Nincs menekvés: leszámolhatnak az alternatív iskolákkal
Aggodalmat keltett az alternatív iskolákban az, hogy a jövő évi költségvetés tervezetében nehezen teljesíthető feltételhez kötné állami támogatásukat a kormány. Az oktatási államtitkárság szerint a módosítás nem lehetetlenítené el az intézmények működését. A délelőttös Waldorf-óvodák megszűnéséhez vezető szigorítás azonban pontosan benne van a tervezetben.
Néhány napja szúrta ki a Magyar Waldorf Szövetség jogásza a költségvetést megalapozó törvénytervezetben azt a két paragrafust, amely a feje tetejére állíthatja az egész magyar alternatív oktatási rendszert. Bár az oktatási államtitkárság szerint a módosítás nem lehetetleníti el az alternatív iskolák működését, inkább csak kisebb pontosításról van szó, az ominózus 117. paragrafusban benne rejlik annak a lehetősége, hogy rákényszerítsék az alternatív tanterv szerint oktató intézményeket az állami kerettantervben foglaltak szerinti működésre. A vitatott részben ugyanis az áll: az alternatívok finanszírozásának feltétele, hogy az állami kerettantervtől való eltérésük többletszolgáltatásnak minősüljön.
|
Ellehetetlenítheti az Alternatív Közgazdasági Gimnázium működését is a tervezett változtatás Mediaworks |
A pontatlan megfogalmazás nagy kockázatot jelent, ezért a Magyar Waldorf Szövetség és az Alternatív és Magániskolák Egyesülete (AME) közösen kezdeményezte az összes országgyűlési képviselőnél, a nemzetgazdasági és az emberi erőforrások miniszterénél, több államtitkárnál és helyetteseiknél is, hogy vegyék ki a vitatott részt a törvénytervezetből, mert addig az egyedileg kiadott miniszteri engedélyek alapján működő intézmények körében nem lesz nyugalom.
Szabó Zoltán, a Magyar Waldorf Szövetség ügyvezetője szerint fontos a pontos megfogalmazás, mert ha értelmezési kérdéssé válik az alternatív oktatás alapja, akkor az egész rendszer sérülhet. Horn György, az AME elnöke, aki az Alternatív Közgazdasági Gimnázium igazgatója is, folyamatosan azt hangsúlyozza, hogy a többet adni és a mást adni nem ugyanazt jelenti. Egy költségvetési törvény nem definiálhatja újra – főként minden előzetes szakmai egyeztetés nélkül – az alternatív oktatás fogalmát.
|
Horn György Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Ráadásul az állami alaptantervtől eltérően, vagyis az alternatív módon működő iskolák a többletszolgáltatásaik finanszírozását most sem állami pénzből fedezik, hanem a szülők által fizetett költségtérítésből. Ez az AKG esetében például 35-150 ezer forint havonta, diákonként. A Waldorf-intézményeknél, ahol az egyik alapelv, hogy senki ne maradhasson ki anyagi helyzete miatt, ennél lényegesen alacsonyabb a költségtérítés összege.
A költségvetési törvénytervezet az ellenzéki módosító indítványok hatására még nyitva maradt, így azt hamarosan újra kell tárgyalni, a vélhetően rosszul pontosított szövegrész kihagyására van lehetőség.
Más a helyzet a Waldorf-óvodák finanszírozását szigorító 116. paragrafussal, amelynek enyhítéséről Szabó Zoltán már egyeztetést kezdeményezett az oktatási államtitkársággal. Az új óvodafinanszírozás 8 órás kötelező minimális nyitva tartást írna elő, ami rendkívül nehéz helyzetbe hozná a Waldorf-intézményeket, amelyekben a speciális óvodapedagógiai elvek miatt sokkal kevesebb időt töltenek a gyerekek, mint a hagyományos óvodákban. A Magyar Waldorf Szövetség 6 órás kötelező minimális nyitva tartást javasolt kompromisszumként.
Alternatívok
Magyarországon jelenleg több mint száz alternatív kerettanterv szerint működő oktatási intézmény van. Ezek közé tartoznak a Zsolnai- és a Meixner-módszert követők, a Rogers iskola, a Gyermekek Háza, a Kincskereső és a Waldorf-intézmények is. A Magyar Waldorf Szövetséghez 51 óvoda, 34 általános iskola és 12 gimnázium tartozik, köztük az AKG.