galéria megtekintése

Rogán és Habony Sesztákkal küzd a sokmilliárdos üzletért

24 komment


Szalai Anna

Szeptember végén szerződne a főváros az M3-as metró buszpótlásáról. A zsíros koncért politikai érdekkörök szálltak harcba.

Különös háború dúl az M3-as metró felújítása miatt szükségessé váló buszpótlás, illetve az ahhoz kapcsolódó tízéves szolgáltatói szerződés megszerzéséért. A Népszabadság információja szerint a győzelemre két cég esélyes.

Melyikük gördül be a célba?
Melyikük gördül be a célba?
Jászai Csaba / MTI

Az egyik oldalon az állam áll a Volánbusz Zrt. pályázatával. A cégért Seszták Miklós fejlesztési miniszter lobbizik. Úgy értesültünk, vele szemben a Rogán Antal kabinetminiszter, illetve Habony Árpád, a miniszterelnök informális tanácsadója által támogatott Budapest Busz Zrt. sorakozott fel.

 

Ez utóbbi cég vezetője, Járku Tamás már meg is kereste levélben a BKV Zrt. vezérigazgatóját az együttműködés formájára és keretére vonatkozó tárgyalásokat kezdeményezve. Az idén május végén alapított Budapest Busz Zrt.-t birtokló Trans-Tour cégeket eredetileg a Nyíregyháza–Gávavencsellő útvonalon való személyszállításra hozták létre. Most bővítenék a portfóliót. A BKV menedzsmentjéből származó információnk szerint a főváros közlekedési cége már nem bízik abban, hogy akár alvállalkozóként szerepet kaphat a sokmilliárdos üzletből.

A pesti pótlóbuszharcban az állami Volánbusz, valamint a politikai hátszelű Trans-Tour száll szembe egymással
A pesti pótlóbuszharcban az állami Volánbusz, valamint a politikai hátszelű Trans-Tour száll szembe egymással
Jászai Csaba / MTI

A Budapesti Közlekedési Központ június végén indított feltételes közbeszerzési eljárást a pótlóbusz-üzemeltetésre. Az előzetes tájékoztatást is tartalmazó felhívásra információink szerint hat cég jelezte részvételi szándékát. A feltételeknek megfelelő jelentkezőknek július 12-én küldte el az ajánlattételi felhívást, majd a közbeszerzési dokumentációt a BKK. A szerződést a főváros reményei szerint szeptember végén vagy október elején írhatják alá a tender győztesével, föltéve, hogy egyik vesztes sem támadja meg az eredményt. Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója korábban úgy számolt, hogy szeptember végére zárják le a közbeszerzést, míg a gyártás négy-hat hónapot vehet igénybe.

Nagy hévvel szedik szét a közlekedési céget

Még nem dőlt el, hogy az ágazat kiválása után érvényesek lesznek-e a BKV jegyei, bérletei a HÉV-szerelvényeken. Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes csak annyit ígért: azon vannak, hogy a szétválás az utasok számára ne járjon hátránnyal. A BKV Zrt. és a HÉV-ágazat szétválasztása 135-145 millió forintba kerül. A BKV-ból novemberben kiváló BHÉV Zrt. működéséhez szükséges eszközök értékét 18,4 milliárd forintra értékelték. Ez a BKV teljes vagyonának 3,6 százaléka.

A metrópótlás három éve helyett végül meghirdetett tízéves futamidőt Dabóczi azzal magyarázta, három évre nem lehet ilyen szolgáltatást megrendelni, illetve csak nagyon drágán. A BKV számítása szerint évente nagyjából 2 milliárd forinttal, tíz év alatt 23 milliárddal kerülne többe a külső szolgáltató bevonása annál, mintha a fővárosi cég vásárolna új buszokat. Ráadásul a járművek nem maradnak az önkormányzat, illetve a BKV tulajdonában. A Fővárosi Közgyűlés tegnap megszavazta a szerződéskötéshez szükséges pénzügyi fedezetet, feltéve, hogy a szolgáltatásvásárlás többletköltségét az állam a szerződés teljes futamidejére magára vállalja.

A Volán már két éve megjelent a BKK szolgáltatójaként
A Volán már két éve megjelent a BKK szolgáltatójaként
Kallus György

A tender állami favoritja a Volánbusz, amelynek indulása nem meglepő. Az agglomerációs járatok – szintén államilag irányított – lenyúlása után a cég még beljebb merészkedne a fővárosi piacon. A városkörnyéki vonalak üzemeltetéséről 2014-ben írt alá nyolcéves szerződést Vitézy Dávid, a BKK, illetve Dévényi Gergely, a Volánbusz Zrt. akkori vezérigazgatója. Dévényi tavaly elhagyta a Volánbuszt és Bolla Tibor BKV-vezérigazgató tanácsadója lett, majd a nemzeti buszgyártás ötletének megszületése után a BKK vezetője vette maga mellé helyettesnek. Azaz a volánbuszos lobbi már a fővárosban van.

A Seszták és Rogán érdekköre közötti küzdelem nevető harmadikja esetleg egy ugyancsak kormányközeli vállalkozó, Széles Gábor érdekeltsége, a VT-Arriva lehet. A vállalat 1999 óta vállal szerepet a fővárosi tömegközlekedésben, jelenleg 230 buszt üzemeltet Budapesten.

A pályázók többsége egyébként sem helyismerettel, sem tapasztalattal nem rendelkezik a fővárosi közösségi közlekedésben. A cégeknek sem ennyi beállítható járműve, sem sofőrje, sem karbantartója, de még budapesti telephelye sincs. Az új buszok Magyarországon aligha gyárthatók le a metrófelújítás kezdetéig. Így a győztes cég – a meghirdetett nemzeti buszstratégia ellenére – valószínűleg külföldön raktáron lévő járműveket szerez be, és a BKV telephelyeit, sofőrjeit és karbantartóit csábítja át, illetve bérli. A BKV pedig ismét elesik a túlélés zálogát jelentő járműpark-megújítás lehetőségétől.

Tarlós Orbánnal tárgyal a szemétügyben

Pénteken személyesen egyeztet Orbán Viktorral a főpolgármester a fővárosi hulladékszállítás ügyéről. Tarlós István továbbra sem tartja elfogadhatónak, hogy az eddig nyereséget termelő fővárosi cég az állami hulladékholdinghoz csatlakozva veszteségessé váljon. Mint arról beszámoltunk: az új hulladéktörvény szerinti díjkalkuláció csaknem 10 milliárd forintos bevételkiesést jelent a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek évente.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.