galéria megtekintése

Repülő kórterem a fedélzeten

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 22. számában
jelent meg.


Danó Anna
Népszabadság

Merőben új dologra, a külföldön megsérült magyarok hazareptetésére vállalkozott a TrustAir Avation. Szerdán bemutatták azokat a gépeket, amelyek akár húszórányi repülési távolságról is haza tudnak hozni beteget.

Arról nincs adat, hogy évente hány magyar kap agyvérzést, infarktust, vagy szenved olyan balesetet külföldön, amely után sürgős mentésre, intenzív ellátásra szorul, de az új cég vezetője, Túri Péter szerint biztosan kevesebben jutnak haza repülővel, mint ahány esetben indokolt lenne. Példaként említette, hogy míg az európai biztosítótársaságok 350 ezer, határon túli mentésére szoruló ügyfele közül ezren biztosan légi úton jutnak vissza hazai ellátórendszerükbe, a külföldön bajba került magyarok közül maximum nyolcan.

Légibemutató: Túri Péter a betegszállító fedélzetén
Légibemutató: Túri Péter a betegszállító fedélzetén
Veres Viktor / Népszabadság

A TrustAirhez a hazai légi mentőszolgálat éléről igazolt szakember célja ezen az arányon jelentősen javítani. A társaság két saját repülővel és húsztagú szakembergárdával kezdte meg a külföldön megbetegedett magyarok hazaszállítását. A céget a Videoton-tulajdonos Garancsi István érdekeltségébe tartozó Garangold Investment Befektető Zrt. által kezelt tőkealap segítségével Túri alapította.

 
Veres Viktor / Népszabadság

A cégvezető elmondta: a péri repülőtéren lévő bázisukon augusztus közepe óta érhető el a szolgáltatás, amelyet főként az utasbiztosításokkal rendelkezők vehetnek igénybe. Európán belül két légcsavaros, közel-keleti szállításra pedig egy jet típusú repülőgép áll rendelkezésre. A távolabbi fuvarokat egy német partnercég segítségével végzik, magyar személyzettel.

Az elmúlt két és fél hónapban három tucat megbízást kaptak: zömében külföldi biztosítók keresték a céget, a hazai közfinanszírozás terhére eddig öt beteg hazaszállítását oldották meg. Túri hangsúlyozta, gyakran a betegek és a hozzátartozók sincsenek tisztában azzal, hogy az utasbiztosításoknak része a hazaszállítás költsége is, és ha orvosilag indokolt, akkor bizony repülővel kell hazahozni a beteget. Igaz, ez drágább, mintha mentőautóval tennék meg az utat: Európán belül 1,8-5 millió forint lehet a rászorulók hazareptetése – így a biztosítók nem szorgalmazzák ezt.

Veres Viktor / Népszabadság

Túri elmondta, hogy a lábtörést vagy más síbalesetet szenvedő hollandokat, belgákat a gipszbombázónak elnevezett mentőrepülővel viszik haza szinte menetrendszerűen Innsbruckból. A gépen egyszerre öt-hat sérültet szállítanak, mert a külföldi biztosítóknak jobban megéri, ha a nemzeti egészségügyi intézményeknek fizetik ki az ellátás díját, mintha egy osztrák kórházban ápolnák a kuncsaftjaikat. Az orvosi költségek pedig nem csupán egy komolyabb műtét esetén lehetnek óriásiak, hanem akkor is, ha a sérült magánkórházba kerül.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.