galéria megtekintése

Így követeltek üzemanyagár-csökkentést a fideszes politikusok

9 komment


Marnitz István

A Fidesz 2002 és 2010 között több százszor követelt azonnali üzemanyagadó- és áfacsökkentést. Kormányra kerülve viszont csak emelt. Alább egy összeállítás olvasható a Fidesz politikusainak korabeli nyilatkozataiból, zárójelben pedig ehhez képest a valóságot igyekszünk felvillantani. Ezekből kiderül: a szavak tényleg csak szavak...

A következő üzemanyagadó-emelés október 1-jétől - holnaptól - várható. 2011-hez hasonlóan most is főleg a magándízeleseken csattan az ostor. Akkor 16 forinttal drágult az általuk használt üzemanyag literje. Most 13 forinttal nő az ár. De ezúttal a benzinesekről is legombolnak literenként hat forintot.

Leporoltuk a kormánypárti politikusok néhány jellegzetes nyilatkozatát az elmúlt évtizedből. Ha ezeket véletlenül már nem lelné fel a Fidesz.hu-n, a hiba nem az ön készülékében van. A dátum mellett feltüntettük a KSH által nyilvántartott akkori üzemanyag-átlagárat. A mai 334 forint, a Fidesz mégis emel szombattól.

2002. február (200 forint)

 

„A Fidesz adópolitikájának fontos eredménye, hogy az üzemanyagok jövedéki adótartalma két és fél évig nem nőtt.”

(Tállai András, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára)

(Az első Orbán-kormány mintegy 20 százalékkal emelte az üzemanyag jövedéki adóját.)

2002. július (216 forint)

„A magyar benzin- és gázolajár ma Közép-Európában a legmagasabb. A parlamenti többség jelentősen emeli a jövedéki adót. A Fidesz-indítvány elfogadásával ez elkerülhető lett volna.”

(Varga Mihály Fidesz-alelnök)

(A Fidesz kormányra kerülve csak emelte az adókat, Ukrajna után mégis mi vagyunk a legolcsóbbak.)

2003. november (220 forint)

„Nőnek a jövedéki adók. Ahhoz, hogy szemléletében más költségvetés szülessen, új kormányra lenne szükség.”

(Áder János Fidesz-frakcióvezető)

(A jelenlegi köztársasági elnök nem tette szóvá a későbbi „új kormány” adóemeléseit.)

2004. május (236 forint)

„Szorgalmazzuk a benzin jövedéki adójának 20 százalékos mérséklését. Ezrek tankolnak a környező országokban. A polgári kormány még abban állapodott meg a fuvarozókkal, hogy 25 dolláros átlagolajár alatt nem növeli a jövedéki adót.”

(Soltész Miklós Fidesz–KDNP-képviselő)

(A Fidesz ma már 50 dollár alatt emel.)

2004. május (236 forint)

„Az állam nyerészkedik a magasabb üzemanyagárakon. A Fidesz szerint vagy a jövedéki adót kell drasztikusan, 20 százalékkal csökkenteni, vagy a benzin áfáját.”

(Orbán Viktor Fidesz-elnök)

(Az Orbán-kormány az adóemelésekkel ma a korábbiaknál jóval több bevételre tesz szert.)

2004. május (236 forint)

„Az olajárak emelkedése ­miatt az üzemanyagok jövedéki adójának 20-25 százalékos mérséklését javasoljuk. A kormány döntéseihez nem kapott felhatalmazást a választóktól.”

(Orbán Viktor)

(Ha ez akkor igaz volt, akkor ma is az.)

2004. május (236 forint)

„Ha a 100 forint körüli termelői árra terhelnék a jövedéki adót, elkerülhető lenne az adó adóztatása. A lépéssel a költségvetés is évi 100-120 milliárdos többletbevételhez juthat.”

(Matolcsy György, a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány elnöke)

(Matolcsy György illetékes miniszterként már nem bocsátkozott ilyen kalandokba.)

2005. április (254 forint)

„Erre van egy receptünk, amit 2000-ben kipróbáltunk. Ha 250 forint fölé megy a benzinár, emelkedését a jövedéki adó csökkentésével megakadályozzuk. Ezt most is hatályba lehet léptetni.”

(Áder János)

(A jelenlegi köztársasági elnök nem kérte számon a következő Orbán-kormányon a „receptet”.)

2005. április (254 forint)

„Az államháztartás hiánya miatt kérjük a leendő pénzügyminisztert, bátran nyúljon a benzin jövedéki adójához, ne a rövid távú fiskális félelem befolyásolja, hanem a közép- és hosszú távú szempontok.”

(Varga Mihály)

(Varga Mihály miniszterként nem csökkentette, hanem emelte a benzin jövedéki adóját.)

2005. szeptember (281 forint)

„A benzinadó tízforintos csökkentése se nem bátor, se nem igazságos. Jobban örülnénk, ha a kabinet visszaadná az ebből származó 20-25 forintos pluszbevételt. A Fidesz minden érdemi csökkentésben partner, ami magában foglalja az áfa és a jövedéki adó csökkentését.”

(Rogán Antal Fidesz-képviselő)

(Ellenzékben.)

2008. június (322 forint)

„Semmi se kényszeríti a kormányt, hogy az elvárt uniós szint felett tartsa a benzin jövedéki adóját. A szocialisták által hivatkozott irányelv csak a gázolajadót rögzíti. Magyarországon nagyobb a benzinfogyasztás, így az autósok, a fuvarozók nagyobb rétegét lehet kedvezőbb helyzetbe hozni a jövedéki adó csökkentésével.”

(Varga Mihály)

(Ma már több gázolaj fogy, így a Fidesz főleg a magándízel-használókat sarcolja, igaz, most a benzineseket is sújtja.)

