

Hát biztos van, aki nem találkozik...
Én speciel igen és azt is merem állítani, hogy nagyon sokan nem ugyanúgy élik életüket mint mások. Mások gyümölcsöt, zöldséget, termelnek, megint mások meg leszedik, kivágják, eltüzelik.
Megjegyezve, hogy most nyilván egy bizonyos kisebbségről beszélek, és azon belül sem általánosítok, csak tapasztalati úton azokról írom akikkel én sokszor találkozom.

Adrian Monk | 2012. január 20. | 13:33:23

Attila | 2012. január 20. | 06:38:10

Hát biztos van, aki nem találkozik...
Én speciel igen és azt is merem állítani, hogy nagyon sokan nem ugyanúgy élik életüket mint mások. Mások gyümölcsöt, zöldséget, termelnek, megint mások meg leszedik, kivágják, eltüzelik.
Megjegyezve, hogy most nyilván egy bizonyos kisebbségről beszélek, és azon belül sem általánosítok, csak tapasztalati úton azokról írom akikkel én sokszor találkozom.

sasa2 | 2012. január 20. | 12:32:56

"nemzeti és etnikai kisebbségeknek a hatóság adatai szerint az összes műsor másfél százaléka szól"
Jó pofa, a Hollywood - i filmek és a szappanoperák kiknek szólnak ?
Bla-bla-bla-......
Ki fizet ezért ? Ez a kérdés.

taliga | 2012. január 20. | 11:35:45

Attila | 2012. január 20. | 06:38:10

"Pedig köztünk járnak és ugyanúgy élik életük, mint bárki más"

Helyes!
Akkor nem ártana lassan eldönteni, hogy akik ma kisebbséginek tartják magukat igényt tartanak-e kisebbségeket megilletö bánásmódra, pozitív diszkriminációra, vagy mint "köztünk ugyanúgy élök, ahogyan a többség", akkor ne lehessen SEMMILYEN megkülönböztetés...!

A fokozott megjelenést CSAK abban az esetben támogatom, ha a többségi társadalom számára POZITÍV üzenetet, magatartást képesek megfogalmazni!

Ellenkezö esetben nincs szükség a devianciát, negatív tartalmú másságot még média segédlettel is terjeszteni...!

1figyelő | 2012. január 20. | 11:19:18

Szerintem nem csak meg kellene kérdezni, hogy ki magyar etnikumú. Az hogy amint pozícióba kerülnek, elfelejtik származásukat.
Én személy szerint magyar arcot nem is látok, magyar szófűzést alig hallok a médiában. Kevesebbet, mint 1990 előtt.
Aki élt sok nemzetiségű környezetben, élesen érzékeli, ki magyar etnikumú. Még a Románia területéről átjövőknél is nagyon érződik ez.
A volt kormányszóvivő családja média és közéleti ember család például. Ki tudta, hogy kik ők a tv-ben, rádióban? Ha rokonuk nem hal meg, máig sem tudnánk. Bennünket magyarokat eddig nem izgatott különösen az etnikai megoszlás, de nagyon durvul a helyzet. Kizárjuk a másokat, hisztériáznak állandóan, közben már alig vagyunk jelen médiában, közéletben, stb.

rackefe | 2012. január 20. | 10:17:41

Tele vannak velük a hírműsorok, csak mindig kitakarják őket...

nemmondomel | 2012. január 20. | 09:42:27

A híradóban sokkal több hír szól róluk, csak nem lehet mondani, hogy róluk van szó.

keleten a helyzet változatlan | 2012. január 20. | 09:34:23

Hú de érzékeny a rendszer, úgy látszik nem szereti a kulturális műsorok kifejezést...

Bázsán | 2012. január 20. | 09:20:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Johny550 | 2012. január 20. | 08:28:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

keleten a helyzet változatlan | 2012. január 20. | 08:11:19

Moderálási alapelvek- komment törölve -

xanadu | 2012. január 20. | 07:52:52

Milyen műsort adhatnának, melyek pluszt jelentenének a társadalomnak?

A transzformátor ledöntése?
Hogy égessünk kis füsttel kábelt?
A lányfuttatás buktatói?

xanadu | 2012. január 20. | 07:50:31

A Muzsika Tv-ben szerintem felül reprezentáltak a romák!

paranoir | 2012. január 20. | 07:05:09

" Ehhez képest például a nemzeti és etnikai kisebbségeknek a hatóság adatai szerint az összes műsor másfél százaléka szól." - Már elnézést, de amennyiben ők magyar állampolgárok - és ugye így van - akkor az összes műsor ugyanúgy szól nekik, mint a többieknek. A híradó őket is tájékoztatja, vagy nem? Mi ez a baromság már megint, mi kéne, hogy szóljon nekik?

Attila | 2012. január 20. | 06:38:10

Így van, az egész magyar társadalom nem találkozik semmilyen kisebbségi emberrel a hétköznapjaiban. Pedig köztünk járnak és ugyanúgy élik életük, mint bárki más.
A média szerepe itt óriási. Fontos lenne további lépéseket tenni.

xanadu | 2012. január 20. | 06:27:33

"Monori Áron hozzátette: a hazai szórakoztató műsorokban viszont alig jelennek meg romák."

