– A nyomtatványon válaszolni kell arra, hogy az elkövetkező hat hónapon belül várhatóan mennyit és hogyan fog valaki munkavégzéssel tölteni Németországban. A vámhatóság nem jelez vissza, ezért a sofőrnek érdemes a nyomtatványt magával vinnie, noha ezt a németek nem írták elő. Pontosan rögzíteni kell a Németország területén ledolgozott munkaidőt legkésőbb a munkavégzés napját követő hetedik naptári nap lejártáig. Csak a tényleges munkaidőt kell lejegyezni, a konkrét kezdési és befejezési időpontok nélkül.
A legtöbben azon ütköznek meg, hogy a munkaidőre és a kifizetett bérre vonatkozó dokumentációt is elérhetővé kell tenni a német vámhatóság számára, ezt is tartalmazza a rendelkezés. A fuvarozónak alá kell írnia a formanyomtatványon azt a kötelezettségvállaló nyilatkozatot, amivel lehetővé teszi, hogy a német vámhatóság a dokumentumokba betekintsen.
Erre vonatkozóan az MKFE kérésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos tájékoztatást kért a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól arról, hogy a NAV tájékoztatja-e a német hatóságot. A NAV válasza az volt, hogy együttműködés a munkaügyi hatóság és a német vámhatóság között lehetséges. „Nem az állami adó- és vámhatóságnak kell adatot szolgáltatnia a német hatóságok felé arról, hogy a magyar munkavállalók munkabére eléri-e a német jogszabályban előírt mértéket” – olvasható a NAV válaszában. A lényeg, hogy jelenleg senki sem tudja megmondani, hogyan fogják a németek ellenőrizni a magyar kamionsofőrök béradatait. Egyáltalán ellenőrizhetik-e?
Az MKFE hetek óta keresi a választ arra, hogy az új minimálbért csak munkaviszonyban, kizárólag a munkavállalók esetében kell-e fizetni, vagy mindez érvényes-e például a saját autójukat vezető, önfoglalkoztató egyéni vállalkozókra is. – A németek válasza egészen elképesztő – mondta Csányi Gábor.
|
Dugó az autópályán Münchennél Michaela Rehle / Reuters |
– Azt írták, hogy a törvény csak a munkavállalókra vonatkozik, de hogy ki minősül önfoglalkoztatónak, illetve hogy valaki a cég tulajdonosaként dolgozik Németországban, az a német igazságszolgáltatásra tartozik. Ezt eddig még nem sikerült megfejtenünk.
A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (IRU) szerint az Európai Bizottság vizsgálatot kezdeményezett a német minimálbér kapcsán, és folyamatban van egy esetleges uniós kötelezettségszegési eljárást megelőző, ún. pilot eljárás megindítása is. A vizsgálat során arra szeretnének fényt deríteni, hogy a német törvény korlátozza-e a német piachoz való hozzáférést. Az IRU a német pénzügyminiszterhez és munkaügyi miniszterhez intézett megkeresésében a végrehajtás felfüggesztését kérte.
Nem lehet különbséget tenni
A Németországba kiküldött, így a szövetségi köztársaságon keresztül szállító külföldi állampolgárságú teherautó-sofőrökre is érvényes a 2015 januárjától Németországban bevezetett általános minimálbér: vagyis a teherautó-sofőröknek a németországi minimálbért (8,50 eurós órabért) kell kapniuk arra az időszakra, amit a tranzit során munkával töltöttek – derült ki azokból a válaszokból, amelyeket a német szövetségi pénzügyminisztérium és a német szövetségi munkaügyi és szociális tárca sajtóosztálya küldött lapunk kérdéseire.
A német illetékesek hangsúlyozták, hogy a német minimálbértörvény – éppen a versenysemlegességet figyelembe véve – nem tesz különbséget sem a teherautó-sofőrök állampolgársága, sem az őket foglalkoztató vállalkozások székhelye között. Csak az számít, hogy amennyiben a munkavállaló a szövetségi köztársaság területén végez munkát, akkor neki a munkavégzés idejére jár a német minimálbér. A németországi minimálbértörvények betartását a külföldi teherautó-sofőrök esetében a német vámhatóság ellenőrzi. Bővebb információt az érdekeltek a német vámhatóság honlapján találhatnak. (Munkatársunktól)