galéria megtekintése

Rászálltak az RTL Klubra

3 komment


M. László Ferenc

Alighogy engedélyezte a versenyhivatal Andrew G. Vajnának, hogy felvásárolja a TV2-t, tucatnyi médiaügynökség és reklámozó kapott levelet, amelyben a hivatal a tévé fő vetélytársának árképzési módszerei, üzletpolitikája felől érdeklődik. Háborog a tévés piac.

Értesülésünk szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt vizsgálja, hogy az első számú, német tulajdonú kereskedelmi tévétársaság, az RTL Klub visszaél-e piaci erőfölényével. Több ügynökségi vezető azon is meglepődött, hogy

a GVH a jövő évi terveikről is faggatná a reklámozókat, ami üzleti titoknak minősül.

Az utóbbi években nem csak a nézettségi olló nyílt szét az RTL és a TV2 között: utóbbi a hirdetési bevételekben is alulmaradt riválisával szemben. Piaci források állítják, ez az RTL volt vezérigazgatójának, Dirk Gerkensnek és a tévé kereskedőházát (sales house) korábban vezető, a teljes társaság irányítását idén átvevő Vidus Gabriellának volt köszönhető.

 
Vidus Gabriella: kereskedőház-vezetőből vezérigazgató
Vidus Gabriella: kereskedőház-vezetőből vezérigazgató
Reviczky Zsolt

Az RTL gyorsan alkalmazkodott a piaci kihívásokhoz. Érdekelté tette a reklámozókat abban, hogy a válság ellenére sokat hirdessenek náluk.

A tévétársaság 2013-ban vonzó ajánlattal állt elő: RTL3 néven együtt kezdte értékesíteni a Cool, a Film+ és az RTL II reklámidejét. E csomag bevezetésével a cég azt üzente a hirdetőknek, hogy nem kell a TV2-höz menniük, majdnem ugyanazt a nézettséget megkaphatják az RTL3-on is.

Tavaly újabb meglepő ajánlatot tett sales house-uk, az R-Time: csomagban kezdte árusítani az RTL Klub és az RTL3 reklámidejét. Ezt elemzi most a GVH, vizsgálva, visszaélt-e pia­ci erőfölényével a társaság, amikor kábelcsatornáit kiemelte a száz magyar nyelvű kis adó közül, s az RTL Klub szintjére helyezte.

„Nem értem a GVH-vizsgálatot, mert az RTL nem kötötte meg a kezem. Most is tudok reklámidőt venni külön az RTL-en és a kis csatornákon. Olyan, mintha azt vizsgálnák: karácsonyi akciók idején a boltok miért pakolják egy dobozba a borotvahabot és a dezodort" – említette egy olyan médiaügynökség vezetője, amely mindkét tévénél vesz reklámidőt. A piacon feltételezik: az időbeli egybeesés véletlen, és a GVH-nak most lett ideje az év elején bevezetett árképzés vizsgálatára.

Nem lát problémát és nem bosszúra készül

Nem lesz kormányközeli a TV2 – mondta lapunknak Dirk Gerkens, a kereskedelmi tévé új vezérigazgatója, aki márciusig az RTL Klubnál töltötte be ugyanezt a posztot. Interjú

A GVH levelére sokan felkapták a fejüket, hiszen Gerkens TV2-s leigazolásával felbolydult a piac. Vajna cége a múlt héten megállapodott a második legnagyobb kereskedőházzal, az Atmedia Kft.-vel. Januártól a TV2 nem maga árulja a reklámidejét, hanem a további 27 kábelcsatornával szerződésben álló sales house. Ha a TV2-csoport is bekerül a kínálatába, akkor az Atmedia az R-Time-hoz hasonló nagyságú közönségarányt mutathat fel. Ezzel Gerkens még az adásvételi folyamat lezárása előtt átformálná a TV2 üzletpolitikáját, hirdetőket csábítva a tévéhez.

Ezt tetézte az Atmedia keddi bejelentése. A cég vezetője, Lukács Csaba közölte, a jövőben ők értékesítik a közmédia reklámidejét is. Ám az MTVA vezérigazgatója, Vaszily Miklós szerint nincs megállapodás. Annyit elismert, „létezhet olyan jogi és üzleti konstrukció", amellyel az Atmedia házon belül kerülhet. Ám az MTVA az elmúlt hónapokban lefolytatott egy közbeszerzési eljárást; azt a Média Services Company (MSC) nyerte, a szerződést is megkötötték.

„A temető tele van nélkülözhetetlen emberekkel”

Vidus Gabriella vezérigazgató szerint az RTL Klub nem csatát vívott a kormánnyal a progresszív reklámadó miatt, hanem a saját érdekeit védte, de azt kész újra és újra megtenni. Interjú

Az egyik, a közbeszerzésen vesztes cég vezetője szerint ha az Atmedia az MSC alvállalkozója, akkor ezt az eljárás során be kellett volna jelenteni, ám erről nem tud. Másrészt a reklámtörvény szerint egy reklámszerződés megkötésekor nem lehet kereszttulajdonlás médiaügynökség és sales house között. Pedig az MSC abba a Hamu és Gyémánt-féle cégcsoportba tartozik, amelynek egyik ügynöksége a nyáron nyert a 25 milliárd forintos állami kommunikációs tenderen, s a kormány nyilván fog hirdetni a köztévében. Ráadásul a Hamu és Gyémánt Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozik: ő az állami kommunikációt felügyelő Rogán Antal szomszédja.

Újabb pofon Simicskáéknak

Továbbra sem tudni, ki a TV2 új tulajdonosa: Vajna vagy Simicska Lajos üzlettársa, Fonyó Károly. A GVH engedélyét a kormánybiztos szerezte meg előbb, Fonyó a cégbíróságon előzött. Ám a cégbíró stoppolta: nem jegyezte be automatikusan a tulajdonjogát. Azt kérte, igazolja, hogy a TV2-t elzálogosító korábbi tulajdonos, a német Pro7Sat.1 engedélyezte a zálog törlését. Márpedig a cég leszögezte: nem járul hozzá a törléshez. Lapunknak több ügyvéd is azt mondta, a cégbíróság gyakorlata hibás: mivel nem törlésről, hanem a zálogjog átírásáról van szó, s külön szerződés híján ehhez nem kell a németek engedélye. A héten viszont a P7S1 beadta a zálogjogi szerződést. Ebből kiderül: a TV2-s cégek tavalyi átszervezésekor kikötötték, hogy a P7S1 engedélye nélkül a zálogjogot nem lehet átvezetni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.