galéria megtekintése

Rogán nem urizál, hanem spórol: nem fizetett a limuzinért sem

A gáláns barter mellett egy „kedves ismerős" és a szívélyes vendéglátók is segítették Rogánékat, hogy minimális szinten tartsák a helikopteres, luxusautós túrájuk költségeit.


„Rogán Antalért és családjáért egy kedves ismerősük ment ki a budaörsi repülőtérre" – válaszolta a Miniszterelnöki Kabinetiroda megkeresésünkre, amelyben azt firtattuk, ki rendelte és ki fizette azt a luxusautót, amellyel elszállították őket a reptérről vasárnap azután, hogy landoltak a Szabolcsból érkező helikopterrel. A „kedves ismerős" – miként lapunk kiderítette – a prémiumautók és sofőrök kikölcsönzésével foglalkozó Valton-Master Car Kft. flottájába tartozó, napi 80 ezer forintért bérelhető német rendszámos S 500 L típusú Mercedest vezette.


Fotó: Koncz György / Népszabadság

Az autós cég több szálon köthető a kormányzati megrendelésekben nem szűkölködő Valton Security Kft.-hez, amelytől a Rogán vezette Miniszterelnöki Kabinetirodához tartozó Miniszterelnöki Programszervező Főosztály – a tárca válasza szerint – a múlt hónapban „egyszeri alkalommal" nettó 304 ezer 800 forint értékben rendelt meg szolgáltatást.

 

Rogánt már hétfőn kérdeztük arról, hogy milyen konstrukcióban használták a Mercedest, ám akkor nem kaptunk választ. Hétfőn egyébként a nyilvánosság számára még nem volt világos, hogy a luxuskocsi a helikopteres szolgáltatás része volt-e vagy sem.

Kedden viszont sajtófelelősein keresztül Rogánt már azzal szembesítve kerestük meg újra, hogy a helikopteres cég szerint nem ők adták az autót. Jakab Ernő, a Rogán családot helikopterrel szállító Fly-Coop Kft. egyik ügyvezetője ugyanis kedden azt mondta a Népszabadságnak: nem volt a szolgáltatás része a transzfer, nem ők intézték az autót, csak a légi járműről és repülésről gondoskodtak. Erre feltűnő gyorsasággal reagálva közölte azt a Miniszterelnöki Kabinetiroda, hogy egy meg nem nevezett „kedves ismerős" volt a sofőr.

A kabinetirodát kérdeztük egy másik német rendszámos autóról is. Rogán Antal ugyanis a Borsnak azt nyilatkozta: „Az esküvőn a biztonsági szolgálat küldött elénk egy német rendszámú autót, az vezetett fel minket, mert a navigációs rendszer nem találta a pontos címet." Mivel ez alapján az esküvő helyszínén is igénybe vettek egy német rendszámos autót, megkérdeztük: melyik cégtől kérték az autót? Fizettek-e érte? Ha igen, mennyit? Ki állta a költségeket? „Az, hogy a vendéglátók kit küldtek miniszter úr és családja elé az esküvőn, amin magánemberként vett részt, úgy gondoljuk, nem tartozik a Népszabadságra." – írta válaszában a Miniszterelnöki Kabinetiroda.

Rogánék Mándokon, a Forgách-kastély elnöki lakosztályában szálltak meg
Rogánék Mándokon, a Forgách-kastély elnöki lakosztályában szálltak meg
Földi Imre / Népszabadság

A nyilatkozatok alapján Rogánék majdhogynem azt a képet igyekeznek kialakítani: nemhogy urizáltak, épp ellenkezőleg sokat spóroltak azzal, hogy helikopterrel és negyvenmilliós autóval utaztak. A Rogán által kezdetben tagadott helikopterezés költségeit – listaáron negyedmilliós a gép óradíja – állítólag a Fly-Coop Kft. és Rogán Cecília cége barterezi majd le. A mercedeszes luxustranszferről a kedves ismerős, a szabolcsi autós felvezetésről pedig a szívélyes vendéglátók gondoskodtak. Ezek alapján legfeljebb a szállásköltség terhelte a családi kasszát – igaz, egy átlagember szemszögéből jelentősen. A Magyar Nemzet információi szerint Rogánék Mándokon, a Forgách-kastély elnöki lakosztályában szálltak meg: az impozáns hotel weboldala szerint ennek költsége 110 ezer forint éjszakánként. Igaz, lapzártánkig nem kaptunk választ Rogánéktól arra, hogy maguk állták-e ezt.

