galéria megtekintése

Van az a pénz, amiért Orbán parancsát teljesíthetik

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 28. számában
jelent meg.


Lencsés Károly
Népszabadság

Valószínűleg a kormányt is meglepte, hogy Orbán Viktor egy hónapot szabott a 175 kilométer hosszú határvédelmi kerítés megépítésére. Hivatalos választ ugyanis nem kaptunk arra, miként lehet négy helyett egy hónap alatt megoldani ezt a feladatot. A honvédség kilencszáz embere ehhez biztosan nem lesz elegendő. Az új határidőnek azonban komoly ára lehet.

Augusztus 31-ig megépül a kerítés Magyarország déli határán, az ettől eltérő időpontok érvénytelenek – jelentette ki Orbán Viktor kormányfő az erdélyi Tusnádfürdőn. Ezzel még az érintett tárcákat is sikerült meglepnie, mert a Miniszterelnökséget vezető miniszter legutóbbi sajtótájékoztatóján a határidő módosításáról szó sem esett. Vagyis mindenki úgy tudhatta, hogy a 175 kilométernyi kerítésnek november végére kell elkészülnie. Nem kizárt persze az sem, hogy az ütemterv módosításáról a döntés már korábban megszületett, és erről egy emblematikusnak tartott helyszínen Orbán Viktor maga akart beszámolni.

Orbán Viktor sürgeti a gépeket, de az általa szabott határidő betartásához a honvédségi kapacitás nem lesz elegendő
Orbán Viktor sürgeti a gépeket, de az általa szabott határidő betartásához a honvédségi kapacitás nem lesz elegendő
Koszticsák Szilárd / MTI

Arra a kérdésünkre azonban, hogy a kivitelezés időtartamának négyről egy hónapra történő csökkentése milyen többletfeladatokat – és pluszkiadást – jelenthet, kormányzati források csak későbbre ígértek választ. Ezért úgy tűnik, a műszaki feltételek megteremtésén még dolgoznak. Így nem tudtuk meg azt, hogy a honvédség a tervezett kilencszáz katonával saját erőből valóban képes-e naponta 1000-1500 cölöpöt leverni, s több mint öt kilométernyi kerítést felhúzni. Ugyanígy felvetődik: a büntetés-végrehajtásnál kiépített drótfonókapacitás elég-e ahhoz, hogy az eredetileg tervezetthez képest negyedannyi idő alatt feldolgozzanak 1000-1500 tonnányi nyersanyagot.

 

Lázár János a múlt héten már utalt arra, hogy a kerítésépítésbe bevonhatják az érintett megyékben a közfoglalkoztatottakat, ami az emberi erőforrások jelentős bővülését jelentené. Azt viszont kizárta, hogy e munkában illegális bevándorlók vegyenek részt, bár a menedékkérőket egy augusztus 1-jétől hatályos törvénymódosítás szerint közmunkára foghatják. Múlt héten pedig az RTL Klub híradója azt adta hírül, hogy a déli határ mentén működő fuvarozók levelet kaptak a honvédelmi tárcától, amely szerint teherautóikat szükség esetén igénybe veszik.

Kelemen Zoltán Gergely
Kelemen Zoltán Gergely / MTI

Az egyik érintettnek a minisztériumban állítólag azt mondták, hogy a kerítésépítéshez van szükség a járművekre. Ezt a HM szinte azonnal tagadta. Tény ugyanakkor, hogy a hatályos jogszabályok alapján, „ha a honvédelem érdeke és a honvédelmi feladatok ellátása más módon nem, vagy nem megfelelő időben, vagy csak aránytalanul nagy ráfordítással elégíthető ki”, a határok védelme érdekében is gazdasági és anyagi szolgáltatási kötelezettség nyújtására lehet bárkit kötelezni. Igaz, a „szolgáltatás teljesítése miatt felmerült vagyoni hátrányért (…) kártalanítás jár”. Vagyis: a fuvarozók kiesett bevételét meg kellene téríteni.

Szakmai körökben különben úgy látják, csak elhatározás kérdése, milyen határidőt szab a kormány a kerítés felhúzására. Ha hajlandó az eredetileg tervezett hat és fél milliárdhoz képest többet költeni a célra, egy hónap akár elég is lehet. A szükséges eszközök ugyanis rendelkezésre állnak, és nem csak a piacon.

Cölöpverő gépek és megfelelő szállító járművek több állami szervezetnél – például a vízügyi igazgatóságoknál – is vannak, de ha ezeket bérelni kellene, 12 órás műszakkal számolva napi kétszázezer forint alatt meg lehetne úszni. A díj egy hónapra eszközönként öt-hatmillióra rúgna, így nem egészen félmilliárdból száz cölöpverőt és teherautót lehetne bérbe venni, ami a logisztikai és építési feladatok ellátásához az állami eszközökkel együtt elég lehet.

Gondot az élőmunka sem okoz, mert a déli határ közelében sok az álláskereső, akit közfoglalkoztatottként vezényelhetnek ki. Annyi ember dolgozhatna tehát, amennyit szükségesnek látnak, illetve amennyien hozzáférnének a munkához. Más kérdés, hogy ez is pénzbe kerül, bár a havi ötvenezres közmunkásbér mellett például ötezer főre járulékokkal együtt sem költenének többet egy hónap alatt négyszázmilliónál. Valahogyan ki kellene persze juttatni őket a terepre, ami a lakott területektől távoli határszakaszokon nem is egyszerű feladat, és ez is felemészthetne százmilliót közelítő összeget.

Egy sötét ló van még: a kerítés maga. Amennyiben a büntetés-végrehajtás nem győzné a tempót, a piacról kellene a drótfonatot és a NATO-drótot is beszerezni, ami megint csak költségnövelő tényező. Azt, hogy ez mennyibe kerülne, kalkulálni sem nagyon lehet, mert valószínűleg nem a piacon is beszerezhető, méterenként anyagáron akár kétezer forintból megépíthető szokványos fonott drótkerítésről, hanem speciális követelményeknek megfelelő termékekről van szó.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.