galéria megtekintése

Parkolási játszma százmilliós tétekkel

5 komment


Szalai Anna

Furcsa pénzügyi kilengéseket mutat a zuglói parkolási rendszer kiépítése. A három éve egymilliárdos költséggel tervezett, tavaly 1,3 milliárdra hízott, idén viszont 870 millióra fogyott beruházást a jegyző kifogása megakasztotta. A polgármester új számítást kért. Eredetileg idén márciustól tervezték a fizetős parkolás bevezetését Zuglóban, de ezt a határidőt egyelőre kitolták.

A fizetős parkolási rendszer kiépítéséről még a fideszes Papcsák Ferenc polgármestersége idején döntöttek mintegy válaszcsapásként a szomszédos Kőbánya lépésére. A parkolás fizetőssé tételével ugyanis az agglomerációs autós áradat áttolódott Zuglóra, főként az Örs Vezér téren, az M3-as autópálya bevezető szakasza körül gyorsan tarthatatlanná vált a helyzet. A főváros még abban az évben hozzájárult a zónák kialakításához, két évig mégsem történt semmi. A Karácsony Gergely polgármester (PM) vezette új testület tavaly októberben vette elő az ügyet.

A Városliget széle mindennap tele van parkoló autókkal
A Városliget széle mindennap tele van parkoló autókkal
Földi D. Attila / Népszabadság

A parkolóautomaták beszerzésére és ötéves üzemeltetésére 1,018 milliárdot forintot szavaztak meg. A tulajdonosi és közbeszerzési bizottság két héttel később nettó 1,365 milliárd forintra emelte a gyorsított meghívásos közbeszerzési eljárás becsült értékét. A 204 parkolójegy-kiadó automata gyártására, leszállítására, telepítésére és üzembe helyezésére, illetve ötéves üzemeltetésére vonatkozó felhívásra három ajánlat érkezett: a C-Ware Kft., KBT Kft. és a Parkeon SAS közös pályázata, valamint a DBM Kft. és a Fer-Park Kft. önálló ajánlata. A bizottság az utóbbit kizárta, és a bent maradt kettőtől kért volna ajánlatot. A kerület jegyzője azonban törvényességi kifogással élt, mondván, a bizottságnak nincs joga ilyen döntést hozni. Karácsony sürgősséggel a január végi testületi ülés napirendjére tűzte az ügyet, ahol az eljárás megállításáról és új beruházási célokmány készítéséről döntöttek.

 

Tóth Csaba, a kerület szocialista országgyűlési képviselője szerint a beruházási összegek között azért van jelentős különbség, mert más a műszaki tartalmuk. A februári testületi ülésre új számítások készültek, e szerint bruttó 870 millió forintból is kihozható a beruházás. Tóth Csaba havi 80-100 millió forint bevételt vár a parkolási bevételből, ráadásul a parkolási ­káosz is megszűnne.

Karácsony Gergely alapvetően jó ötletnek tartja a fizetős parkolás bevezetését, bár a bevételt túlzónak találja. De a cél nem a bevételnövelés, hanem a spontán P+R parkolók visszaszorítása. A gond szerinte a beruházás előkészítésével volt, amelynek során meglehetősen pontatlanul határozták meg a műszaki tartalmat. Ezt kivédendő az idei évtől egy beruházás-előkészítő főmérnökséget alakítanak ki a hivatalban.

Tarlósnak van mozgástere, de csak hátra

Tarlós István főpolgármester arra utasította a fővárosi közterület-felügyelőket, hogy egyelőre ne bírságolják meg az éppen parkolójegyet vásárló autósokat – adta hírül a Magyar Nemzet. A Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatósága azt közölte: „A főváros azért módosította a parkolási rendeletet, mert attól tartott, hogy a korlátlan utólagos bemutatással sokan visszaélnek. A főváros joga megváltoztatni a parkolási rendeletet és meg is fogja tenni”. A Fővárosi Közgyűlés februári ülésén törölte parkolási rendeletéből a parkolójegyek utólagos bemutatását lehetővé tévő, illetve a parkolójegyváltásra adott ötperces türelmi időre vonatkozó passzusokat a Kúriára hivatkozva. (A Kúria az utólagos bemutatás korlátozását tartotta jogtalannak.) Tarlós pénteken ígérte meg: megvizsgálják, mennyi mozgástere van az önkormányzatnak az ügyben. (Hírösszefoglalónk)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető