Pluszpontok kaphatók a rövidebb vállalási időért is, de itt nincs lényeges különbség. Szintén előnyt jelent a garantált élettartam, az észtek ebben is ráígértek az oroszokra. Az előbbiek 30 évet, utóbbiak 25 évet garantálnak, de mindketten egyforma pontot kapnak.
A rendkívül részletes kiírás miatt a műszaki paraméterekben kicsi az eltérés. De néhány részletben – energiafogyasztás, motortípus – ismét az észtek felé hajlik a mérleg nyelve. Bár ellenérvként említik a jegyzőkönyvek és a számítások hiányát. A BKV által a napokban az ajánlattevőknek átadott – szokatlanul hosszú – kérdéssor egyébként a műszaki részleteket firtatja.
Felmerült az észtek által benyújtott referenciák érvényessége is, mivel az orosz utódállamokban végzett felújítások többsége vasúti jármű, közöttük nagyszámú háló- és étkezőkocsival. Csakhogy ezeket az előző, már lezárt előminősítési szakaszban a BKV érvényesnek fogadta el. Így erre alapozva nem zárható ki a cég. Kivéve, ha újranyitják a tender ezen szakaszát. (Bár egymástól független forrásaink szerint erre megalapozott jogi lehetőség nincs.) Ha mégis így tesznek, akkor a többi, az első körben indult cégnek is lehetősége lenne újra versenybe szállnia, utána a második körbe bejutottak is új ajánlatot tehetnének. Ám ezzel hónapokkal csúszna a szerződéskötés, perek indulhatnak, ráadásul ismét felmerülhet az új kocsik beszerzése.
Újabb kifogásként merült fel, hogy a felújítást valójában nem is az észtek, hanem egyik alvállalkozójuk, a kijevi Knyukovszkij Vagongyár végezné el. Arról kevesebb szó esik, hogy az észt cégnek a Toshiba szállítaná az elektronikát a felújított kocsikba. Az orosz Metrowagonmashnak egyetlen partneréről tudhatunk: a Dunakeszi Járműjavító Kft.-ről. De ez csak a felújítás előtti bontásban, illetve a felújított szerelvények összeszerelésében kapna szerepet. A felújítás maga tehát nem a kormány által annyira szorgalmazott „magyar ipar bevonásával” történik, hanem teljes egészében a Moszkva melletti Metrowagonmash-gyártóbázison. Ami viszont messzebb van, mint Kijev.
A BKV csapdába esett, és fentről vár – egyelőre hiába – eligazítást. Bár Tarlós István főpolgármester az Indexen keresztül megüzente: akár az ördöggel is szövetkezne, de az esetleges perek kockázatát bizonyosan a BKV vezetésének kell viselnie. Márpedig Észtország uniós tagállam, így nem csupán Magyarországon, hanem Brüsszelben is jogorvoslatot kérhetne. Az oroszok érdekérvényesítő képessége ugyan más irányú, de aligha gyengébb.