Öt bank adná össze a 3-as metró 60 milliárdját

Az M3-as metróvonalon közlekedő régi szerelvények felújításához szükséges 60 milliárdos kölcsön uniós közbeszerzési eljárásának első szakasza március 9-én zárult. Ám a bírálóbizottságnak nem sok dolga akadt, mert a felhívásra egyetlen ajánlat érkezett. Bár ezt nem egy bank, hanem öt pénzintézet közösen nyújtotta be. Lapunk információi szerint az ötös fogat a magyar pénzpiac meghatározó szereplőiből – OTP, Erste, Unicredit, MKB és a K & H – áll össze.

Ha a Fővárosi Közgyűlés hétfőn elfogadja a bankok közös részvételi ajánlatát, akkor megkezdődhetnek az érdemi tárgyalások a feltételekről. A főváros 15 éves futamidőre venné fel a 60 milliárd forintot, de az első részletet csak 3,5 év türelmi idő után kezdenék fizetni. A hitelfelvétel becsült költsége meghaladja a 15 milliárd forintot. A bankokkal való egyezkedés alapját az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) szerződéstervezete adja. A végleges kontraktust szintén véleményeztetni kell majd az ÁKK-val és a kormánnyal, hiszen az önkormányzatok csak a kormány engedélyével vehetnek fel hitelt, másrészt ilyen nagy összegű kölcsönhöz állami kezesség szükségeltetik.

A banktender időtartamát korábban két hónapra becsülték. Így a kormányzati jóváhagyás megérkezését is beleszámítva, a szerződéskötés összeérhet a korábbi BKV-adósságok rendezésével. Lapunk információi szerint a hitelezők hajlandóak júniusig haladékot adni a márciusban esedékessé váló 6,7 milliárdos részletre. Ennek oka a főváros és a kormány közötti alkudozás a BKV-adósság konszolidációjáról.

Addigra az is eldőlhet, meghosszabbítják-e Káposztásmegyerig az M3-as metró vonalát. Ha igen, a meglévő járművek mellett további 20 kocsira lesz szükség. Ez az opció jelentősen megnövelheti a meglévő szerelvények felújítására beadott ajánlatok összegét. Holott a felvenni szándékozott 60 milliárdról már enélkül is sejteni lehetett, hogy kevés lesz. A járművek teljes körű rekonstrukciójának költségét előzetesen 65 milliárd forintra becsülték. Ám a Népszabadság úgy értesült, hogy az eurózónában működő ajánlattevők aligha képesek 70 milliárd alá menni az ajánlati árban. A reális árat pedig 73-75 milliárdra teszik. Csakhogy ezzel már erősen megközelítik az új szerelvények piaci árát, amelyek korszerűbbek és garanciával bírnak. Az orosz Metrowagonmash az olcsó munkaerő, a rubel leértékelődése, illetve a járművek ismerete miatt jelentős előnyben van a versenytársakhoz képest.

Az infrastruktúra felújítására uniós forrást kért a főváros, ám ez a vonal meghosszabbítását feltételezi. Tarlós István az Indexnek azt mondta: 125 milliárdot kaphatnak erre, ám a tényleges költségek ennél szintén többre, 150-200 milliárdra rúghatnak műszaki, biztonsági, kényelmi szinttől függően. Csakhogy ha mindkét tételt alulbecsülik most, akkor a költségtúllépés éppolyan látványosan sok lehet az átadásra, mint az M4-es vonal esetében.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.