galéria megtekintése

Mélyre süllyesztették a grandiózus budapesti ötletet

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 16. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Csendben visszakerült a fiókba a fővárost elkerülő vasúti gyűrű kiépítéséről szóló elképzelés. A kormány korábban több százmilliárd forintnyi kínai forrást remélt a Budapestet a tehervonatoktól tehermentesítő beruházáshoz.

Magas labdát dobott fel a vasutasoknak 2013 tavaszán Szijjártó Péter. A külgazdasági és külügyminiszter még államtitkárként a vasúti áruszállítás lassúságáról szóló viccel vezette elő a fővárost délről elkerülő V0 jelű vasútvonal megépítését tervbe emelő kormánydöntést. Ahogy mondta, „ha a masinisztát megkérdezik, nem tudna-e gyorsabban menni, a válasz, hogy de, csak nem hagyhatja el a szolgálati helyét”.

Orbán Viktor és Ven Csia-pao akkori kínai kormányfő 2011-ben, a hitelkeret-megállapodás megkötésekor
Orbán Viktor és Ven Csia-pao akkori kínai kormányfő 2011-ben, a hitelkeret-megállapodás megkötésekor
Koszticsák Szilárd / MTI

Így jelentette be, hogy a Magyarország számára 2011-ben felajánlott egymilliárd eurós kínai hitelkeret terhére olyan vasútvonalat építenek, amellyel így már nem lehet viccelődni: az óránként 160 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmas pályán a tehervonatok a jelenlegi négy nap helyett huszonnégy órán belül tehetik meg az utat Záhonytól Hegyeshalomig.

 

A grandiózus vállalás óta eltelt két év, és a V0-s nyomvonalán – a kormányzati ígéretek ellenére – 2014 tavaszán elmaradtak az első kapavágások. A fővároson áthaladó vasúti pályákat tehermentesítő beruházás azóta sem került közelebb a megvalósításhoz,

megépítésének előkészítése nagyjából ott tart, ahol 2012-ben.

A becslések szerint 360-400 milliárd forintos beruházáshoz tanulmányok, engedélyek egész sora hiányzik. Nincs kijelölve a pálya pontos nyomvonala, így a munkálatokhoz szükséges területek megszerzése sem kezdődhetett meg. A kivitelezők kiválasztásának megindítása végképp nincs napirenden.

A V0-s már a kormányzat szakpolitikusai szerint sem több, mint pekingi kacsa. A Külügyminisztérium ennek ellenére nem adta fel. A tárca arról tájékoztatta lapunkat, hogy a Budapestet elkerülő teherforgalmi vasútvonal megépítése

„továbbra is napirenden van”, a Budapest–Belgrád-vasútvonal kiemelt státusza ellenére is.

Közlésük szerint az, hogy az „összeurópai vasútfejlesztési koncepcióba is szervesen illeszkedő Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítása határokon átnyúló infrastruktúra-fejlesztésként, illetve a Kína és a közép- és kelet-európai államok közötti együttműködés zászlóshajóprojektjeként jelenleg kiemelt prioritást élvez”, nem jelenti azt, hogy a V0-s megépítésének tervét elvetették volna. „A beruházást mind a magyar, mind pedig a kínai fél szakmailag fontosnak tartja.”

Olyannyira, hogy a „kölcsönösen előnyös pénzügyi konstrukció kitárgyalását követő lépés a beruházással kapcsolatos technikai és pénzügyi paramétereket tartalmazó nemzetközi szerződés megkötése, amelyet követően indulhatnak meg a kivitelezési munkálatok”. Ez magyarul azt jelenti: a minisztérium két év alatt még a hitelszerződés feltételeit sem tisztázta, szerződést meg aztán végképp nem kötött. Ez azért szép, mert a külügyi tárcánál hivatalosan továbbra sem látják be, hogy a Kínai Fejlesztési Bank kontójára tervezgetett beruházás a bankárok szemében eleve gyengécske projekt.

Hiszen miközben megvalósításához az egymilliárd eurós kínai hitelkeret nem is lenne elég, a megtérülése kérdéses. Alighanem már Pekingben is kiszámolták, hogy a hitelük a pályahasználati díjakból nem térül meg. A kormány visszafizetési pozícióit pedig rontja, hogy Magyarországon nincs jelentős adóbefizetéseket teljesítő vasúti árufuvarozó cég. Bármennyire is komoly bevételt ígér, hogy az árutulajdonosok esetleg közútról vasútra váltanak, a kamionok számának csökkenése az úthasználati díjak elmaradásával vesz ki pénzt a költségvetés zsebéből.

A külügyben úgy látják, a V0-s olyan fejlesztés, amely hozzájárulhat, hogy a kínai áruk vasúton érjék el az EU nyugati államait. Ebben akár igazuk is lehet.

Ám a méregdrága magyarországi beruházás mit sem ér, ha elszigetelt marad.

Ahhoz, hogy a pireuszi konténerkikötőben kirakodó kínai hajókon érkező áru Görögországból elindulhasson Nyugat-Európába, előbb fel kell újítani a Budapest–Belgrád-vasútvonalat. Ez pedig még a befektethető pénzzel jól álló kínaiak számára is komoly beruházásnak ígérkezik. A magyar és a szerb pályaszakasz modernizálása a számítások szerint hárommilliárd dollárba, vagyis több mint 800 milliárd forintba kerülhet.

Összerendezésre váró vagonok a záhonyi teherátrakó pályaudvaron
Összerendezésre váró vagonok a záhonyi teherátrakó pályaudvaron
Szabó Bernadett / Népszabadság/archív

Ennyiből a teljes pályaszakaszt kétvágányúsíthatják, és a vonatok sebessége elérheti majd az óránkénti 160-200 kilométeres tempót. Így a csaknem 400 kilométeres utat a jelenlegi nyolc helyett akár három óra alatt is megtehetik majd a szerelvények – aztán a magyar fővárostól a V0-s nélkül is tovább zakatolhatnak Bécs felé. Mindezek után nem meglepő, hogy a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal rendbetételével mindenki komolyabban foglalkozik. Peking egy tavaly decemberben aláírt megállapodásban vállalta, hogy ajánlatot fog adni egy olyan kedvezményes hitelre, amely fedezi a vasútvonal korszerűsítési költségeinek legfeljebb 85 százalékát.

A kormány januári vállalásának megfelelően április 15-ig összeállította és átadta partnereinek a vasútvonal magyarországi szakaszára vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányt, a teljes vasútvonal hasonló dokumentumait pedig a három ország szakértői június 30-ig véglegesítik. Ha a kínai pénzből megálmodott vasúti fejlesztések közül bármelyik eljutna a megvalósulás szakaszába, az építkezések évekig munkát adhatnak majd a kivitelezőknek. A Budapest–Belgrád vonal például jó két évig lekötheti a vasútépítők kapacitásait.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.