Repült a repülőtéri rendőrség parancsnoka
Hatala József országos rendőrfőkapitány szerdán azonnali hatállyal, indoklás nélkül visszavonta Dúzs József dandártábornok, a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság (RRI) parancsnokának vezetői megbízását – értesült repülőtéri forrásokból a Népszabadság. Utódjáról később döntenek. Hivatalos források egyelőre megerősíteni, ám cáfolni nem kívánták lapunk azon értesülését, miszerint a tábornok gyors leváltása közvetlen összefüggésben áll azzal, hogy júniusban a ferihegyi légikikötő megbukott az uniós biztonsági vizsgán, aminek következtében a Ferihegyről a schengeni zónán belül bármelyik repülőtéren átszálló utasokat elvileg ugyanúgy átvizsgálhatják, mintha a Schengenen kívülről érkeztek volna. Annak, hogy ez eddig tömegesen legalábbis nem történt meg, azzal magyarázható, hogy a repülőterek az ilyen esetekben saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy az uniós „clear” minősítés megvonása ellenére biztonságos légikikötőnek tekintik-e Ferihegyet, vagy sem.
Államtitok, ezért az érintetteket és az őket felügyelő hatóságokon, minisztériumokon kívül senki nem tudhatja pontosan, hogy milyen hiányosságokat találtak az uniós ellenőrzök, akik legkorábban – fél év múlva – ismétlik meg előre be nem jelentett ellenőrzésüket, s ha akkor mindent rendben találnak, Ferihegy visszakaphatja a „biztonságos repülőtér státuszát”.
Az ügy folyományaként a légügyi igazgatóságnak ki kell kerülnie a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) alól, s önálló hatóságként kell működnie ahhoz, hogy a jövőben az ellenőrzések az uniós norma szerint működjenek – nyilatkozta lapunknak Márton Attila légügyi biztos, kevéssel az után, hogy Ferihegy megbukott a biztonsági ellenőrzésen. Jelenleg az NKH-ra a közigazgatási törvény vonatkozik, így nem tudnak saját hatáskörben utasítást adni a reptéri biztonsági szerveknek, vagy épp a BA Zrt.-nek. Ezért a légügyi biztos már megtette javaslatát. Fellegi Tamás miniszternek az önálló légügyi főosztály létrehozására a minisztériumon belül, illetve az önálló hatóságként működő főigazgatóság is feláll. Így januártól külön szervekhez kerülne az első- és a másodfokú döntéshozatal.
Azt ma még nem lehet tudni, hogy a biztonsági ellenőrzésen feltárt hibákért, hiányosságokért milyen arányban felelős a Budapest Airport Zrt és a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság (RRI). Az RRI határőr múltú vezetőjének leváltása azt sejteti, hogy az uniós ellenőrök az utas- és csomagbiztonsággal kapcsolatban találtak hiányosságokat, mégpedig olyanokat, amelyekért a helyi rendőrség a felelős. Kérdés, hogy a repülőtéri rendőrség munkájában találták-e a hibákat, vagy az RRI parancsnokának azért kellett mennie, mert a reptéri rendőrség nem ellenőrizte kellő alapossággal a repülőtéren működő civil biztonsági szervezeteket és szolgáltatókat.
Az RRI feladatai:
Határellenőrzés, a határrend fenntartása
Nemzetközi és belföldi polgári repülés jogellenes cselekmények elleni védelem
A repülőtereken az utasbiztonság ellenőrzésével és fegyveres biztosításával, valamint a repülőterek őrzésével kapcsolatos feladatok szakmai felügyelete
Polgári repüléssel összefüggő külön rendelkezések szerinti feladatok
Bűnüldözési feladatok
A működés biztosításával kapcsolatos, a jogszabályokban és az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben meghatározott funkcionális (humán, gazdálkodási) feladatok