„A kastély az elegancia és a főúri életérzés megtestesítője lett. (...) Küszöbünket átlépve vendégeinket az az érzés fogja el, mintha visszacsöppentek volna a 18. századi grófok világába" – olvasható a félmilliárd forintnyi uniós pénzből luxusszállodává fejlesztett kastély honlapján. Nem túloznak. A négy hektáros ősfás kertben lévő szálláshelyet betonkerítés választja el a szabolcsi valóságtól. A vélhetően Rogánékat is kiszolgáló személyzet szemérmesen fordítja el a fejét, amikor a magas rangú vendégről kérdezzük őket.

Ottjártunkkor épp rendezvényre készítették fel a létesítményt, de amint kiderült, hogy a Népszabadságtól érkeztünk, a címeres kovácsoltvas kapuk bezáródtak. Az alkalmazottak közölték: nem mehetünk be a tízszobás hotelként működő épületbe.

A helyiek munkatársunknak elmondták: hajnalban egy fekete autó hozta Rogánékat a szállóra, ahonnan a reggeli órákban távoztak. Nagy felhajtást nem okoztak, bár az utcán lófráló gyerekek megbámulták a szép autót, amilyet csak a tévésorozatokban látnak.

A Forgách család kúriájaként szolgáló, majd a szocializmus alatt kultúrházként használt épület felújítását követő átadáskor azt írta a tulajdonos, hogy elsősorban „az üzleti és a politikai szféra" igényeit szolgálják ki. Tulajdonosának, Szabó Ferencnek a kapun látható címerbe gravírozott SZ betű állít emléket. Több hasonló kastélya van a környéken. A mándoki épp ezekben a napokban ünnepli átadásának egyéves évfordulóját. A munka öt évig tartott, 702 millió forintba került, ennek 60 százalékát uniós pénzből kapta meg Szabó Ferenc érdekeltsége, a Transit Railway Zrt. A kert felújítására pedig jutott még további 80 millió forint uniós pénz. Az avatón tavaly ott volt Seszták Miklós fejlesztési miniszter is, és azt mondta, szerencsés, ha családi vállalkozások vagy nagy múltú, lokálpatrióta családok újíthatják fel a mintegy 120 hazai kastélyt.

A közeli Kisvárdán, a Tescóban és a mellette lévő benzinkúton még napokkal később is a vár mellett leszálló helikopterről beszéltek. Az áruház parkolójában két biztonsági őr azt mesélte: szombaton este hét óra körül láttak leszállni egy helikoptert, ami egy fél órával később felszállt. Csak a híreket hallva kapcsolták össze, hogy a miniszter lakodalmazásához lehetett köze.

Lapunk a hétvégén ajánlatot kért egy a Rogán családéhoz hasonló helikopteres útra. Ez alapján egy szerényebb helikopterrel az út másfél millió forint plusz áfa. A miniszter családjának helikopterútját biztosító cég állítólag Rogán Cecília cégével barterezi a szolgáltatást. Hiába kérdeztük azonban mindkét vállalkozást, hogy mennyi volt a szerződés értéke, mit adott cserébe Rogánné cége, és elszámolták-e céges költségként a magánút költségeit, esetleg bevallják adókötelesként mindeddig nem kaptunk választ.

– A barterezett szolgáltatást magáncélra átadni teljesen jogszerű – mondta el lapunknak Zara László adótanácsadó, hozzátéve, hogy ez esetben nem kevés adót kell befizetnie a cégnek és az igénybe vevőknek. Ha magáncélú volt az utazás, akkor az ingyenes szolgáltatás után áfát és társasági adót, az igénybe vevőknek személyi jövedelemadót és egészségügyi hozzájárulást kell befizetniük az államkasszába – mondta el Zara. Hozzátette: ha Rogán Cecília a cég érdekében is járt az esküvőn, és ezt költségként el kívánja számolni, utastársaira arányosan akkor is meg kell fizetnie ezeket a terheket. Ha például hárman utaztak a barterezett helikopterúton, de csak ő dolgozott a cégért az esküvőn, akkor a kétharmad után kell adózni. Vagyis a helikopterút a Rogán családnak így is benne van pár százezer forintjában.

Huszonöt perc

Budapest belvárosából tíz órakor indulva 12:25-re értünk az esküvő helyszínére, Nyírtassra. Ha valaki helikopterrel teszi meg az utat Budaörsről, akkor húsz perc alatt kiér a reptérre, 11:50 környékén leszáll egy közeli leszállóhelyen és délben megérkezik. Azaz Rogánék nagyjából 25 percet spórolhattak az autós utazáshoz képest. Vagyis pusztán az időmegtakarítás miatt nem volt szükség helikopteres utazásra.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.