Hipersuli oktatási programot hirdetett két multinacionális cég, hogy elősegítse a digitális oktatást. Csakhogy a módszer nehezen terjeszthető: az állami iskolákat fenntartó Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) költségvetésében az informatikai eszközök fejlesztése nem szerepel. Czunyiné Bertalan Judit szakállamtitkárt kérdeztük. De választ nem igazán kaptunk.
– Tervezi-e az államtitkárság a program kiterjesztését, vagy ez is arra a sorsra jut, mint a korábbi kísérletek, s puszta zárvány marad?
– A korábbiak azért jutottak erre a sorsra, mert így támogatta őket az akkori pályázati ösztönzőrendszer. A fenntartói struktúraváltás azonban módot nyújt az akár partneri együttműködésen alapuló projektekre, lám, e mostaniban a Telenor, a Microsoft és a kormány is partner. Ezzel az együttműködéssel célzottan tudunk módszertani fejlesztéseket vinni az iskolákba, vagyis a fejlesztés nem attól függ, hogy az adott önkormányzat, az iskola korábbi fenntartója képes-e pénzt tenni a programba vagy sem. A Klik azonban látja, hogy hol van a rendszerre leginkább szükség. Nem szeretnénk kidobni, ami eddig történt, hanem – a köznevelési portállal például – meg akarjuk teremteni annak lehetőségét, hogy ne csak mi adjunk a fejlesztések okán feladatokat, munkafüzetekhez digitálisan elérhető segédanyagot, hanem a pedagógusok is megoszthassák tudásukat az interaktív felületen. A helyzet eddig az volt, hogy kiírtak az iskoláknak egy uniós pályázatot, azon nyertek valami pénzt, amiből elmentek a pedagógusok továbbképzésre. Amíg volt motiváció és lendület, addig ez ment is, aztán kipukkadt. Most a pályázatokat fenntartható tartalommal kell kitölteni.
Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár Korponai Tamás / Népszabadság |