Ez utóbbi csúsztatás, ugyanis ez az elnevezés feltételezi, hogy az intézmény érettségit is ad. Kérdéses azonban, hány diák tud majd három olyan szakiskolai év után, amelyben minimálisra csökkentették a közismeretei tárgyakat, két év alatt érettségit szerezni. És akkor arról még nem beszéltünk, hogy 16 éves kor felett az iskoláknak már nincs ellátási kötelezettségük: azt dobnak ki, akit csak akarnak.
A kormány félre akarja vezetni a közvéleményt, s ez kiderül a koncepcióból is: a gimnáziumi férőhelyek csökkentésére vonatkozó kormányzati terveknek korábban igen kedvezőtlen visszhangja volt. Csakhogy az intézmények átnevezése miatt nem csökken a gimnáziumok száma, hiszen a szakközépiskolát is annak hívják majd, sőt, az érettségit adó intézménybe beiskolázottak száma is nőni fog, még ha csak papíron is, amikor átnevezik a szakiskolákat szakközépiskolának. Az a kormányzati szándék viszont egyértelműen kiolvasható az anyagból, hogy a felsőoktatásba jutáshoz elengedhetetlen klasszikus gimnáziumokba kevesebben menjenek, és a fiatalokat inkább a szakképesítést adó képzésbe irányítanák.
Az egyik legaggasztóbb intézkedés a pályaorientációval kapcsolatos. A legtöbb fejlett oktatási rendszerrel rendelkező országban arra törekednek a döntéshozók, hogy minél későbbre tolják ki a fiatalok ilyen jellegű döntéseit. Ezzel ellentétes intézkedési terv áll a koncepcióban: „Kerüljön bevezetésre a 7. (vagy 9 osztályos általános iskola esetén a 8.) osztály végén egy képesség- és tudás- (alapkompetencia-) mérés, pályaorientációs tanácsadással egybekötve: ennek meghatározott szinten történő teljesítéséhez kell kötni a megfelelő középiskola típusba való bejutást, mivel a szakképzés alapvető problémája, hogy az általános iskolából kikerülő és a szakiskolába bekerülő diákok jó része gondokkal küzd az alapvető készségek területén is (írás-olvasás-számolás)".
|
Diákok a Gábor Dénes Szakközépiskola tanévnyitóján. Előbbre hozzák a választást Czeglédi Zsolt / MTI |
E ponton érdemes megjegyezni, hogy Orbán az előző ciklusban éppen a kompetenciafejlesztést irtotta ki a közoktatásból, és telezsúfolta az általános iskolai képzést lexikális tudásanyaggal. Ha a tervezet szerint már hetedik osztályban mérni fogják a diákok készségeit, az azt jelenti, hogy 12-13 évesen eldönti az állam, hogy alkalmas-e a gyerek gimnáziumra, vagy számára csak a szakközépnek elnevezett, de valójában lebutított szakiskola jut.
– Ez a koncepció téves helyzetértékelésre és bizonytalan feltételezésekre építve készít intézkedési terveket. A téves helyzetértékelés abból a hitből táplálkozik, hogy egy hivatali szobából bárki meg tudja mondani akár már középtávra is, hogy milyen szakképzettségekre van szüksége a gazdaságnak. A másik tévedés, hogy az állam képes működtetni szakképző iskolákat. A Klik esetében is látszott, hogy ez nem megy. Alapvetően téves az az álláspont is, hogy a szakképzést csak az állam szervezheti. Nyugat-Európában a gazdaság tart fenn és működtet szakképző iskolákat – mondta a koncepcióról a véleményét Szüdi János jogász, közoktatási szakértő.