Öv teszi az iskolabuszt?
A KRESZ egyik szeptemberben életbe lépő előírása szerint minden iskolabuszon kötelező a biztonsági öv, valamint a 135 centiméternél alacsonyabb diákok számára a gyerekülés, vagy az ülésmagasító. A kötelezettség ellen tiltakoznak viszont a Volán-társaságok, mert szerintük a járművek átalakítása, felszerelése túlságosan költséges, buszonként úgy kétmillió forintba kerülne. Több társaság kilátásba helyzete: ha életbe lép a szabály, akkor megszüntetik az elsősorban önkormányzatok által megrendelt, s fizetett iskolajáratokat, így a diákok a csak a menetrend szerint közlekedő buszokkal utazhatnának.
A győri Kisalföld Volán az elsők közt jelentette be, hogy szeptembertől megszünteti iskolabuszait, ha nem módosítják a KRESZ vitatott rendelkezéseit. Pócza Mihály, a társaság vezérigazgatója elmondta: a buszok átalakítása olyan költségekkel járna, amit nem tudnak vállalni. Hozzátette: ha nem lesz megoldás, akkor a gyerekek menetrend szerinti buszokra kényszerülnek, amelyeken ugyancsak nincsenek gyerekülések és biztonsági övek. Pócza Mihály arra is felhívta a figyelmet: ha az iskolabuszok megszűnnek, az önkormányzatok elesnek a gyerekenként normatív támogatás gyanánt kapott 72 ezer forinttól. A kisebb települések önkormányzatai is tiltakoznak – levelet küldtek a szakminiszternek.
– Nem csak pénzügyi okok, gyakorlati szempontok miatt is vitatjuk a szigorítást. Előfordul ugyanis, hogy a reggel iskolásokat szállító autóbuszaink később már menetrend szerinti járatként közlekednek. Ilyen esetekben pedig nehezen oldható meg, hogy a sofőrjeink elpakolják a gyereküléseket, ülésmagasítókat. Kérdéses továbbá: ha lenne is biztonsági öv az iskolajáratokon, jutna-e idő arra, hogy a sofőr ellenőrizze, be vannak-e kötve a gyerekek? – sorolta kifogásait Papp László, a most még 41 iskolajáratot működtető Vasi Volán Zrt. vezérigazgatója.
Fontosnak tartotta megjegyezni: a statisztikák szerint elenyésző az olyan közlekedési balesetek száma, amelyek során autóbuszban sérülnek meg gyerekek. Papp László arra, hogy megkésett a tiltakozásuk, hiszen már 2007 óta ismertek a szigorítások tervei, azt válaszolta: „Ez jogos észrevétel.”
Akadnak olyan Volántársaságok, amelyek nemcsak tiltakoznak, hanem jogi érveket is keresnek.
– A szabályok nem rögzítik egyértelműen, mi számít iskolabusznak, ezért a jogalkotótól kértünk magyarázatot. A konzultáció során kiderült: iskolabusz az, amit az önkormányzatok vesznek gyerekek mindennapos iskolába szállítására. E szerint pedig a Szabolcs Volán Zrt. önkormányzati megbízásból gyerekeket szállító járművei nem azok. Így ránk nem vonatkoznak az újabb kötelezettségek – fogalmazott Huba Péter, a társaság személyforgalmi igazgatója.
Hasonlóan vélekednek Szolnok megyében is, ahol nem meghirdetett menetrend szerinti iskolajáratokat üzemeltet a Jászkun Volán Zrt. Ezek annyiban különböznek a hivatalos iskolabuszoktól, hogy egyegy zsúfoltabb normál járat útvonalán közlekednek, de az iskolakezdéshez és befejezéshez igazodnak.
Ezek a járatok a hivatalos menetrendben nem szerepelnek, az indulási, érkezési idejükről csak az oktatási intézmények, a gyerekek és a szülők kapnak tájékoztatást. A buszokat diákok és tanárok, valamint szülők is igénybe vehetik menetjeggyel vagy bérlettel. Ilyen járat Szolnokon két általános és három középiskola, valamint a főiskola tanulóinak közlekedését segíti. Ezenkívül az alföldi megyében még három városban működtetnek egyegy hasonló járatot – tájékoztatott Gágyor Imre, a Jászkun Volán Zrt. üzletágigazgatója. Szavai szerint, mivel ezek a járatok nem klaszszikus értelemben vett iskolabuszok – az önkormányzatoktól például nem kapnak támogatást az üzemeltetésükhöz, s inkább járatkiegészítő buszként szerepelnek – nem vonatkoznak rájuk a speciális biztonsági előírások.
A Volán-társaságok kifogásai, jogértelmezései kapcsán megkerestük a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügy Minisztériumot. A tárca sajtóosztályán azonban azt közölték: szakértőik hétfőn egyeztetnek a közlekedési társaságokat tömörítő Volán Egyesülés képviselőivel, addig pedig nem nyilatkoznak. A tárgyalás összehívása ugyanakkor azt jelzi: a tárca nem zárkózik el a vitatott előírás módosításától. Erre utal az is, hogy a távirati iroda jelentése szerint Csepi Lajos, a közlekedési minisztérium szakállamtitkára azt mondta egy tanácskozáson: „Az előíráson technikai módosításokat hajtanak végre, az iskolabuszok szeptembertől továbbra is szállíthatják a gyerekeket.”
Noha az iskolabuszok kapcsán kirobbant vita szinte minden Volán-társaságot, így pedig minden megyét érint, akadnak az országban olyan települések, kistérségek, ahol nem okozna gondot a tervezett szigorítás. A Zalakarosi Többcélú Kistérségi Társulás például az év elején vásárolt – pályázati támogatással – 28,5 millió forintért egy korszerű, amerikai iskolabuszt, hogy azzal szállítsák a gelsei iskolába a környék tizennégy településének tanulóit. Ezen a 67 személyes – kifejezetten a gyerekek szállítására kifejlesztett – autóbuszon pedig már szériatartozék minden ülésen a biztonsági öv.