Szóltak, hogy drágább lesz, de a BKV-nak az kell
A legalacsonyabb ajánlati árat – aligha meglepő módon – a hazai gyártóbázissal és teljes tervdokumentációval rendelkező orosz Metrowagonmash adta, de hasonlóan jó árat kínált az orosz utódállamokban sok szerelvényt felújító észt Skinest Rail is. A lista végén a Budapestre hamarosan villamosokat szállító spanyol CAF, illetve a Prágában hasonló orosz kocsikat felújító Skoda áll.
Az Alstom szerint új kocsikat venni olcsóbb lenne Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Mint azt korábban megírtuk, az első fordulóból – a pályázók gazdasági, műszaki alkalmasságának vizsgálata után – túljutott öt gyártó közül a 2-es és 4-es metróvonal új járműveit szállító Alstom még az első ajánlattételi határidő előtt visszalépett. A francia cég szerint sokkal költséghatékonyabb megoldás lenne új szerelvényeket vásárolni a hármas metróvonalra, mint felújíttatni a régi kocsikat, a BKV azonban gazdasági számításokra hivatkozva állítja, kár lenne kidobni a még használható alkatrészeket, ráadásul az orosz kocsik javítása később is olcsóbb lesz, mint a bonyolult technikai megoldásokat felvonultató új szerelvényeké.
A versenyben maradt négy gyártó egyébként még a részletes műszaki mustra, illetve a műszaki paraméterekről szóló tárgyalások előtt adta be első árajánlatát, amely csupán tájékoztató jellegű, semmilyen kötöttséget nem jelent a végleges ajánlat kialakításakor. Ezt június elejéig kell megtenniük a cégeknek. A felújítás a BKV reményei szerint júliusban kezdődne.
A végső ajánlatokat népes szakmai zsűri értékeli, ezek alapján dönt a BKV Igazgatótanácsa. Ám a fő szempont az ár lesz. A Népszabadság információi szerint a főváros mindenképpen a 60 milliárd közelében szeretne maradni. Holott a járművek teljes körű rekonstrukciójának költségét előzetesen 65 milliárd forintra becsülték, az eurózónában működő piaci szereplők pedig 70 milliárdra tették a reális árat. A fővárosnak azonban nincs többletforrása, már így is 60 milliárd forintos hitelfelvételre készül a kormány engedélyével.
A banktenderre egyetlen ajánlat érkezett, öt pénzintézet – OTP, Erste, Unicredit, MKB és a K & H – közösen nyújtotta be. A kölcsönt 15 éves futamidőre adnák, 3,5 év türelmi idővel. A hitelfelvétel becsült költsége meghaladja a 15 milliárd forintot. A szerződés aláírásához azonban állami kezességvállalás szükséges, ami még nem érkezett meg. A kölcsönt három részletben kapja meg a beruházást lebonyolító BKV: az idén 2 milliárdot, jövőre 12 milliárdot, míg a fennmaradó 46 milliárdot 2017-ben.
A Fővárosi Közgyűlés elé kerülő előterjesztés szerint a kivitelezés júliusban kezdődne meg, és 2017. december 31-re fejeződne be.