Nem tervez rendszerszintű változtatásokat, kiigazításokat azonban szükségesnek tart Palkovics László, aki átvette a köznevelésért felelős államtitkár, Czunyiné Bertalan Judit feladatait. Az oktatási államtitkár a Klik-ről szólva lapunknak kifejtette: a szervezet megszüntetését semmi sem indokolja, csupán az egyensúlyt kell a helyére billenteni.
Bár szombaton menesztették a köznevelésért felelős államtitkárt, Czunyiné Bertalan Juditot, s feladatait átvette a felsőoktatási államtitkár, Palkovics László, az továbbra is kérdéses, változik-e a kormányzat oktatáspolitikája. Különösen annak tükrében kétséges ez, hogy a múlt pénteken – vagyis egy nappal Czunyiné Bertalan Judit leváltása előtt – a kormányfő azt nyilatkozta: a 2010 előtti oktatási rendszerhez nem szabad visszatérni, és a kabinet jó irányba indult el az oktatásban.
Mindezek ismeretében arról kérdeztük írásban, az immár oktatási államtitkár Palkovics Lászlót, folytatja-e elődje munkáját, hogy tartsa a kormányfő szerinti jó irányt.
– Az irány valóban jó, viszont zökkenőmentesebben kell működtetni a köznevelési rendszert – válaszolta írásban Palkovics László, majd azzal folytatta: – Az érintettekkel közösen kell felmérni és megvitatni, mi szükséges ahhoz, hogy nyugodt és magas szakmai színvonalú munka folyjon az intézményekben. Az érintett szakmai szervezeteket - ahogyan eddig is - be kell vonni a változtatások kidolgozásába, ezért jött létre a köznevelési kerekasztal. Várjuk a javaslatokat, előre kell tekintenünk, és nem hátra. A 2010 előtti, adósságban fuldokló rendszer fenntarthatatlan volt, és senki sem vitatta, hogy a közös fenntartói irányítás sokkal hatékonyabb lesz. Felül kell vizsgálni a rendszert, és megtenni a szükséges lépéseket.
Csak finomhangolás lesz
Kérdésünkre, hogy mi változik az ő irányítása alatt, az államtitkár mindenekelőtt leszögezte: arra kell fókuszálni, hogy megtalálják a megfelelő egyensúlyt „a szakmai önállóság és a fenntartói felelősség között." Emellett – fogalmazott meg újabb célt –, át kell tekinteni, hogy milyen lépésekre van szükség ahhoz, hogy a felsőoktatás után a köznevelést is egy olyan pályára állítsák, amely magasan teljesítő pedagógusokat és magasan teljesítő diákokat eredményez. Ez szerinte nem kilátástalan feladat. Úgy fogalmazott: „A felsőoktatásban sikerrel végrehajtottuk a legnagyobb átalakításokat, kevesebb mint két év alatt egy szinte új modellt, egy új rendszert kellett kialakítani. A köznevelésben ezzel szemben a rendszer már létezik, működik, sokkal kisebb volumenű lépésekre van szükség, mint a felsőoktatásban. Csupán a rendszer egy-egy elemén kell alakítani ahhoz, hogy a köznevelés is hasonlóan jól működjön.”