galéria megtekintése

Pénzkérdés a budakalászi elkerülő

Budakalászt tehermentesítené a Szentendre és Üröm között tervezett út

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 28. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Elkerülőt kaphat a főváros agglomerációjához tartozó Budakalász. A hír hallatán fellélegezhetnek a helyiek, de még így is jó pár évig kell szenvedniük a városukon átmenő forgalomtól: az egyre népszerűbb pilisi településekről ugyanis Budakalászon keresztül vezet a legjobb út. Az elkerülő nem most készül el: majd talán a ködös jövőben.

A Szentendrei úttól Ürömig vezető, irányonként egy-egy forgalmi sáv megépítéséhez még sok feltétel nem adott, de leginkább a pénz hiányzik, mindenesetre az 5,5 kilométeres aszfaltcsík nyomvonalát már meglehetős pontossággal felvázolták.

A megálmodott út az egyetlen tehermentesítője lenne Budakalásznak mindaddig, amíg el nem készül az M0-s új szakasza a 11-es főút és a tízes út között. Ha 2018–2020 között elkészül a sztráda nyolcból 5,2 kilométeren alagútban futó új szakasza, az elkerülő elvesztheti funkcióját, de a pilisi kistérség lakóinak még akkor is könnyebbséget jelenthet.

 

A környékbeli ingatlanok tulajdonosai és a közlekedők mindenesetre úgy számoljanak: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF)Zrt. szakemberei jelenleg a fejlesztés építési engedélyezési eljárásával vannak elfoglalva.

Ha ez lezárul, és az építési engedélyek jogerőre emelkednek, illetve a döntéshozók kitalálják azt is, milyen forrásból finanszírozzák a rajzasztalon már létező beruházást, akár meg is kezdődhet az elkerülő építésének előkészítése.

Azaz jöhet az építési területek kisajátítása és a kivitelező kiválasztása. Aki pedig addig előrelátóan a környéken venne telket, vagy éppen a gépkocsiforgalom elől menekülne, akár már most bejelölheti a térképén, merre dolgozhatnak majd az új út építői néhány év múlva. A rajzoláshoz segítség, hogy a budakalászi elkerülő út a 11-es főútnál, a Kalászi út szomszédságában tervezett külön szintű csomópontnál kezdődhet.

Az ott megépülő felüljárón az autósok elindulhatnának Üröm felé, de a távlati tervekben Szentendre számolhat egy ellenkező irányba vezető, a város Duna-parti területeinek megközelítését szolgáló szakasz megépítésével is.

A Dunától távolodva, az új út első csomópontját az Országútnál alakíthatják ki, ahol pályája kapcsolódhat a szintén megépítésre váró Szentendre nyugati tehermentesítőhöz.

A következő mintegy másfél kilométeren az utazók a Zrínyi Ilona utcával párhuzamosan haladhatnak majd, és a Budakalászi, illetve Pomázi utaknál megépülő felüljárón kelhetnek át a Békásmegyer, valamint Szentendre közti HÉV-pályája felett. Ami nagy előrelépés lesz, hiszen a vasúti vágányokat ma még csak szintbeni, jelzőlámpával biztosított átjárókon keresztezheti a közúti forgalom.

A HÉV vonala után az elkerülő kis kanyarral érheti el a Klisovác utcát, majd a Barát-patakot. Onnan az autósok Budakalász és Pomáz között haladva, a Nagy-Kevély lábánál hajthatnak fel a 1108-as számmal jelölt Ürömi útra.

Az új úttal kapcsolatban a legnagyobb kihívást alighanem a szépen felvázolt lehetőség kivárása jelenti majd. Az avatásra ugyanis 2016–2017-nél előbb akkor sem kerülhet sor, ha esetleg lesz rá pénz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.