Nincs remény a városligeti pusztítás megakasztására
A múzeumi negyed nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás. Így a bontási engedély ellen benyújtott fellebbezéseknek nincs halasztó hatályuk. De amúgy sincs sok remény a folyamat megakasztására. Az engedélykérelmet ugyanis az V. kerületi kormányhivatalnak az a Kosztyu Anikó vezette építésügyi és örökségvédelmi osztálya bírálta el, amely annak idején a Kossuth téri, illetve az Orczy-kerti fakivágásokat engedélyezte. Itt landolhatnak majd a Városliget fáinak megritkítását ellenző kérelmek is.
Holott a Hungexpo-épületek közül nem mindegyiknek kellene pusztulnia. A Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. felmérése szerint, az évek óta bezárt épületek közül kettő jó állapotban van. A többi valóban nem képvisel építészeti értéket, ráadásul rossz állapotúak. Most mindet egy füst alatt elbontják. Eltűnik az év legjobb kertes szórakozóhelyének megválasztott Kertem is.
A Hungexpo-épületek bontásával indul a Liget-projekt Google StreetView |
Helyüket a Zene Háza foglalja el, amelynek építése Sou Fujimoto terve alapján a jövő nyáron kezdődne. A beruházás költségbecslésében hatmilliárd forint szerepelt a 8000 négyzetméteres zenepavilonra, ám máris módosítani kellett a 740 milliós tervezői szerződést.
Egy másik BNV-pavilont is elsöpör a Liget-projekt. A Petőfi Csarnok októberben elbúcsúzott a közönségtől. Az 1963-ban átadott egykori protokollétterem, a tíz éve újranyitott Pántlika Bisztro üzemeltetője egyelőre nem tud arról, hogy le kellene húzniuk a rolót. De a kibővített Közlekedési Múzeum és az új Nemzeti Galéria–Ludwig Múzeum árnyékában aligha maradhat.
A jövőt előrevetíti a városligeti építési szabályzat módosítására benyújtott javaslat. Ebből bizonyossággá vált, hogy a ligetbe tervezett múzeumok sokkal nagyobb helyet foglalnak el a korábban hangoztatottnál. A Közlekedési Múzeum például se széltében, se hosszában nem fér el a számára kijelölt területen. Az új szabályzatról az év végén dönthet a Fővárosi Közgyűlés.