galéria megtekintése

Orbánt nagyon zavarja, amit Tarlós csinált

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 27. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A miniszterelnök nem tárgyal a BKV-finanszírozásról Tarlós Istvánnal, mert a főpolgármester a nyilvánosság elé vitte a problémákat, a vitákat. Felmerült a közlekedési cég leállítása is, ha elfogy a pénz, de a városvezető addig nem menne el.

Nem fogadja Tarlós Istvánt a miniszterelnök, Orbán Viktor ugyanis erősen nehezményezi a BKV finanszírozásáról folyó vita nyilvánossá tételét. Tarlóst viszont az lepte meg, hogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy mindkét fél által elfogadott megállapodás ellenében jelentette be két hete, hogy az állami támogatás jövőre 40 milliárdra, 2017-ben 37 milliárdra, majd 33 milliárdra csökken. Ráadásul a kancelláriaminiszter azóta folyton az uniós fejlesztésekről beszél, miközben ő a működés finanszírozásáról.

A kettő ugyan nem független egymástól, de azért nem ugyanaz.

A Népszabadság információi szerint a lázári bejelentés előtt alig egy héttel zárták le azt a tárgyalássorozatot, amelynek során úgy tűnt, hogy meggyőzték a kormányt a kiszámítható finanszírozás szükségességéről. A Fővárosi Közgyűlés kormánypárti és ellenzéki képviselői ritka egyetértésben vallják: ebben a kérdésben Budapest már elment a falig. Jelenleg az iparűzési adó 51 százalékát költik a közösségi közlekedés fenntartására, holott ezt korántsem csak a budapestiek használják.

 

Ha az állam még hátrébb lép, akkor a teljes adóbevételt erre kell költeni, de akkor semmi másra nem maradna (parkok, közvilágítás stb.). Tarlós István a beiktatása óta hajtogatja, hogy ez nem csak fővárosi ügy. Már több alkalommal úgy tűnt, hogy a kormány belátta ezt. De végül egyetlen megállapodást sem tartottak be. Az idei fővárosi költségvetési vita előtt azzal állt elő a kabinet, hogy a kerületek dobják össze a hiányzó 15 milliárdot. Most azt ajánlották, hogy az állam helyett a kerületektől és az agglomerációs településektől kérjen pénzt a városvezetés. Könnyen belátható, hogy ez járhatatlan út.

A támogatás csökkentésének indoklása szintén sántít.

A BKV adósságának átvállalása nem kegy, hanem szükségszerűség. Az állam kezességet vállalt a kifizetésére, ha Budapest nem tudja kigazdálkodni az 52 milliárdot, márpedig ez a bevételeinek megfelezése után képtelenség. Az adósság egyébként a megoldatlan finanszírozás miatt termelődött. S ez így lesz a jövőben is. Az adósságkonszolidáció nyomán felszabaduló évi 4-5 milliárd arra sem elég, hogy a 4-es metró üzemeltetésének költségét fedezze, nemhogy pótolná az állami támogatás kiesését.

Orbán nehezményezi, hogy Tarlós a nyilvánosság elé vitte a BKV finanszírozásának vitáit
Orbán nehezményezi, hogy Tarlós a nyilvánosság elé vitte a BKV finanszírozásának vitáit
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Hamis az a – nyíltan kimondatlan, de a háttérben mozgók számára jól ismert – érvelés is, miszerint a fővárosnak van pénze, csak nem akarja a BKV-ra költeni.

Budapest valóban rendelkezik bizonyos tartalékkal, többek között a Főgáz-részvények eladásából származó 41 milliárd forinttal, de ezt nem a működésre, hanem a küszöbönálló uniós, illetve önerős fejlesztések önrészére szánják.

S akkor még ott a 3-as metró járműfelújítása, amelyhez az állam csak hitelgaranciát nyújtott, a kölcsönt és a 15 milliárdos hitelköltséget a fővárosnak kell törlesztenie.

Ráadásul a garanciával fedett 60 milliárd nem is lesz elég, hiszen az olcsóbb észt ajánlat is drágább ennél. Ha őszre sem sikerül megállapodniuk, akkor szükségszerűen járatritkítás lesz. Információink szerint Tarlós István ódzkodik a BKV – valódi politikai nyomásgyakorlásra alkalmas – teljes leállításától. Bízik a kiegyezésben. A Népszabadság minisztériumi forrásai szerint erre nem sok alapja van. A kormánynak nem érdeke a hosszú távú rendezés, hiszen ezzel elveszítené a legfontosabb nyomásgyakorlási eszközét. Marad az évről évre kiújuló BKV-háború és békekötés.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.