galéria megtekintése

Rafinált trükkel rejti el a pénzt az Orbán-kormány, a haverok mindent visznek

25 komment


M. László Ferenc

Rafinált trükkel rejti el a kormány, hány milliárdot költ kommunikációra a választások előtt. Az egyforintos tendert eleve a haveri cégekre szabtak.

Egy forintért kommunikál majd a kormány a következő három évben – olvasható ki a Közbeszerzési Értesítőben hétfőn megjelent pályázati kiírás szövegéből. Egy forint híján ez 25 milliárddal kevesebb annál, mint amit az elmúlt egy évben költhetett a kabinet a különféle tájékoztató vagy politikai jellegű kampányokra. Olyanokra, mint az országot elöntő kék, „Tudta?” jelmondatú plakátok vagy a rogyásig ismételt tévés, rádiós, online reklámok.

 A kormány teleszórta plakátokkal az országot a népszavazás felvezetéseként. A folytatás költségeit titkolják
A kormány teleszórta plakátokkal az országot a népszavazás felvezetéseként. A folytatás költségeit titkolják
Veres Viktor / Népszabadság

Az egy forint feltűnése a friss kiírásban persze nem azt jelenti, hogy a kormány a rengeteg pénz elköltése után önmérsékletet gyakorolna. Nem is elírás, hanem a Rogán Antal kabinetminiszter alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (Nkoh) váratlan és szemérmetlen, ugyanakkor jogszerű húzása. Több forrásból megerősített információink szerint két oka van a szokatlan szövegezésű tendernek.

 

Egyrészt az NKOH nem akarja a nyilvánosság orrára kötni, hogy a közeljövőben – az országgyűlési választások előtt – mennyi közpénzt fog elkölteni kommunikációra. Viszont a pályázati feltételek összeállításakor az összeg rubrikát nem lehet üresen hagyni, ezért beírták az egy forintot. Másrészt a kiírással a kormány nem köti meg a saját kezét, akár a jelenleg még érvényben lévő 25 milliárdos keretet is túllépheti. Márpedig a majdani győztesekkel megkötendő, egy évre szóló szerződés kétszer is meghosszabbítható. Tehát a kampányokat szervező cégeket a 2018-as választásokig, de akár 2019 végéig bebetonozhatják.

Azt, hogy mennyi pénzt költöttek el, csak a legvégén tudhatjuk meg.

falseFöldi Imre / Népszabadság

A hivatalos indoklás szerint azért nem tudták pontosan megállapítani az összeget, mert „a konkrét munkákra vonatkozó egyedi szerződések műszaki tartalma előre nem meghatározható”. Ez azért furcsa, mert az Nkoh a tavalyi pályázat kiírásakor még meg tudta becsülni, hogy mi mennyibe kerül. A sajtó az előző évek gyakorlatával összevetve meg is írta, hogy a 25 milliárd forintos keret minden idők legnagyobb kommunikációs közbeszerzése.

Azért is sok bírálat érte a kormányt a kampányokra költött milliárdok ­miatt, mert a Fidesz ellenzékben még élesen bírálta a Gyurcsány–Bajnai-kabinetet, amiért olyan sokat költött kommunikációra. 2009-ben a pártfinanszírozási törvényről szóló parlamenti vitában azt szorgalmazták, hogy a választások előtt hallgattassák el az állami intézményeket, sikerpropagandával ne segítsék az aktuálisan hatalmon lévő pártot. Ám erről a tervéről a Fidesz lemondott: a 2013-ban kidolgozott új törvénybe ez az ötlet be sem került.

falseFacebook

Azt, hogy rengeteg pénzt költenek el a jövőben is, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy keretszerződés aláírása után az Nkoh alá besorolt 1100 szervezet, állami cég legalább 250-300 részmegállapodást fog kötni a nyertesekkel, és ezek értéke egyenként meghaladja az ötmillió forintot. A rendszer lényege ugyanis, hogy a mostani pályázaton kiválasztják azt a három céget, amelyek a szerződéses időszak végéig egymással versenyeznek a kormány, az állami vállalatok és intézmények megbízásaiért.

Nem az egy forint az egyetlen furcsa eleme a tendernek. Több piaci forrás is megjegyezte a Népszabadságnak, hogy a megszabott feltételek alapján úgy fest: eleve „valakikre” írták ki a pályázatot. A felhívás a múlt csütörtökön jelent meg, de a pályázatokat szeptember 12-én már le is kell adni. Tehát 11 munkanap alatt kell elkészíteni három mintafeladatot, kitölteni az ártáblázatokat, beszerezni tucatnyi igazolást. A többi között olyan minőségbiztosítási tanúsítványt, amelynek kiváltása egymillió forintba kerül. „Ilyen kiadásokra csak olyasvalaki vállalkozik, aki biztos a győzelmében” – mondta lapunknak az egyik médiaügynökség vezetője, akiben fel sem vetődött, hogy induljon a pályázaton.

Ráadásul csak az a pályázó jöhet szóba, aki az elmúlt három évben legalább nyolc területen dolgozott már a kormánynak. Elvárják olyan szakemberek – szövegírók, tervezők – bevonását is, akik vettek már részt „a lakosság egészét érintő társadalmi témával kapcsolatos esemény kommunikációjában”. Vagyis csak azok a cégek jöhetnek számításba, amelyek már jelenleg is dolgoznak a kabinetnek.

Kizárólagos alapon

Mint azt lapunk tavasszal kiszámolta, a legtöbb állami megrendelést két társaság kapta az utóbbi években: a Hamu és Gyémánt-, illetve a Young & Partners-csoport. Az előbbi tulajdonosai Rogán Antallal és Habony Árpáddal, az utóbbi vezetője Szijjártó Péterrel és Seszták Miklóssal ápolnak jó viszonyt. Teljesíthetik a feltételeket a 2010 és 2014 közötti időszak nyertesei is, de azokat a miniszterelnökkel szembefordult Simicska Lajos érdekköréhez sorolják, így az ő győzelmük az új rendszerben kizárt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.