– Spéder Zoltánt – Spédit – én még Rajk szakkollégiumos korából jól ismerem, időről időre hol baráti okokból, hol meg azért, mert ezer éve nem láttuk egymást, találkozunk. Az ember a konspiratív találkozóit nem nyilvános helyen tartja. De maga az a híresztelés, amire a kérdésük vonatkozott, szerintem nettó ködszurkálás.
– Lapunk értesülésének melyik része nem igaz? Az, hogy a Simicska–Orbán-háborúban volt egy közeledéses szakasz, vagy az, hogy a kiegyezés ára a Simicska-médiabirodalom, mert új jobboldali szereplők is befektetőként szeretnének fellépni? Számos más értesülés is arról szól, hogy a kormány egyre több eszközzel szorítja a kereskedelmi tévéket, köztük a Simicska-érdekeltségbe tartozó Hír TV-t is.
– Szerintem az egész háborús sztori, úgy, ahogy van, nem felel meg a valóságnak. Egy újabb választási kampány kellős közepén fideszes politikusként nagy lelkesedéssel olvasom azokat a tudósításokat és elemzéseket, amelyek az Orbán–Simicska-háborúról szólnak – a háborút tegyük idézőjelbe –, tudniillik a Fidesz számára ennél kedvezőbb hír kevés van.
– Az az önök számára kedvező, hogy a miniszterelnök függetleníti magát a legnagyobb oligarchától, Simicska Lajostól, aki a közbeszerzések és állami megrendelések milliárdjait kapta meg? Ezzel megcáfoltnak látszik visszamenőleges hatállyal az Orbán–Simicska-rezsim vád is?
– Így van. Hiszen miről szólnak a hírek? Ki az, aki a „szörnyűséges” Simicska „Oligarcha” Lajossal szemben a leghatározottabban fellép? Orbán Viktor. Politikai ellenfeleink és az ellenzéki sajtó bulváréhsége, az „Orbán–Simicska-háborúsdi” álhírei döntik romba az elmúlt években iszonyatos energiával épített „jaj-jaj, milyen rettenetes Orbán–Simicska-rezsim van” hazugságát. Ezért a háborús tudósítások politikai kommunikációs üzenetét kaján mosollyal fogadom.
– Ön szerint egyáltalán nincs Orbán–Simicska-háború?
– Szerintem nincs háború.
– Kötcsén, a polgári pikniken a miniszterelnök az Orbán–Simicska-konfliktusra vonatkozó kérdésre az Atv.hu szerint azt mondta, azért nem jó, ha túl magasra nő egy fa, mert a lovát akkor nem tudja kikötni. Ezt a metaforát tudná értelmezni?
– Mindig is tartottam magamat ahhoz, hogy egyetlenegy fideszes politikustársam szép metaforában megfogalmazott mondatait sem kívántam helyettük értelmezni. Simicska Lajos réges-régen a Fidesz gazdasági igazgatója volt, egy olyan magyar nagyvállalkozó, aki hát finoman fogalmazva sem ápol ellenséges viszonyt a Fidesszel. Ezek a tények. És az a valóság, hogy miközben orrba-szájba közgépezik az ellenzék, az elmúlt években is a közbeszerzéseken a legnagyobb értékben a megrendeléseket a Strabag nyerte.
– De ha az összes állami megrendelést nézzük, és az állami hirdetéseket is, akkor ez nem igaz.
– Sem a Strabagnak, sem a Közgépnek nincs médiavállalata. Simicska Lajosnak, Nyerges Zsoltnak van. Az almát nem lehet a körtével összehasonlítani.Megismétlem, a különböző építési beruházásokat illetően a közbeszerzéseken a legtöbb megrendelést nem a Közgép, hanem a Strabag nyerte.
– Simicska Lajos és Orbán Viktor viszonyát miként definiálná?
– Amikor az ellenzék politikai pamfletjeiben Orbán és Simicska még „tejtestvéreknek” számítottak, akkor is nyilvánvalóan voltak köztük véleménykülönbségek. Szerintem ma a korábbi időszakhoz képest jóval több a véleménykülönbség, de ez messze van a háborútól. De ahogy már mondtam, én nagyon örülök ennek az új, háborús narratívának.
– Ha nem háború, akkor konfliktus?
– Érdekkülönbségből fakadó vita, hiszen az egyik szereplő a politikában, a másik a gazdaságban igyekszik az érdekeinek érvényt szerezni.
– De Orbán Viktor és Simicska Lajos barátok?
– Mi mindannyian baráti viszonyban vagyunk egymással. Nekem is baráti a kapcsolatom Kövérrel, Szájerrel, Áderrel, Orbánnal vagy Németh Zsolttal. Való igaz, hogy a legmeghatározóbb tizenöt-húsz magyar nagyvállalkozó közül egyedül Simicska Lajossal van Orbán Viktornak egy kamaszkoruk óta tartó személyes ismeretsége, barátsága.
– A másik meghatározó nagytőkéssel, Csányi Sándorral kávézott mostanában?
– Kávézni nem kávéztunk. Találkoztunk több alkalommal is persze.
– Rendezték a vitáikat? A hollandoktól elszenvedett vereség után felvetette Csányi Sándor MLSZ-elnök felelősségét is, amire ő Twitter-huszárnak nevezte.
– Kölcsönös zrikálódás formájában viccelődtünk róla. Csányi Sándornak, ha nem veszti el, jó a humora.
– Az északírektől elszenvedett vereség után ön nem vetette fel senkinek a felelősségét. Nem gondolja, hogy távoznia kellene a szövetségi kapitánynak?
