galéria megtekintése

Nagy a baj: nem az oroszok állnak nyerésre

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 19. számában
jelent meg.

3 komment


Szalai Anna
Népszabadság

Felülről vár eligazítást a BKV, jelenleg ugyanis kicsi az esélye, hogy az M3-as metrótenderen az orosz pályázó ajánlatát hozhatják ki győztesnek. Feltehetőleg emiatt intéztek újabb kéttucatnyi kérdést az észt és az orosz pályázóhoz.

Az nyilvánvaló, hogy az észt Skinest Rail lenne a 3-as metróvonal kocsijainak felújítására kiírt tender győztese, ha a beérkezett ajánlatokat a pályázati pontrendszer alapján bírálják el. A Népszabadság információi szerint az orosz és az észt ajánlatra adható pontszámok között érdemi különbség van, méghozzá az utóbbi javára.

Árban kétségtelenül az észtek a nyerők. A Skinest Rail alig kétmillió euróval csúszott túl a 222 kocsira vonatkozó, az előterjesztésben megjelölt 193,54 millió eurós vállalási díjon. Az orosz Metrowagonmash 24 millióval kérne többet. Az észtek ajánlata egyébként közelítőleg azonos a térségben zajló felújítási tendereken felbukkanó árral, míg az oroszok a szokottnál magasabb árat kértek, holott az első körben ők is alacsonyabb ajánlatot tettek.

Nem lesz egyszerű kihozni győztesnek az orosz pályázót
Nem lesz egyszerű kihozni győztesnek az orosz pályázót
Teknős Miklós / Népszabadság

 

Pluszpontok kaphatók a rövidebb vállalási időért is, de itt nincs lényeges különbség. Szintén előnyt jelent a garantált élettartam, az észtek ebben is ráígértek az oroszokra. Az előbbiek 30 évet, utóbbiak 25 évet garantálnak, de mindketten egyforma pontot kapnak.

A rendkívül részletes kiírás miatt a műszaki paraméterekben kicsi az eltérés. De néhány részletben – energiafogyasztás, motortípus – ismét az észtek felé hajlik a mérleg nyelve. Bár ellenérvként említik a jegyzőkönyvek és a számítások hiányát. A BKV által a napokban az ajánlattevőknek átadott – szokatlanul hosszú – kérdéssor egyébként a műszaki részleteket firtatja.

Felmerült az észtek által benyújtott referenciák érvényessége is, mivel az orosz utódállamokban végzett felújítások többsége vasúti jármű, közöttük nagyszámú háló- és étkezőkocsival. Csakhogy ezeket az előző, már lezárt előminősítési szakaszban a BKV érvényesnek fogadta el. Így erre alapozva nem zárható ki a cég. Kivéve, ha újranyitják a tender ezen szakaszát. (Bár egymástól független forrásaink szerint erre megalapozott jogi lehetőség nincs.) Ha mégis így tesznek, akkor a többi, az első körben indult cégnek is lehetősége lenne újra versenybe szállnia, utána a második körbe bejutottak is új ajánlatot tehetnének. Ám ezzel hónapokkal csúszna a szerződéskötés, perek indulhatnak, ráadásul ismét felmerülhet az új kocsik beszerzése.

Újabb kifogásként merült fel, hogy a felújítást valójában nem is az észtek, hanem egyik alvállalkozójuk, a kijevi Knyukovszkij Vagongyár végezné el. Arról kevesebb szó esik, hogy az észt cégnek a Toshiba szállítaná az elektronikát a felújított kocsikba. Az orosz Metrowagonmashnak egyetlen partneréről tudhatunk: a Dunakeszi Járműjavító Kft.-ről. De ez csak a felújítás előtti bontásban, illetve a felújított szerelvények összeszerelésében kapna szerepet. A felújítás maga tehát nem a kormány által annyira szorgalmazott „magyar ipar bevonásával” történik, hanem teljes egészében a Moszkva melletti Metrowagonmash-gyártóbázison. Ami viszont messzebb van, mint Kijev.

A BKV csapdába esett, és fentről vár – egyelőre hiába – eligazítást. Bár Tarlós István főpolgármester az Indexen keresztül megüzente: akár az ördöggel is szövetkezne, de az esetleges perek kockázatát bizonyosan a BKV vezetésének kell viselnie. Márpedig Észtország uniós tagállam, így nem csupán Magyarországon, hanem Brüsszelben is jogorvoslatot kérhetne. Az oroszok érdekérvényesítő képessége ugyan más irányú, de aligha gyengébb.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.