galéria megtekintése

Pukli István: Nincsenek politikai ambícióim

19 komment

Kálmán T. Attila

Pukli István ragaszkodik ahhoz, hogy a Tanítanék Mozgalom kizárólag az oktatás ügyével foglalkozzon. A Teleki Blanka Gimnázium igazgatója azt reméli, hogy a jövő szerdai tiltakozó akció után a kormány tárgyalásra hívja őket. A kabinet átalakítási terveit nem tartja elegendőknek, mert nem érintik az oktatási rendszer alapjait.

- Mi igaz abból, hogy önnek politikai ambíciói vannak, ezért adott olyan ultimátumot a kormánynak, ami teljesíthetetlen?

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

- Nincsenek politikai ambícióim. Ezért is akarok egyet hátralépni, hogy ne én legyek a központi figura. A Tanítanék Mozgalmat is hárman képviseljük: Törley Katalin, Pilz Olivér és én. A március ­15-i beszéd után kialakult egy messiásvárás velem kapcsolatban, és ennek nem szeretnék eleget tenni, főleg azért nem, mert nem vagyok rá alkalmas. A jobboldal azt szeretné, hogy legyen egy ellenség, akit le lehet járatni, és ezért akar engem úgy beállítani, mint aki a saját pecsenyéjét sütögeti. A baloldalnak pedig az az érdeke, hogy végre valaki fogja össze ezt a szétesett tömeget. De mi egyik oldalt sem akarjuk kiszolgálni, nem szeretnénk senkinek kikaparni a gesztenyét. Van egy szakpolitikai kérdés, az oktatás ügye, és most már sokan várják azt, hogy lépjen túl ezen a mozgalom. Ha ez megtörténne, akkor könnyen elveszítenénk a hitelünket.

 

- Amit a baloldalról mondott, az spekuláció, vagy keresték már meg ellenzéki pártok?

- Nem keresett senki, ezt csak feltételeztem.

- A március 30-ra tervezett egyórás polgári engedetlenségi akcióval kapcsolatban nem félnek attól, hogy a március 15-i több tízezres tüntetéshez képest ez olyan kis volumenű lesz, hogy visszaveti a lelkesedést?

- Sokan mondják ezt, de azt gondolom, hogy ha március 30-án kevesen leszünk is, azt látják, hogy nem esik bántódásuk a résztvevőknek, akkor ez felbátorít majd egy nagyobb tömeget. Emiatt van értelme kimenni ebben a formában az utcára, ha már legálisan nem lehet sztrájkolni.

- Tehát nem sok esélyt lát arra, hogy ez az egyórás tiltakozás belátásra kényszeríti a kormányt.

- Arra számítok, hogy szükség lesz a folytatásra, ezért is mondtuk, hogy hétről hétre egy órával növeljük a tiltakozás hosszát. Ettől függetlenül szeretném, ha ez a március 30-i akció egy látványos megmozdulás lenne. Remélem, lesz összességében annyi ember mellettünk, hogy az már kellő motiváció legyen a kormánynak, hogy azt mondja: „jól van, gyerekek, üljünk le, és beszélgessünk".

- Ha időközben sikeres lesz a kormány és a Pedagógus Szakszervezetet vezető Galló Istvánné tárgyalása, akkor mihez kezdenek?

- Galló Istvánné azt mondta, hogy az ő 25 pontjukból 24-et kell teljesítenie a kormánynak ahhoz, hogy ők elégedettek legyenek. Most ugyan állítólag közeledtek az álláspontok, de ezek nem vezethetnek olyan érdemi változásokhoz, amelyek az oktatás struktúráját érintik. Ha megtörténne egy ilyen megállapodás – amit Galló Istvánnét és az ő elszántságát ismerve erősen kétlek –, abban az esetben is szükségesnek tartanám a folytatást, hiszen a rendszert alapjaiban kell megújítani.

- Mit gondol Rétvári Bence államtitkár bejelentéséről, miszerint nyáron megszüntetik, teljesen átalakítják a Kliket?

- Ez a bejelentés egyértelműen arról szól, hogy megpróbálják leszerelni a március 30-i tiltakozást. Már hetekkel ezelőtt is bedobták, hogy átszerveznék a Kliket, de lehet, hogy más lesz a neve, regionális központokat hoznak létre, ettől még a struktúra lényege nem változik.

- A kormány már mutatott komp­romisszumra is hajlandóságot. Nemrég például a nyugdíjba vonuló pedagógusoknak tettek engedményt.

- Továbbra is azt mondom, hogy alapvetően egy szakmai kérdésről van szó. Hogy hagyják-e tovább tanítani a nyugdíjas pedagógusokat, az nem arról szól végső soron, hogy mi lesz a gyerekekkel. Akik bármilyen módon érintettek az oktatásban, azok továbbra is a saját bőrükön fogják érezni, hogy a rendszer nem lett jobb.

- És az új Nemzeti alaptanterv vagy a tananyag csökkentésének ígé­rete?

- Az a baj, hogy mindenki tananyagcsökkentésről beszél, hogy kihúzogatnak belőle ezt-azt. Miközben a Nemzeti alaptantervnek nem az lenne a feladata, hogy abban ismereteket helyezünk el. Sokkal inkább a tananyag korszerűsítéséről kellene beszélni, és nem tananyagcsökkentésről.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető