Petícióátadással végződött a taxisok demonstrációja

Petíciót, valamint csaknem kétezer aláírást és egy tarifakoncepciót adtak át a demonstráló taxis szövetségek szerdán Budapesten a Városházán. Hatóságilag rögzített viteldíjakat és a létszámszabályozást kérve a város vezetésétől.

A dokumentumokat Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Szeneczei Balázs, Tarlós István kabinetfőnöke, valamint Komáromi Endre, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője vette át. Fábrás Tibor, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének alelnöke az átadás előtt tartott sajtótájékoztatón azt mondta, a hatóságilag maximált ár most is érvényben van, a hatóságilag rögzített ár segítségével a taxivezetők vállalkozásai fenntarthatók maradnának, az utasoknak pedig kiszámítható, átlátható tarifát jelentene minden időszakban. Hozzátette: áremelésre nem törekednek, a mostani 300 forintos alapdíjat, 240 forintos kilométerdíjat és 60 forintos várakozási díjat szeretnék egyetlen tarifaként bevezetni.

Taxisok tiltakozó felvonulása a belvárosban
Taxisok tiltakozó felvonulása a belvárosban. 2011.11.02. Fotó: Móricz Simon

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elmondta, azt kérik a város vezetésétől, hogy a rögzített viteldíjat már december elsejével vezessék be. Hozzátette: nem azt várják, hogy gazdasági alapon számolják ki a viteldíjat, mert az az utasnak megfizethetetlen lenne. A létszámmal kapcsolatban annyit mondott: Budapesten hatezer taxiengedélyt adtak ki 1500 drosztra, és ez "abnormális".

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a dokumentumok átadása után azt mondta, a szakszervezetek nyitott kapukat döntögetnek, mert a központnak is fontos a taxis szabályok változtatása, az intézkedéseket rendszerbe foglalva, hosszú távon meg is fogják valósítani. Hozzátette: nyitottak a tárgyalások folytatására is. Elmondta, hogy eddig elfogadtak egy új taxiállomás-használati rendeletet, amelyben a működési engedélyek megszerzését is szigorították, a repülőtéri drosztok helyzetét is rendezték, és elkészítettek egy törvénymódosítási javaslatot is, amely a készülő személyszállítási törvény tervezetébe is bekerül. Ez lehetőséget ad majd arra, hogy feltételekhez kössék a taxiszolgáltatás nyújtását. Ilyen feltétel lehet a taxik műszaki állapota, környezetvédelmi besorolása, akár színe is - mondta, hozzátéve, hogy Prágában most egységesítették a taxik küllemét, ez szerinte Budapesten sem elképzelhetetlen.

A vezérigazgató szerint átfogó szabályozásra van szükség, a BKK azt javasolja, hogy olyan, fokozatosan bevezetett, új rendelet lépjen életbe, amelynek eredményeként csak környezetbarát és fiatal taxik közlekedhetnek majd Budapesten, minden autóban lehetséges lesz a bankkártyás fizetés, és egységes arculatuk lehet az autóknak.

Vitézy Dávid szerint jelenleg egy új luxusautóval és egy régi, használt kis autóval is lehet taxizni, és a piac alakítja az árakat, ilyen keretek között nem lehet elvárni, hogy egyik napról a másikra fix és egységes tarifát vezessenek be. Ezt akkor lehet meglépni, ha egységes lesz a szolgáltatás - tette hozzá. A szakszervezeti vezetők és Vitézy Dávid között vita alakult ki abban, hogy a taxisok milyen viteldíjakat használnak. Vitézy Dávid szerint kevesen használják a maximált árat, mert a piac alakítja az árakat; az érdekképviseletek ezzel nem értettek egyet. Metál Zoltán azt mondta, nagyon sok mindenben közeledtek az álláspontok, a szigorításokat ők is támogatják.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Nem sokkal negyed kettő után indult el több száz taxi a Kerepesi úton a Belváros felé, és rövidesen meg is bénult a forgalom a Rákóczi út mentén, majd később a Lánchídon és a Bajcsy-Zsilinszky úton. A taxisor két óra körül a Ferenciek terétől nagyjából a Keleti pályaudvarig ért. A BKV több járműve is megállt, az utasok egy része gyalog folytatta útját. A demonstrálók kocsijai lépésben haladva, dudálva vonultak végig a belvárost átszelő utakon. A taxikra a "létszámstop" és a "fix tarifa" feliratokat ragasztották. A forgalomlassító demonstrációt a Taxigépkocsivezetők Független Szakszervezete szervezte a szerintük tarthatatlan tarifahelyzet miatt, valamint azért, mert megszakadtak tárgyalásaik a fővárossal. A szervezet fix tarifát szeretne bevezettetni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.