galéria megtekintése

Rogán szuperhivatala 25 milliárdot költhet

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 30. számában
jelent meg.


M. László Ferenc
Népszabadság

A magyar média legbefolyásosabb szereplője lesz Rogán Antal. A jövendő miniszter felügyeli majd azt a kommunikációs szuperhivatalt, amely 1500 állami intézmény és cég reklámköltéseit intézi. A kassza pedig tele van: a perselyben 25 milliárd forint ragadt.

Egy fillért sem költött még a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) abból a két keretből, melyre még tavasszal írt ki közbeszerzést. Az NKOH jelenlegi gazdája, a Miniszterelnökség azt közölte a Népszabadsággal, hogy a keretösszegért folyó verseny még nem zárult le. Csak a végleges nyertesek kihirdetése után lehet költeni a pénzt.

Óriási befolyásra tesz szert, aki a kommunikációs milliárdokat felügyeli. Idén elég volt egy pletyka ahhoz, hogy Rogán Antal barátja, Habony Árpád a negyedik helyre kerüljön a legbefolyásosabb médiaszemélyiségek listáján. Kormányzati körökben azt lehetett hallani, hogy az NKOH létrehozása Habony ötlete volt. A hivatalt az Orbán Viktor és Simicska Lajos között folyó háború miatt alapították. Mivel 2010 után a legtöbb állami cég élére Simicskához hű menedzserek kerültek, ők dönthették el, hol és mikor reklámoznak. Az NKOH-t azzal a céllal hozták létre, hogy minden egy kézbe kerüljön.

Rogán Antal a magyar médiaipar főszereplője lesz
Rogán Antal a magyar médiaipar főszereplője lesz
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A 25 milliárd jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint a Magyar Reklámszövetség 2014-re vonatkozó kimutatása: tavaly 189 milliárd forint volt a teljes reklámtorta. Bár az állam nem fordíthatja a teljes összeget hirdetésekre – hiszen a reklámfilmek, plakátok legyártása is pénzbe kerül –, ha csak húszmilliárdért vásárolnak reklámidőt és -helyet, akkor is az állam lesz a legnagyobb szereplő a piacon.

 

Összevetésként: a médiapiaci szaklap, a Kreatív számításai szerint az állam 2010 és 2014 között hatvanmilliárd forintot költött kommunikációra, most egy év alatt lehetne felhasználni ennek az összegnek a 40 százalékát. A hivatal nem maga vásárolna reklámfelületet, hanem magánvállalkozásokra bízná, ehhez közbeszerzést kell kiírni.

Az NKOH áprilisban meghirdette az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) egymilliárdos tenderét, majd pár nappal később a többi állami intézmény 25 milliárdos beszerzését is, de egyik esetben sem született végleges döntés. Az utóbbinál van három nyertes, de az NKOH szabályai szerint a kereten belül minden egyes állami kampányért külön versenyezniük kell. Ezek a tenderek nem zárultak még le.

A Népszabadságnak több piaci szereplő és magas rangú kormányzati forrás a következő okokra vezette vissza a csúszást. A Miniszterelnökséget vezető Lázár János és a Rogán Antal közötti erőpróba mostanáig lebénította a szervezetet. Ezt támasztja alá a hivatal élén történt változás: amint bejelentették Rogán kinevezését, máris lemondott az NKOH Lázárhoz hű vezetője, Nobilis Márton. Kormányzati források nem titkolják, a csúszásban szerepet játszott, hogy egyelőre kevés helyen lehet költeni: a Habony és Andy Vajna által építgetett új jobboldali médiabirodalom még nem áll készen, a TV2 megvétele egy éve húzódik.

Közben a Simicskáék helyébe lépő két médiaügynökség között is kiéleződött a feszültség. A kormány és a Szerencsejáték Zrt. nem várt a kampányaival az NKOH-ra, néhány tendert menet közben meghirdettek. A bevándorlóellenes és a reformokkal kapcsolatos kampányt a HG 360, a Szerencsejáték 2,8 milliárdos keretét a Trinity nevű cég nyerte el.

Az utóbbi tulajdonosa, Kuna Tibor, Seszták Miklós nemzetfejlesztési miniszter és Szijjártó Péter külügyminiszter köréhez tartozik. Ugyanakkor Rogán a HG tulajdonosaival áll kapcsolatban, Csetényi Csaba ugyanabban a lakóparkban lakik, mint a jövendő miniszter. A két társaság közötti verseny a 25 milliárdos kereten belül is folytatódik: a Trinity és a HG is az első körös nyertesek közt van. Egy a pályázatra rálátó forrás szerint az államadósság-kezelő tenderén Kunáék álltak győzelemre, de az ÁKK-nak tavasszal fentről jelezték, ne írják alá a szerződést.

Családban marad

Alig rendezte be az irodáit, külső tanácsadók után nézett a frissen alapított NKOH. Februárban 24 milliós megbízást adott három közbeszerzési ügyintézőnek. Ez azért furcsa, mert a hivatal többször is hangsúlyozta közleményeiben: nem a kormány kommunikációját szervezi, a közbeszerzések intézésére jött létre. Miközben a hivatalnak van saját székhelye, több esetben is ezeknél a cégeknél bontották fel az ajánlatokat. A legnagyobb megbízást az Ész-Ker Kft. kapta. Ez a cég a Lázár vezette Hódmezővásárhelytől 2007 és 2010 között a Közbeszerzési Értesítő szerint 438 millió forintnyi megbízást nyert el, de adott tanácsokat a Fidesz-frakciónak is. Az Ész-Ker 2010 óta megnégyszerezte az árbevételét, idén 350 milliós osztalékot vettek ki a tulajdonosok. Egyik tulajdonosa, Kárpáti Péter más szálon is kötődik a kormánypárthoz: a New 4 nevű cége az étkeztetésért volt felelős a frakció rendezvényein.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.