A Trinity ennek a feltételnek tökéletesen megfelel: a cég (testvérvállalatával, a Young&Partnersszel együtt) a Fidelitasban szocializálódott, Szijjártó Péter és Seszták Miklós miniszterek baráti köréhez tartozó Kuna Tiboré. A cégduó a 2010-es kormányváltásig a kommunikációs piac szinte láthatatlan tényezője volt, azóta viszont az árbevétele és a nyeresége is megsokszorozódott, elsősorban olyan állami kiírású pályázatokon elnyert megbízásoknak köszönhetően, ahol egyetlen jelentkezőként, versenytárs nélkül indultak, sokszor a közbeszerzési értékhatárt alulról súroló, így nem pályázatköteles projektekben.
Ha költeni kell, a Paksi Atomerőműnek, illetve az MVM-nek feltűnően gyakran jutnak eszébe erősen Fidesz-közeli vállalkozások és kiadványok. Szintén LMP-s adatkérésre adta ki az MVM Paks II. Zrt. azt az információt, hogy a legutóbbi kormányváltástól a tavalyi év végéig kinek és milyen reklámmegbízásokat adtak; az adatok szerint a teljes, mintegy 170 milliós büdzsé nagyobbik felét, közel 100 millió forintot a minimális nézettségű Echo TV-nél és a nem auditált, de alig pár ezres példányszámú Magyar Hírlapnál költötték el (a döntésre rálátó forrásunk megfogalmazása szerint „így fizette ki a Fidesz Széles Gábor sajtószolgálatait”), amit semmilyen értékelhető üzleti szemponttal nem lehet alátámasztani, hiszen ugyanennyi pénzből más orgánumoknál lényegesen nagyobb elérést vásárolhattak volna.
|
Így fizették ki a sajtószolgálatait? Népszabadság/archív |
A Széles-birodalom után a második legnagyobb falat, 20,7 millió forint a Magyar Demokratához került, de jutott a pénzből például a Heti Válasznak is. (Az igazsághoz tartozik, hogy a Népszabadságot megjelentető Mediaworks regionális kiadójának nyolc megyei napilapja is kapott 7 millió forintot az atomcégtől PR-cikkek megjelentetésére – ezek összesített példányszáma ugyanakkor a többszöröse a Magyar Hírlap, az Echo Tv és a Demokrata együttes közönségének). Maga a Paksi Atomerőmű a jelzett időszakban szintén jobbra húzott a reklámdöntései során: a harmadik legnagyobb összeget, 10 millió forintot ez az állami vállalat is a Demokrata kiadójára bízta.
Habony is kaszált
Az Átlátszó minapi információja szerint az MVM legutóbbi paksi kampánya is erősen jobbnehéz volt. A print hirdetésekre szánt 93,8 millió forint közel 60 százaléka a Habony Árpád nevével fémjelzett médiaportfóliónál landolt: egy négyoldalas PR-mellékletért közel 20 milliót (összesen pedig mintegy 55 milliót) számlázott például a Lokál, de 3,2 milliót kasszírozott a Magyar Idők is. A 120 milliós online költés felét a 888.hu és a Lokál.hu vitte el, előbbi egymaga több mint 30 milliót kapott – háromszor annyit, mint a milliós olvasottságú Origó - írta a Kreatív.
Mindez azonban csak a nyilvánosságra hozott adatokra vonatkozik, a teljes, több mint 600 milliós keret legnagyobb hányadát, mintegy 560 millió forintot ugyanis a Vivaki médiavásárló cégen keresztül költötték el, és ennek felhasználását nem részletezték. Arra azonban a Népszabadság már egy 2012-es, szintén a paksi reklámköltésekkel foglalkozó írásban rámutatott, hogy a Vivaki is szinte kizárólag Fidesz-közelben szereti felhasználni az atomerőműtől érkező forrásokat. Ugyancsak az említett cikkből tudható, hogy a paksiak reklámcélú kiadásait 2010 előtt is erősen befolyásolták a pártszempontok: nagyjából fele-fele arányban osztottak jobb- és bal felé, ami akkor sem felelt meg a tényleges médiapiaci viszonyoknak. Az Orbán-kormány hatalomátvételekor viszont radikális fordulatot vettek a jobboldal irányába – a hivatalos indoklás szerint azért, mert „így tudják elérni azokat a döntéshozókat és véleményformálókat, akik a vállalat sorsát befolyásoló döntéseket hozzák”.