Furcsa az iskolai papírgyűjtés tiltása
Szakértők szerint nincs tényleges jogszabályi alapja az iskolai papírgyűjtés elsőként lapunkban ismertetett kormányzati betiltásának: a 2015. januári időpont – amelytől a tilalom a szaktárca szerint él – kizárólag egy jogforrásnak nem tekinthető minisztériumi állásfoglalásban szerepel. A kormány ugyanakkor továbbra is azt kommunikálja, hogy januártól tilos a gyűjtés az iskolákban, ami ellen a Népszabadság információi szerint szakmai és politikai fellépések sora várható.
„2015. január 1-től, az Európai Unió által előírt hasznosítási arányok teljesítése érdekében, a háztartásban képződő papír-, üveg-, bio- és fémhulladékot, valamint műanyag hulladékot országosan kötelező jelleggel elkülönítetten kell gyűjteni, és az ilyen elkülönítetten gyűjtött hulladékot a közszolgáltatónak vagy a nevében eljáró gazdálkodó szervezetnek át kell adni. Vagyis, a környezetvédelmi szempontból előnyösebb szabályozás szerint, a papírhulladékért 2015. január 1-től a közszolgáltató »házhoz megy«, és azt közvetlenül szállítja majd el egy külön jogszabály szerint működő hulladékgazdálkodási létesítménybe.”
Ezt írta lapunknak idén májusban a földművelésügyi tárca, amikor az iskolai papírgyűjtés betiltásának jogszabályi hátteréről érdeklődtünk. Csakhogy az idézett – vagy ahhoz hasonló – rendelkezése sem a hulladéktörvény jelenlegi, sem a 2015 januárjától hatályos verziójában nem szerepel. A Népszabadság által megkérdezett hulladékgazdálkodási szakemberek nem is tudták értelmezni azt a kérdésünket, hogy mire alapozhatja a kormány a tiltást.
Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Hogy oktatási intézmény nem végezhet hulladékkezeléssel kapcsolatos tevékenységet, az elvben már a 2013 januárjától élő törvényszövegből is levezethető, csakhogy azóta az oktatási intézmények zavartalanul gyűjtötték a papírt a hatóságok és a közszolgáltatók hallgatólagos tudomásulvételével (sőt nemritkán az utóbbiak közreműködésével). Pedig ha szó szerint vesszük a törvényi előírásokat, akkor már másfél éve az a helyzet, hogy iskolában nem lehet papírt gyűjteni, de ha mégis, akkor az összegyűlt mennyiséget csak a területileg illetékes közszolgáltató viheti el.
Ráadásul az iskola nem kérhet érte pénzt (sőt magának az intézménynek kell fizetnie az elszállításért). A hulladéktörvény definíciói alapján ugyanakkor az iskolában gyűjtött papír, fém vagy műanyag nem számít egyértelműen intézményi vagy lakossági hulladéknak, így egyes jogértelmezések szerint nem is vonatkoznának rá a jogszabály rendelkezései (vagyis például az az előírás, hogy az összegyűlt hulladékot csak a közszolgáltatónak szabad átadni). Értesüléseink szerint éppen erre építene az az ellenzéki törvénymódosító javaslat is, amely az iskolai hulladékgyűjtést kivonná a hulladéktörvény hatálya alól.
Úgy tudjuk, ezzel a hulladékos szakmai szervezetek is egyetértenek: álláspontjuk szerint az iskolai gyűjtés betiltása vállalhatatlan visszalépés lenne a szemléletformálásban, hiszen pillanatnyilag ez az a környezetvédelmi tevékenység, amely a legtöbb diákhoz eljut, és már az intézmények oktatási programjába is szervesen beépült. Úgy tudjuk, hogy ezt a törvénytervezet előzetes szakmai vitája során az érintettek jelezték is a tárca képviselőinek, de semmilyen visszajelzést nem kaptak rá, és a javaslataik nem épültek be az elfogadott törvényszövegbe.