Ami a miniszterelnöknek öröm, az néhány felcsútinak maga a pokol. A május elsejével elindult felcsúti kisvasút zártkörű avatójának szünetében a miniszterelnök épp a cinizmussal szembeni ellenállásról beszélt, miközben a település polgármestere nem tekinti saját ügyének a felcsútiak panaszát.
hirdetés
Szinte nullává vált egyenértékűvé egy élet munkája a kisvasút üzembe állításával – panaszolja néhány felcsúti lakó, akiknek közvetlenül a házuk végében fut a sínpár. A mozdony minden kereszteződésben dudál, a kürtszó pedig hosszasan visszhangzik a völgyben, a házak között.
Fotó: Kovács Klára / Népszabadság
A Vál-völgyi kisvasút utasai szántóföldeket, gazos erdőt, kivágott fákat, mocsarat, vízfolyásokat, lovakat és magánházak udvarait láthatják a Puskás Akadémiát az Alcsúti Arborétummal összekötő 5,7 kilométeres úton. A vonatablakból többen le is fényképezték azt a férfit, aki bográcsban főzte a gulyást az egyik kertben.
A mozdony pont a ház előtt dudál, ahogy közeledik az átjáróhoz. A kürtszóra mindenki összerezzen az udvaron, a visszhang pedig még másodpercekkel később is hallatszik.
– Dolgozunk hétfőtől péntekig, csak a hétvégén tudnánk pihenni. De itt fél óránként jön a vonat, nem tudunk nap közben aludni egy kicsit sem – meséli az érintett 15 lakó egyike széttárt karokkal, mint aki úgy érzi, semmit sem tud tenni ez ellen.
Fotó: Kovács Klára / Népszabadság
„Amikor jött a próbajárat, akkor tudtuk meg, mi is ez valójában. Szeretnénk kiülni a kertbe, de mindenki belát a vonatról. Még a medencét sem tudjuk felállítani az udvarra, mert mindenki fényképez.”
hirdetés
A szomszéd utcában két méterre a kerítéstől megy a vasút.
– Amikor először dudált, elejtettem a tányért
– mondja a háziasszony, majd hozzáteszi: – Most elkezdtem írni, mikor halad itt el, hogy ne akkor üljek ki kávézni a teraszra.
– 2003-ban rekultiválták a területet, azért is kaphattuk meg az építési engedélyt. A MÁV-tól papírunk van róla, hogy itt már nem lesz vonat – folytatja a férje.
Fotó: Kovács Klára / Népszabadság
– Én így nem bírom ki a nyarat. Ablakot sem tudunk nyitni – mondja egy másik férfi – Nulla forint lett az értéke a háznak – sóhajt mélyet.
hirdetés
Az előírások szerint a sínektől 9, a töltéstől pedig 5 méteren belül védősávnak minősül a terület. Lakóházaknál az épület magasságával nő ez a távolság. Amennyiben ezen a határon belül épület vagy zárt telek van, a vasút üzemeltetését be kell szüntetni.
A lakók állítják: a hatástanulmány első tíz oldalán, a tervrajzokon ezek a házak nem is szerepeltek. Csak a dokumentum végén, a légi felvételeken látszanak az épületek. Az érintettek a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál fellebbezhetnének az üzemeltetés ellen.
Fotó: Kovács Klára / Népszabadság
A helyiek közül volt, aki már kért időpontot a polgármestertől – aki a kisvasút első hivatalos útján széles mosollyal integetett az egyik kereszteződésben. A lakók szerint alapvető emberi jogukat, a pihenéshez fűződőt sérti a kisvasút üzemeltetése. Mészáros Lőrinc a felvetésre csak annyit mondott: ez nem az ő ügye, majd a második megbeszélt találkozóra már el sem ment. Pedig a Vál-völgyi kisvasutat a Puskás Akadémia üzemelteti, amely alapítványának éppen ő a kuratóriumi elnöke.