2008. július (326 forint)

„Az üzemanyag 20 százalékos áfájának 5 százalékra csökkentése 15 forinttal csökkentené az üzemanyagárat. Az áfacsökkentés mérsékli az inflációt, tehát jó a nemzetgazdaságnak.”

(Varga Mihály)

(Az Orbán-kormány nem csökkentette a jövedéki adót, nem sorolta kedvezményes áfakörbe az üzemanyagot, az infláció pedig a rekordáfa ellenére is csökkent.)

2008. július (326 forint)

„A kormány csak a fuvarozókkal kötött egyezményt. Mivel a családok, nyugdíjasok esetében nem történt előrelépés, a Fidesz elsősorban a benzin jövedéki adójának csökkentését javasolja.”

(Szijjártó Péter Fidesz-frakciószóvivő)

(Az Orbán-kormány is csak a fuvarozókkal állapodott meg, a „családok, nyugdíjasok” benzinadóját pedig emeli.)

2009. március (255 forint)

„A Fidesz kezdeményezi a benzin literenkénti 103,5 forintos jövedéki adójának 87 forintra csökkentését, valamint a gázolaj jövedéki adójának szinten tartását.”

(Szijjártó Péter)

(Az Orbán-kormány nem csökkentette a benzin jövedéki adóját.)

2009. április (262 forint)

„Az áfa és jövedéki adó emelése tovább csökkenti a fogyasztást, ami munkahelyek megszűnését vonja maga után.”

(Varga Mihály)

(Az erős fogyasztás ellenére Varga Mihálynak most is számot kellett vetnie az emelés veszélyeivel.)

2009. május (262 forint)

„A szocialisták hazudnak, az általuk hangoztatott adócsökkentésből megint csak adóemelés lesz. A kormány emelni akarja a jövedéki termékek adóját. Az áfaemeléssel minden drágább lesz, és pont a legkiszolgáltatottabbak járnak a legrosszabbul.”

(Cser-Palkovics András Fidesz-képviselő)

(Székesfehérvár jelenlegi polgármestere nem bírálta az Orbán-kormány hasonló döntéseit.)

2009. december (289 forint)

„Az év eleji benzináremelés megelőzhető lett volna, ha a kormány időben kezdeményezi Brüsszelben a felmentést az ­uniós jövedéki szabályok alól.”

(Szijjártó Péter)

(Az Orbán-kormány sem kezdeményezte az uniós jövedéki szabályok alóli felmentést.)

2010. január (308 forint)

„A kormánynak lett volna alkalma az uniótól mentességet kérni a jövedéki adó emelésekor, ám mégsem tették. Ez a nemtörődömség is bizonyítja a kabinet alkalmatlanságát.”

(Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő)

(Az NFM jelenlegi államtitkára nem bírálta az Orbán-kormány hasonló „nemtörődömségét”.)

2010. május (333 forint)

„Azt mindenkinek be kell látni, hogy jó lenne, ha az áfa, a jövedéki adó és minden más csökkenne, de ma elsősorban arra kell koncentrálnunk, azokra az adótételekre, amelyek a foglalkoztatást akadályozzák.”

(Varga Mihály)

(... mondta mindezt már választási győzelmük után.)

2010. november (334 forint)

„Az MNB ama megállapítása, miszerint a jövedékiadó-emelés inflációnövelő hatású, a kákán való csomókeresés.”

(Szijjártó Péter miniszterelnöki szóvivő)

(Akkor még a Gyurcsány Ferenc kinevezte Simor András vezette a jegybankot.)

2011. január (361 forint)

„A Gyurcsány–Bajnai-korszak benzin- és gázolajadó-emelései mind a mai napig jelentkeznek az áremelkedésben. A szocialisták kormányon az ellenzéki javaslatokat állandóan demagógiával vádolták, mondván, a kormánynak nincsen, nem lehet tennivalója az üzemanyagárak alakulása során. Jelenleg a folyamatok figyelemmel kísérése és tanulmányozása zajlik.”

(Szijjártó Péter)

(A Gyurcsány-kormány csökkentette az üzemanyagáfát, az Orbán-kormány nem.)

2011. július (370 forint)

„Ha van ember, akinek vajmi kevés köze van a benzin és a gázolaj árának alakulásához, akkor az a nemzetgazdasági miniszter, ugyanis azokat egyértelműen világgazdasági tényezők befolyásolják.”

(Szijjártó Péter)

(Kormányon persze már a Fidesz is tehetetlen.)

 2011. szeptember (382 forint)

„A költségvetés stabilizálása érdekében 2011. november 1-jétől a literenkénti 97,35 forintról 110,35 forintra emelkedne a gázolaj jövedéki adója. A kormány ezzel egyenlő mértékben megnöveli a fuvarozók által igénybe vehető kedvezmény mértékét.”

(Nemzetgazdasági Minisztérium)

2012. március (437 forint)

„Az árakat befolyásolja az áfa, a jövedéki adó és a világpiaci tendenciák. A jövedéki adó messze nem a legkiemelkedőbb az EU-ban.”

(Giró-Szász András kormányszóvivő)

(Kormányon már a Fidesz is belenyugszik a folyamatokba, a jövedéki adót pedig csak a legmagasabbhoz mérik.)

2016. május (332 forint)

„A benyújtott adócsomag csökkenti a közterheket. Az üzemanyagok jövedéki adóját a kőolaj világpiaci árához kötnék; az ebből származó bevételt az utak – elsősorban az alsórendű utak – felújítására költenék.”

(Nemzetgazdasági Minisztérium)

(Varga Mihály példája az ellenzékből általa még bírált, adócsökkentésként megfogalmazott adóemelésről.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.