galéria megtekintése

Luxemburgban perelhetik a BKV-t

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 25. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Az Európai Bizottság nem semmisítheti meg a fővárosi M3-as metrókocsik felújítási tenderének eredményét, de felszólíthatja a BKV-t annak felülvizsgálatára. Ha a közlekedési cég nem állna kötélnek, akkor a bizottság pert is indíthat. Az észt Skinest Rail tisztességes eljárást és hosszú távú együttműködést szeretne. A BKV bizonytalan.

A luxemburgi székhelyű Európai Bíróság előtt indíthat eljárást a BKV ellen az Európai Bizottság, ha a Skinest Rail panaszának kivizsgálása után úgy találja: a fővárosi közlekedési cég hibázott az M3-as metró jármű-felújítási pályázati eljárásában, és ezt nem javítja ki. A tender eredményének megsemmisítésére azonban nincs jogi lehetősége a bizottságnak. A Skinest Rail elsősorban független külső véleményt vár az uniós felülvizsgálattól.

Különösen arra kíváncsiak, hogy a BKV által a kizárás okaként felhozott nyolc pont valóban megfelelő-e ahhoz, hogy a BKV kizárja őket a tenderből.

A Skinest Railnél a Népszabadság kérdéseire válaszolva külön hangsúlyozták, hogy nem a pályázati eljárás megsemmisítése vagy a felújítás késleltetése a céljuk, hiszen tisztában vannak azzal, mennyire fontos ez a projekt Budapestnek. Egyszerűen csak tisztességes elbánást szeretnének. Ezért keresték meg a magyar közbeszerzési hatóságot is, és vázolták fel az eljárással kapcsolatos kifogásaikat. Bíznak az érveiket figyelembe vevő döntésben. A BKV által felsorolt okok szerintük csupán technikai jellegűek, és nem szolgáltattak elegendő alapot a kizáráshoz. Az észt ajánlat ugyanis „minden tekintetben megfelelt az előírt technikai követelményeknek, valamint a legújabb technikai újításokat alkalmazó, széles körben elfogadott műszaki szabványoknak”.

 

A Skinest Rail úgy véli,

aligha lehet véletlen, hogy az eljárás eredményét és az úgynevezett M3-törvényt ugyanazon a napon tették közzé.

Az új jogszabály egyrészt gyorsított eljárást tesz lehetővé az M3-projekt kivitelezésére, másrészt a közbeszerzési eljárások pályázóinak jogorvoslati eredményességét is korlátozza.

A cég még nem döntött arról, indít-e pert a tender eredménye miatt. Ebben a szakaszban még túl korai lenne nyilatkozni a konkrét stratégiáról – válaszolták lapunk kérdésére. Ezzel kapcsolatban még kikérik tanácsadóik és más iparági szakértők véleményét is. Egyelőre bíznak abban, hogy a jövőben erős és hatékony együttműködést tudnak kiépíteni a magyarországi ügyfélkörrel.

Orosz munka. Ahogyan várható volt, az észt cég veszített a tenderen
Orosz munka. Ahogyan várható volt, az észt cég veszített a tenderen
M. Schmidt János / Népszabadság/archív

Mint arról korábban beszámoltunk a tavaly novemberben meghirdetett metrókocsi-felújítási tender eredményét július 8-án tették közzé. A BKV az általa egyetlen érvényes ajánlattevőként számon tartott orosz Metrowagonmasht jelölte meg győztesként. Az eredményhirdetésre erős árnyékot vet, hogy a kiírás pillanatától az a hír járta, hogy csak az orosz pályázó győzhet. A pályázaton eredetileg hét cég indult, a műszaki és gazdasági alkalmassági feltételeknek öt cég felelt meg. Közülük az M2 és az M4 vonalaira kocsikat szállító Alstom még a tárgyalásos szakasz előtt visszalépett, a Skoda és a CAF végül nem adott be ajánlatot, az észt Skinest Railt pedig az előírt műszaki feltételek nem teljesítése miatt kizárták. A cég ezt nem fogadta el, panasszal élt a brüsszeli bizottságnál, és jogorvoslati eljárást indított a Közbeszerzési Döntőbizottságnál.

80 MILLIÁRD

A vita tétje egy hozzávetőleg nyolcvanmilliárd forintos beruházás: a kiválasztott orosz cég ennyiért újíthatja fel az M3-as vonalon közlekedő harminchét szerelvényt.

A BKV nem biztos benne, hogy a metrótörvény hatálya erre a tenderre is kiterjed, ezért a július 20-ra tervezett szerződéskötést bizonytalan ideig elhalasztották. A törvény elméletileg felmentést adna a szerződéskötési tilalom alól. Az orosz cég 261,4 millió euróért (mintegy 80-81 milliárd forintért) 34 hónap alatt újítaná fel a 3-as metró vonalán futó 37 hatkocsis szerelvényt. A garantált élettartam 25 év.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.