Politikai öngyilkosság lenne megszüntetni az ingyenes utazást
Nem nyúlt hosszúra az a vita, hogy elvegyék-e a 65 éven felüliek ingyenes utazásának lehetőségét. Tarlós István főpolgármester pénteken délelőtt pénzügyi okokra hivatkozva hozta elő, hogy a rendszert újra kellene gondolni – ez szerinte évi kilencmilliárdot vesz ki a BKV zsebéből –, mert üres kasszából nem lehet a közlekedést finanszírozni. A kormány azonban még aznap délután sietve megnyugtatott mindenkit: nem lesz változás. Az ingyenes utazási lehetőség eltörlése nagyjából
1,7 millió embert érintene.
A szépkorúak utazási kedvezményét vélhetően politikai megfontolásokból vezette be még a rendszerváltozás előtt a Németh-kormány. Attól kezdve a hetven év felettiek ingyenesen utazhattak buszon, villamoson és vasúton. Az egykori szocialista politikus, Horn Gyula még erre is rátett egy lapáttal 1997 szeptemberében. A volt kormányfő akkor jelentette be, hogy 1998. január 1-jétől mindenki ingyen veheti igénybe a közösségi közlekedést, aki betöltötte a 65-öt. (Ez 2004-től a hazánkba látogató uniós állampolgárokra is érvényes.)
A kedvezményes utazási lehetőségek kiterjesztése kapcsán Horn úgy fogalmazott: az „elsősorban erkölcsi kérdés volt, mert a nyugdíjasok, akik a rendszerváltásért a legnagyobb áldozatot hozták, megérdemlik, hogy egy picit javítsunk a nehéz helyzetükön".
|
Szerzett jognak érzik Teknős Miklós |
Neki sem voltak azonban túl hálásak a szépkorúak, mert a szocialisták az 1998-as választást úgy veszítették el, hogy közben csaknem további félmillió embernek biztosították az ingyenutazást. Az intézkedés akkori árakon öt-hétmilliárdba forintba kerülhetett évente, amit részben a közlekedési társaságoknak kellett kigazdálkodniuk. És kell azóta is, mert az állami árkiegészítés a cégeknek a 65 év felettiek ingyenes utazásai miatt keletkezett veszteségét nem kompenzálja.
Ezért 2012-ben fel is vetődött a rendszer átalakítása, a kedvezmények körének szűkítése, ám érdemi változás nem történt.
Igaz, akkor már politikailag is kockázatos lett volna, ha a szinte alanyi jognak tekintett ingyenes utazási lehetőséget megvonják. Négy éve egyébként szakmai körökben számos ötlet felvetődött. A legkevésbé fájdalmas javaslat szerint az ingyenes utazási lehetőséget nem kellene megszüntetni, csupán napszakhoz kötni. Például a nyugdíjasok a helyi járatokon díjmentesen csak csúcsidőn kívül közlekedhetnének, amiből többletbevétel ugyan nem származik, a zsúfoltság viszont csökkenne, ami esetleg fizetős utasokat vonzana. A kérdés végül lekerült a napirendről.
Igazi hungarikumnak számít
Életkorhoz kötött, az egész országra érvényes ingyenes utazási lehetőség Európa egyetlen államában sem létezik. Német nyelvterületen a helyi közösségi közlekedésben legfeljebb olcsóbb jegyet vagy bérletet kínálnak a nyugdíjasoknak. Ahol esetleg mégsem kell fizetni – ilyen például Barcelona, London és Párizs –, a díjmentesség csak a helyi lakosokra érvényes, és a kedvezmény igénybevételéhez esetleg külön regisztrálni is kell, illetve utazási igazolványt kell kiváltani. A helyközi közlekedésben viszont szinte ismeretlen az ingyenesség.