Hál' Istennek!

Soha többet Győzikét!

taliga | 2012. január 19. | 23:32:32

Azért kissé hasonlatos ahhoz, hogy volt rá képviselöi javaslat: törvényileg határozzák meg, hogy mennyi nö legyen a Parlamentben!

Tehát ne az számítson, hogy egy megmérettetésben gyöz egy nöi jelölt, vagy sem, hanem így, vagy úgy de akkor is egy meghatározott számú nöi képviselö legyen.

Akár alkalmas rá, akár nem.

Itt is hasonló okfejtést vélek felfedezni: akár van mondanivalója, akár nem, legyen benne a médiában bármi áron...

Szerintem ez kontraproduktív!!

HIRDETÉS
Roma férfi voksol. Alig ...
Roma férfi voksol. Alig látjuk őket átlagemberként.
MTI - TASR/Frantisek Iván

A romák, a nemzeti kisebbségek és a fogyatékosok egyfajta médiagettóban vannak Magyarországon - többek között ez hangzott el az Egyenlő Bánásmód Hatóság „Közös terek - média mindenkinek” elnevezésű workshopján. Monori Áron, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság műsorelemző osztályának munkatársa emlékeztetett, hogy Magyarországon közel 600 ezer fogyatékkal élő ember lakik, körülbelül félmillióra becsülik a romák számát és kétszázezerre az itt élő külföldiekét. Ehhez képest például a nemzeti és etnikai kisebbségeknek a hatóság adatai szerint az összes műsor másfél százaléka szól.

A legnagyobb csatornák hír- és magazinműsorait vizsgálva megállapították, hogy az elmúlt másfél évben a szereplők mindössze 2,4 százaléka került ki ebből a körből. A legtöbbet a roma kisebbség szerepelt, ők voltak a nemzeti és etnikai kisebbségekről szóló hírek negyven százalékának alanyai. Csakhogy, tette hozzá Monori Áron, nem mindegy, hogy milyen kontextusban ábrázolják a romákat. Legtöbbször ugyanis, az esetek közel negyedében, a bűnözéssel kapcsolatban adtak hírt róluk. Ezt a kifejezetten a kisebbségekről szóló tudósítások követték. - Alig szerepelnek általános, oktatásról vagy egészségügyről szóló anyagokban, mint a társadalom átlagos tagjai - tette hozzá.A túltámogatott, segélyekre berendezkedett, társadalmi normákat nem tisztelő romakép sem tudott egyelőre kikopni a médiából.

A migránsok még ennél is rosszabb helyzetben vannak: a róluk szóló tudósítások fele valamilyen bűncselekménnyel összefüggésben számol be róluk. A fogyatékos emberek pedig szinte láthatatlanok a hírműsorokban: két ezrelékes megjelenésük közel felében ráadásul szociális problémaként jelennek meg.
Monori Áron kitért a társadalom több mint felét alkotó nők megjelenítésére is: ők a hír- és magazinműsorokban a megszólalók mindössze 20 százalékát alkotják. A kereskedelmi tévék hírműsoraiban valamivel többet, a közszolgálati csatornákon kevesebbet szólaltatják meg őket.

Az sem mindegy, hogy részletesen, vagyis névvel, foglalkozással, beosztással mutatnak be valakit egy műsorban vagy csak úgy, mint egy csoport tagját („az egyik roma”). A hatóság vizsgálata szerint a fogyatékosok 21, a romák 24 százaléka kap csak részletes bemutatást. - Ennek az a következménye, hogy nem a személyiségük, hanem a csoporthoz való tartozásuk alapján azonosítja őket a médiafogyasztó - magyarázza.

Monori Áron hozzátette: a hazai szórakoztató műsorokban viszont alig jelennek meg romák. Néhány évvel ezelőtt a kereskedelmi tévék úgynevezett kibeszélőshowiban sokat szerepeltek, de ezek a műsorok a szakember szerint csak kiszolgálták a romaellenes sztereotípiákat. Egy kisebbség, a melegek médiareprezentációját nem vizsgálta a hatóság, Monori Áron elmondása szerint „ez még nem vetődött fel”.

- A blogok és a közösségi oldalak jó lehetőséget biztosítanak azoknak a csoportoknak, akiknek a média nem ad teret - állítja Balatoni Zsófia PR és CSR tanácsadó. Szerinte manapság (elsősorban külföldön) a nonprofit szektor már ügyesen alkalmazza ezeket az eszközöket arra, hogy egy-egy ügyet beemeljenek a média főáramába. Jó példa erre L. Ritók Nóra A nyomor széle című blogja. A berettyóújfalui kistérségben dolgozó pedagógus írásaira felfigyelt egy nagy hírportál (éppen most költözik át egy másikra) és hamarosan több tízezer olvasója lett.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    20 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS