A humánminiszter párhuzamos valóságában a pedagógusok megkapták az elmaradt juttatásaikat, a kötelező éneklést pedig be sem akarta vezetni.
hirdetés
Nem lesz mindennapos énekóra az iskolákban – jelentette be hétfőn Balog Zoltán humánminiszter, aki az oktatás területének a kormányban elfoglalt súlyának megfelelő sajtótájékoztatót tartott szakállamtitkárával, Czunyiné Bertalan Judittal. Lényegében 5-5 percet beszéltek a közoktatásról annak kapcsán, hogy hamarosan megkezdődik az új tanév.
Palkovics László, Balog Zoltán és Czunyiné Bertalan Judit Móricz-Sabján Simon / Népszabadság
– A kormány célja, hogy minden magyar kisgyereknek hasonló körülményeket biztosítson az állam a versenyképes tudás megszerzésére – jelentette ki Czunyiné, aki szerint ehhez a kormány számtalan intézkedéssel hozzájárul. Ezek közt említette az intézményrendszer államosítását, a tankönyvprogramot és a pedagógus-életpályamodell kialakítását. A pedagógusok az októberi fizetésükben már érezhetik a 3,4 százalékos alapilletmény-emelkedést – ígérte Czunyiné. Hozzátette, hogy továbbra is zajlanak a pedagógusminősítések. Azzal is elbüszkélkedett, hogy már három évfolyamon is ingyenes a tankönyv a magyar családoknak.
A sajtótájékoztató érdemi részében újságírók kérdésére válaszolva megtudtuk Balog Zoltántól: törekszenek arra, hogy a közel tízmilliárdos hiányát maga előtt görgető Klik adósságállományát augusztusban „kisöpörjék”. Lapunk kérdésére, hogy akkor az összes pedagógus megkapja-e az elmaradt illetményét, az energiaszolgáltatók felé kifizetik-e a számlákat, megtérítik-e a tanároknak az elmaradt útiköltségeket, megtudhattuk, hogy a miniszter sajátosan értelmezi a pedagógusbér fogalmát, mert szerinte azt mindig időben kapták meg a pedagógusok. Ezek szerint Balog Zoltán úgy gondolja, hogy az érettségiztetés és az óraadó tanárok díjazása nem tartozik a pedagógusbér fogalmába, miként az utazási költségtérítés sem.
Balog és Czunyiné vígan és dalolva terelt a sajtótájékoztatón Móricz-Sabján Simon / Népszabadság
Balog Zoltán kérdésre válaszolva elmondta, hogy nem kívánják bevezetni a mindennapos énekórát, hiszen éppen a tanulási terheket akarják csökkenteni. Ő nem is erről beszélt, hanem mindennapos éneklésről.
Tanítani kéne
Balog Zoltán augusztus 3-án Pécsen, a 19. Europa Cantat nemzetközi kórustalálkozó után jelentette be az M1 Híradó tudósítása szerint, hogy „a tárca tervei között szerepel a mindennapos éneklés bevezetése az iskolákban. Balog Zoltán azt mondta, ezt nem a tananyag növelésével képzelik el – azt inkább csökkenteni szeretnék –, inkább egy olyan lelkületet, módszert vinnének az iskola életébe, amiből azok is profitálnak, akiknek nincs túlságosan jó hangjuk".
A humánminiszter hétfői tájékoztatóján megjegyezte, hogy van olyan köznevelési intézmény, ahol mindennap van éneklés: ez az óvoda. Ezt egyébként személyes ügyének tekinti, és szerinte „ostoba vita” bontakozott ki ezzel kapcsolatban. Azt mondta, hogy
„a legmodernebb oktatáskutatások szerint a rendszeres éneklés növeli az információk befogadását és feldolgozását”.
Vagyis Balog teóriája szerint nemcsak az általános műveltség növekszik az énekléssel, hanem versenyképesebb tudásra is szert tesznek a fiatalok általa.
Ezt énekelné Balog a kötelező énekórán szabad foglalkozásokon:
(Balognak már volt egy hasonló teóriája, amikor azt javasolta, hogy az általános iskola végére minden gyermek tanuljon meg úszni – a Szerk.)
Trambulinról medencébe
Balog Zoltán sok szerencsét kívánt a cseh kormánynak, ha olyan tanácsadót alkalmaz, mint Magyar Bálint, akinek az oktatási miniszteri ideje alatt „meg lehet nézni a Pisa-eredményeket”. Megnéztük. A szövegértés szignifikánsan javult a kompetenciaalapú oktatás bevezetésének hatására. Hogy ezt a pozitív folyamatot Balog Zoltán kormánya visszafordította, annak következményeivel 2016 decemberében szembesülhetünk majd, akkor értékelik ki ugyanis a 2015-ös mérés eredményeit. Az Orbán-kormány oktatási tevékenységének első nemzetközi megmérettetése ez lesz.