galéria megtekintése

Véletlenül pont az oroszok az esélyesek

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 20. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Még meg sem hirdették a 3-as metró tenderét, de Szijjártó Péter már Moszkvában tárgyalt a felújításról. Holott a BKV és a főváros mindeddig hevesen tagadta, hogy külön egyeztetnének az orosz gyártóval. Tarlós István ezzel párhuzamosan szintén szerdán jelentette be, hogy megnyílt az út a felújítás előtt.

Az energiaipari együttműködés mellett a budapesti metrófelújításról tárgyalt tegnap Moszkvában Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Nyikolaj Fjodorov mezőgazdasági miniszterrel az orosz–magyar gazdasági vegyes bizottság ülésén. A metrókocsik ügye a paksi bővítés és a Déli áramlat mellett került szóba, de figyelemre méltó, hogy a Hír TV híradása szerint a magyar minisztert elsőként fogadó orosz tárgyalófél az energiaipari együttműködések mellett ezt külön kiemelte.

Egy irányba mutatnak a fejlemények: meglepetés lenne, ha nem Oroszországból érkezne a nyertes
Egy irányba mutatnak a fejlemények: meglepetés lenne, ha nem Oroszországból érkezne a nyertes
M. Schmidt János / Népszabadság

Aligha véletlenül. A két ország kereskedelmi-gazdasági együttműködésének alapvető fejlesztési irányairól Oroszország hazai kereskedelmi képviselete által idén októberben készített prezentációban már külön sort kapott az ügy: „Oroszország érdekelt a 3-as metróvonalon futó szerelvények átfogó felújításában”. A kérdést most miniszteri szintre emelték.

 

Csakhogy a 3-as metró szerelvényeinek felújítását célzó tendert még ki sem írták, nemhogy győztest hirdettek volna. A BKV és a főváros pedig egyként hangoztatta eddig, hogy a pályázat minden gyártó számára nyitott lesz. A 3-as metró szerelvényeinek felújítására vonatkozó tendert egyébként a Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében a BKV írja ki. Tarlós István főpolgármester kérésére külsős szakértői bizottságot állítottak fel a versenysemlegesség biztosítására, ám a grémiumot végül csak egyszer hívták össze.

Az ott szétosztott tendertervezet, illetve az előzetes típusengedély – ahogy arról korábban beszámoltunk – meglehetősen oroszbarátra sikeredett. A műszaki paraméterek és feltételek között több olyan is akadt, amely az eredeti orosz gyártót hozta volna előnyös helyzetbe. Ezeket később külső nyomásra finomították, és új típusengedélyt is kértek a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Úgy hírlett, hogy az új engedélyhez mellékelt műszaki specifikációból törölték az oroszbarát kikötések jó részét.

A tenderdokumentációt október elején tárgyalta a BKV igazgatósága is. Bár a pályázat megindítására alkalmasnak tartotta, de a tulajdonosi preferenciák és a felmerülő kockázatok miatt elküldték a városvezetésnek, ám az a kampány sodrában nem ért rá ezzel foglalkozni. A közgyűlés nyár óta először érdemben a jövő héten ülésezik. A választások előtt a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeleti főosztályától sem kapott visszajelzést a BKV, ahová a kötelező minőségbiztosítás miatt küldték el a pályázati anyagot. Jóváhagyásuk nélkül azonban nem írható ki a tender. A választási győzelem után pedig formai okokra hivatkozva javításokat kértek a pályázati felhívásban. A BKV ezt el is végezte.

A tender várhatóan kétszakaszos hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos eljárás lesz, amelynek első részében a gazdasági és műszaki alkalmasságukat kell bizonyítaniuk a pályázóknak. Ezt követően kapják meg a részletes műszaki dokumentációt, amelynek alapján megtehetik ajánlatukat.

Szijjártó Péter és Nyikolaj Fjodorov. Előbb a megállapodás, utána a tender?
Szijjártó Péter és Nyikolaj Fjodorov. Előbb a megállapodás, utána a tender?
MTI / Moszkvai magyar nagykövetség

A főpolgármesteri hivatal projektirányító bizottsága szerint legkorábban jövő májusban hirdethetnek győztest. Feltéve, hogy a vesztesek nem támadják meg az eredményt. A nyertes viszont csak a közbeszerzési eljárás jogerős lezárását követően láthat hozzá a munkához és a négylépcsős engedélyeztetéshez. Ráadásul mindezt csak szakaszolva végezhetik, mivel a 220 kocsiból egyszerre legfeljebb 40-50 darabot vehetnek ki.

A BKV egyelőre csak feltételes közbeszerzési eljárást hirdethet. Ennek értelmében a gyártó cégek annak tudatában tesznek majd ajánlatot, hogy a főváros a szerződéskötés előtt visszaléphet a fedezet hiányára hivatkozva. A pénz ugyanis még nincs meg. A kormány már a kampány alatt egyértelművé tette, hogy járművekre nem kaphat uniós pénzt Budapest. A hitelfelvételhez ugyan hozzájárult, de az állami garancia biztosításáról csak néhány napja hozott határozatot. Tarlós István mindenesetre tegnap magabiztosan bejelentette: jövő év elején megkezdődik a metrófelújítás.

Az kétségtelenül felgyorsítaná a folyamatokat, ha a kocsikat az eredeti gyártó, az orosz Metrowagonmash újítaná fel. A cég rendelkezik a dokumentációval, és a hírek szerint előfinanszírozást is vállalna. A fővárosnak így nem kellene bankokkal alkudoznia. De akkor minek a tender?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.