galéria megtekintése

Próbálják magyarázni Garancsi szerencséjét

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 16. számában
jelent meg.


Marnitz István
Népszabadság

Az oszlopokon elhelyezett hirdetések okozta közúti balesetekről a KSH nem gyűjt adatot, korábban sem volt ilyen felmérése, erről soha nem készített elemzést és hasonló sincs folyamatban – tájékoztatta lapunkat Farkas-Varga Éva, a KSH osztályvezetője. Ehhez képest a csütörtöki kormánytájékoztatón Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter azzal indokolta az oszlopokon elhelyezett hirdetések tilalmának feloldását, hogy a KSH adatai alapján nincs összefüggés a balesetek száma, illetve az oszlopokon szereplő reklámok között.

A Fidesz-kabinet négy éve közlekedésbiztonsági okokra hivatkozva tiltotta be a villanyoszlopról lógatott hirdetéseket. Ám valós mozgatórugóként sokan már akkor azt sejtették, hogy az évi milliárdos haszonnal kecsegtető jogokat a baloldalinak tartott Bleuer István vállalkozása, az Esma birtokolta. Az így értéktelenné tett társaságot idén áprilisban vásárolta meg Bleuertől a kormányfő bizalmasaként ismert Garancsi István.

Az ügylet bejelentése előtti napokban a közlekedésért felelős nemzeti fejlesztési tárca megkeresésünkre még határozottan kiállt a tilalom fenntartása mellett, mondván, a közúti feltételekben azóta nem állt be lényegi változás. Két hete azonban a Rogán Antal vezette gazdasági bizottság a szaktárca egyéb közlekedési törvénymódosításaihoz mellékelve – így kikerülvén a plenáris vitát – már indítványozta is az oszlophirdetések újbóli engedélyezését.

Tulajdonosváltás után radikális jogszabályváltozás
Tulajdonosváltás után radikális jogszabályváltozás
Kurucz Árpád / Archív

 

A törvényalkotási bizottság múlt hét csütörtök délelőtti ülésén az ellenzék – mások mellett a szocialista Bárándy Gergely vagy a jobbikos Szilágyi Gergely – kemény szavakkal illették a szerintük nyilvánvalóan Garancsi István üzleti érdekeit segítő indítványt, azt vérlázítónak, felháborítónak, gusztustalannak, leplezetlen gátlástalanságnak, életveszélyesnek és erőszakosnak nevezve.

A szaktárca részéről megjelent Szabó Zsolt fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkár csak röviden reagált: közölte, hogy a kormánynak az ügyről nincs véleménye, de mégis úgy fogalmazott, hogy nem ismernek a tilalom és a balesetek közötti összefüggést alátámasztó kimutatást.

A frontról jelentjük

- Simicska aláaknázta a kormányt, és nem tud veszíteni

- Lázár a plakátbizniszről: Hülyeséget csináltunk

- Túl olcsón dolgoztak volna Simicskáék, ezért nem nyertek

- Simicska lezárta a Balatont

- Osztalékeső hullott a „kegyvesztett” Simicskára

- Simicska mindent elveszíthet, de jól van

(A NOL teljes Simicska-dossziéját itt érhetik el.)

Délutánra viszont Lázár János már a kormány határozott álláspontjaként hirdethette ki, hogy a könnyítés oka a KSH-adatsor. Az ügy „evolúciója” kapcsán – időnként láthatólag nehezen legyűrve nevetési ingerét –fantasztikus szerencsének nevezte az egykori tilalmat és a mostani feloldást is; korábban a kabinet rossz döntést hozott, „hülyeséget csinált” – fogalmazott.

Kérdéseinkre – például hogy akkor négy éve milyen statisztikák indokolták a tiltást –, a nemzeti fejlesztési tárca úgy felelt, hogy 2010 végén a biztonság javításának szándéka vezette őket, de a baleseti statisztikák ezt nem igazolták. Indokként azt is hozzátették, hogy hirdetési felület híján kis- és középvállalkozások esnek el a forgalomnövelés lehetőségétől. A tárca a jövőben másként igyekszik növelni a közlekedésbiztonságot – szögezték le. Arra viszont nem tértek ki, hogy két hónapja miért helyezkedtek még ezzel szögesen ellenkező álláspontra. Arra a kérdésünkre senki nem válaszolt, hogy Garancsi Istvánt tájékoztatták-e előre terveikről.

Ez a magyarázkodás mindazonáltal arra utal, hogy a KSH baleseti statisztikáiból indultak ki, a hivatal a rendőrségtől kapja az adatokat. A rendőrség adatszolgáltatása alapján nyilvántartott statisztikai okok között az oszlophirdetés látványa okozta baleset leginkább a vezető hibájából bekövetkezett adatsorba erőltethető bele, ha egyáltalán történt ilyen egy is. A KSH kimutatása e tárgyban 2010 és 2012 között csökkenést, azóta emelkedést mutat. Garancsi István „szerencséje”, hogy a Fidesz nem volt képes tartósan visszaszorítani a közúti baleseteket, és ebből pont most vonták le azt a következtetést, hogy akkor könnyítenek a feltételeken.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.