Az állami vezetők szolgálati autóflottáját fenntartó szervezet adatai alapján a kormányzati politikusok – a korábbi évekhez képest alacsony benzin- és gázolajárak mellett is – összesen 149 millió forint értékben tankoltak 2015-ben. S ebben az összegben nincs benne azoknak az üzemanyagköltsége, akiknek nem a KEF biztosítja a gépkocsit. Így nem a főigazgatóság tartja nyilván a miniszterelnök, Orbán Viktor, a belügyminiszter, Pintér Sándor és a honvédelmi tárcavezető, Simicskó István autós költségeit. Ők ugyanis kiemelten védett állami vezetők, akik szállításáról és biztonságáról részben a TEK, másrészt a belügy és a honvédség saját hatáskörben gondoskodik.
A Lázár és a toplistában közvetlenül utána következő államtitkár által használt autó tavalyi üzemanyagköltsége között több mint egymillió forint a különbség. Hogy pontosan ki birtokolja a második legtöbbet fogyasztó autót, nem tudjuk, ugyanis a KEF nem árulta el a nevét és a pontos titulusát, csak annyit, hogy ő is a Miniszterelnökségen dolgozik.
A KEF adataiból kiderül, hogy tavaly a 143 szolgálati autót használó állami vezető közül összesen heten tankoltak kétmillió forint felett, és közülük öten dolgoznak a Miniszterelnökségen, ketten a fejlesztési tárcánál.
A legkevesebbet a kormányfő jobbkeze, Rogán Antal kocsijába tankolt a főigazgatóság. Az adófizetők pénzéből 170 ezer forintnyi üzemanyagot töltöttek a miniszterelnöki kabinetet vezető miniszter által használt kisbuszba. Ám ez mégsem olyan kevés, ha figyelembe vesszük, hogy Rogánt október 19-én nevezte ki tárcavezetőnek az államfő. Így tavaly összesen 74 napot, ebből 52 munkanapot volt hivatalban. Átszámolva ez azt jelenti, hogy 5900 kilométert tehetett meg 2015-ben, ami átlagosan napi 80, munkanaponként 103 kilométeres távot feltételez. Ami soknak tűnhet, ha figyelembe vesszük, hogy Rogán a második kerületi Pasa parkban lakik, munkahelye és parlamenti képviselői választókerülete is a Belvárosban található. Ez akár azt is jelentheti, hogy a miniszter naponta nyolcszor is megtehette oda-vissza az utat lakása és munkahelye között – feltéve, ha csak munkába járásra használta a közpénzből fenntartott szolgálati gépkocsit.
Becsléseink szerint az állami vezetők által használt autók közül hárman, Lázáré, a Miniszterelnökség egyik államtitkárának és egyik helyettes államtitkárának a kocsija gurult többet 100 ezer kilométernél.
A KEF rendelkezésünkre bocsátott listája a „2015. évi tüzelőanyag-költség" mellett az állami vezetők titulusát („helyettes államtitkár", „közigazgatási államtitkár", „államtitkár", „miniszter") és a minisztérium megnevezését tartalmazza, ahol dolgoznak. (Továbbá az autó márkáját és azt, hogy igénybe veszik-e a KEF-es sofőrt). Mivel szerettük volna megtudni, kik a csúcstartók, ki tankolt a legkevesebbet, kértük a KEF-et, adja meg az állami vezetők nevét is. A főigazgatóság meglepő érveléssel hárított. Közölte, az üzemanyagköltségek az autókhoz és nem az azokat használó állami vezetőkhöz tartoznak.
Válaszukból következik, hogy a megadott összegek még csak nem is teljesek, hiszen azoknak a kocsiknak adták meg a költségét, melyeket az állami vezetők az adatkérésünk pillanatában, februárban használtak. Mint arról korábban beszámoltunk, a kormányzati politikusok egy része tavaly áprilisban, május elején lecserélte a szolgálati autóját. Minden jel szerint az ezt megelőző hónapok költségeit még nem tudjuk. A kivételek közé tartozik Lázár, aki 2015 végén cserélt, illetve Rogán, aki kinevezése óta ugyanazt az autót hajtja. A kilométerórák állására vonatkozó kérdésünkre a KEF röviden csak annyit válaszolt, hogy azt is nyilvántartják.
Hogy teljes képet kapjunk az állami vezetők autóhasználati szokásairól, kedden közérdekű adatigényléssel az összes adatot kikértük a KEF-től. A kilométereket illetően addig is marad a becslés, melyhez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által megadott üzemanyagárakat és a Skodák (8 liter/100 kilométer), Multivanok (8,8 liter), illetve az Audik (6,7 liter) teszteken mért átlagos fogyasztását vettük alapul.