galéria megtekintése

Orbán kisvasútján zakatolnak tovább a felújított kocsik

Felcsútra kerülhetnek a nyíregyházi kisvasút felújítás alatt álló kocsijai. A MÁV a folyamatban lévő tárgyalásokra hivatkozva nem árulja el, hogyan hasznosítaná a szerelvényeket. A kormányfő falujában minden­esetre már épül a kisvasút 857 millió forintból.

Felújítás alatt álló kocsi a nyíregyházi végállomáson – kettőt már elvittek
Felújítás alatt álló kocsi a nyíregyházi végállomáson – kettőt már elvittek
Reviczky Zsolt

– Beszélgethetünk, az nincs megtiltva, de egyvalamiről nem beszélünk: erről – mutat az egyik munkás arra a vasúti kocsira, amelyet a Nyírvi­déki Regionális Kisvasút végállomásán festenek. Kérdezem tőlük, kit szólaltathatnék meg a műhelyben folyó munkáról, mire azt válaszolják: „a főnököt". De a főnök nevét hiába tudakolom, a dolgozók a fejüket rázzák, „nem mondhatják meg". Azért ilyen titokzatosak, mert

Nyíregyházán nyílt titokként kezelik, hogy a felújított vasúti kocsikat a Felcsúton épülő kisvasúton fogják használni.

 

A Kelet-Magyarország írta meg, hogy a Nyírvidéki Regionális Kisvasút végállomásán elkezdődött a járművek felújítása, s ezek „néhány bennfentes" szerint hamarosan Felcsúton zakatolnak. Annyi bizonyos, hogy két felújított kocsit már elvittek, méghozzá Balatonfenyvesre a nyári időszakra. Ám már emiatt is felhördült a lakosság. A városban az idén 110 éves kisvasút érzelmi ügy: hozzá tartozott az elmúlt évtizedek mindennapjaihoz. Sokan nem is bocsátották meg a szocialistáknak, hogy 2009-ben ideiglenesen lezárták ezt a szárnyvonalat.

– Féltem a kisvasutat – ezt a helyi Városvédő Egyesület elnöke, Cservenyák Katalin nyilatkozta. Azt mondta: „Attól tartok, ha elszállítanak innen mozdonyokat és kocsikat, akkor a kisvasút újraindítása végleg lehetetlenné válik." Nagy László helyi szocialista képviselő, volt alpolgármester szerint az ügy újabb bizonyítéka a fideszes városvezetés tehetetlenségének. Mint mondta, a város három csatát idén már elvesztett – elvették az egyik gyakorlóiskolát, kizárták a focicsapatot az első osztályból, és a megyében máshová került egy képzési centrum –, így

a kisvasút feldarabolása lesz a „negyedik vesztes csata".

A polgármesteri hivatal még arról sem tudott, hogy a MÁV már elszállított két kocsit, legalábbis Rendes Sándor szóvivő megkeresésünkre ezt válaszolta: „Arról, hogy a kisvasút kocsijait bárhová is elvinnék Nyíregyházáról, nem érkezett információ a MÁV Zrt. részéről az önkormányzathoz." Hozzátette, hogy „az ipar- és közlekedéstörténeti értéket jelentő kisvasúti kocsik a város és a megye helytörténetének szerves részét képezik, megóvásukat az önkormányzat is kiemelten fontosnak tartja".

Gőzerővel épül, októberre el is ­készülhet a felcsúti vonal
Gőzerővel épül, októberre el is ­készülhet a felcsúti vonal
Koncz György

(Cikkünk megjelenése után Rendes Sándor szóvivő azt mondta: a kérdésünk a jelenleg felújítás alatt álló kocsikról szólt, ő arra adott választ, így csúsztatásnak érzi azt állítani, hogy nem tudtak a két elszállított kocsiról. Hozzátette: a járműveket tavasszal vitték el, ezt a sajtó megírta, ő maga is nyilatkozott az ügyben.)  

Mint írta, a felröppent hír kapcsán a város megkereste a MÁV illetékeseit is, akik későbbre ígértek tájékoztatást. Lapunkhoz viszont megérkezett a MÁV válasza, de abból nem derül ki, hogy Felcsútra visznek-e kocsikat. A cég közölte, hogy a kisvasút „mozdonyain és kocsijain állagmegóvási munkákat végeznek". Ám a járművek későbbi hasznosításáról „a folyamatban ­lévő tárgyalások miatt" nem adhatnak tájékoztatást.

A munka szépen halad: ottjártunkkor két frissen rendbe hozott kocsi már a műhely melletti vágányon állt.

A munka eközben Felcsút és Alcsútdoboz között is halad: a kisvasút építését a két település közötti völgyben kezdték meg. A Hír24 a múlt héten írta meg, hogy a kivite­lező a Swietelsky Vasúttechnikai Kft., amelyet közbeszerzési eljárás nélkül választottak ki. A Mészáros Lőrinc vezette Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány egy hónapja írta alá a szerződést az építőipari vállalkozással. A közbeszerzés mellőzésére az adott lehetőséget, hogy a 857 millió forintos költségből 600 millió (azaz 70 százalék) uniós támogatás, közbeszerzés pedig csak 75 százaléknál nagyobb arány felett kötelező.

Az átadás tervezett határideje október 31., a sietséget az magyarázza, hogy a projektet az év vé­géig be kell fejezni ahhoz, hogy elszámolható legyen a 2007 és 2013 közötti uniós fejlesztési ciklusban.

A pálya hossza 5,7 kilométer lesz az alcsútdobozi Puskás Sporthoteltől a felcsúti Pancho Arénáig. Új állomás épül a Puskás Akadémiánál és az alcsúti arborétumnál, a felcsúti állomást már négy éve felújították. Az első tervek napi 2500–7000 utassal számoltak, ami jócskán meghaladja a fővárosi gyermekvasút utasszámát. (Ha csak nyolc hónapig üzemel a kisvasút, akkor is évente legalább 600 ezer embernek kellene utaznia a kétezresnél kisebb lélekszámú településeket összekötő járaton, ami azt feltételezi, hogy Orbán Viktor faluja az ország vezető turistalátványosságai közé emelkedik.) A terveket végül korrigálták, és az RTL Klub Híradója szerint már csak évi tízezer utassal számolnak, és tőlük hatmillió forint jegybevételt remélnek márciustól október végéig.

A Figyelő korábban arról írt: az unió vizsgálja a felcsúti kisvasút támogatását, az EU csalás elleni hivatala azonban nem válaszolt a nyomozás megindítását firtató kérdésre. A Miniszterelnökség viszont nem tud folyamatban lévő ellenőrzésről.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.