– Az északír vereség nagyon szomorú. Ha igyekszem rendkívül finoman fogalmazni, azt kell mondanom, szuboptimális volt az MLSZ döntése az új kapitány kiválasztását illetően.
– Ön az MTK elnöke. A tervek szerint 2016-ban adják át a klub új stadionját. A megnyitóünnepségre kérni fogja, hogy a Fradi stadionavatásához hasonlóan Gripenek szálljanak a Hidegkuti-stadion fölött?
– Nem fogom kérni. Maximum helikopter jöhet szóba, vagy inkább vitorlázó repülőgép. Kisebb stadion, kisebb felhajtás.
– De egyetértett azzal, hogy a Chelsea–Fradi-meccs előtt Gripen-légibemutatót rendeztek?
– Nem tartottam jó ötletnek.
– A reklámadó jó ötlet? Ön reklámadópárti vagy adóellenes?
– Én a reklámadót teljesen normális adófajtának tartom. Ugyanúgy, mint az áfát, az szja-t vagy bármely ágazati adót a világon. Ja, hogy a reklámadó most politikai fegyverként is lett használva? Hát, van ilyen az életben.
– Politikai fegyverként lett használva?
– Most kölcsönösen hülyének nézzük egymást?
|
„Az RTL szép csendben vissza fog kullogni a hátsó lépcsőn” Teknős Miklós |
– Nem. Politikai fegyver az RTL Klub ellen?
– Az RTL Klub egójának a mértékét csak egy végtelenhez közelítő természetes számmal lehet leírni. Szóbeszéd szerint az RTL Klub vezérigazgatója csak oldalazva tud bemenni még a legnagyobb csapóajtón is, mert akkora lett az arca, hogy csak így fér el. De sas nem kapdos legyek után.
– Mégis kiposztolt egy fotót, amelyen RTL klubos pólóban látható.
– RTL-es mezben, nem RTL klubos pólóban voltam, és „az ellenfél megtévesztésére” szöveget írtam a képhez. Igen, a reklámadó elfogadásában adópolitikai és médiaszakmai szempontokon kívül egyéb politikai törekvések is szerepet játszottak.
– Konkrétan?
– Talán egy hasonlattal, a könnyebb érthetőség kedvéért. Öt gyermekem van, elég jól tudom, hogy milyen az, amikor a gyerekünknek azt mondjuk, hogy akkor most hagyd abba, légy szíves, a játékot, indulj fürödni. Mire úgy kezd el sírni, mintha égő csikkeket nyomnánk el a csuklóján. De bármennyire hangosan hisztizik is, mi szeretettel ösztökéljük arra, hogy végre elinduljon a fürdőszoba felé. De van úgy néha, hogy csak föl kell emelni az embernek a hangját, és azt kell mondani, hogy na jó, most ezt sürgősen abbahagyod...
– Nem tetszett tán az RTL Híradó?
– Az RTL Klub messze nem olyan jelentős szereplője a magyar médiavilágnak, mint azt állítja magáról.
– De az RTL-re lett szabva a reklámadó. Ez a véletlen műve?
– Nem lett rászabva, ez az RTL Klub saját mártíriumáról kitalált meséjének a része. Az „egyéb politikai törekvések” szerintem arról szóltak, hogy a jelentős részében „a nekünk mindent szabad” féktelen állapotában lévő magyar médiavilágnak az egymás után két parlamenti választáson is kétharmados felhatalmazást kapó, hatalmas társadalmi támogatottsággal rendelkező kormány azt mondja, és most idézem Orbán Viktor más összefüggésben éppen önök által felemlegetett állítólagos kötcsei kijelentését: „A fák nem nőnek az égig.” Még mielőtt évtizedes tapasztalataitok alapján tényleg elhinnétek, kedves médiamunkások, hogy ez az élet rendje a világnak ezen a részén, jobb, ha tudjátok, nektek sem szabad mindent!
– Még egyszer: nem tetszett az RTL Klub Híradója?
– Előre elnézést a keresetlen őszinteségért. Az RTL Klub vezetői abból indulnak ki, hogy az intellektuális képességek sorrendje a világban nagyjából a következőképpen néz ki: Teremtő, Jézus Krisztus, RTL Klub-vezetők, majd utána jön a mindenki más, a világ összes Nobel-díjasa, professzora, szakértője. „Akkora csocseszek vagyunk, mint ide Lacháza, és majd mi jól megmutatjuk nekik” – gondolták. De ahogy egy barátom az ilyen helyzeteket sebészi pontossággal le szokta írni: vidáman, nagy átéléssel beszopták a cumit, és csináltak egy olyan híradót, amivel irtózatos mértékben vesztettek nézettséget.
– Az RTL szerint azonban nőtt a nézettség.
– Nem, nagyon jelentősen csökkent a Híradó nézettsége. Tehát ha lennének beépített embereink az RTL vezetésében, akkor rajtuk keresztül sem tudtunk volna számunkra ennél jobbat javasolni az RTL-nek. Bizonyára ismerik a Maradj talpon! vetélkedőt, amikor zuhannak lefelé a versenyzők, és kétségbeesve sikoltják, hogy „huhh”. Na ez történik az RTL Klubbal, de még mindig azt gondolják, hogy nagyon okosak. Vagy mégse? Szép csendben vissza fognak kullogni a hátsó lépcsőn. A keménykedő kormányellenes szöveg változatlan marad, de közben újra bulvárhíradót fognak csinálni. Ahhoz értenek, ráadásul az nézettebb is.
– És akkor nem lesz reklámadó?
– Az lesz. És bulvárhíradó lesz. Hajrá, RTL Klub!