Az M3-as metróvonal rekonstrukciója nem szerepel a Brüsszelnek korábban benyújtott nagyprojektlistán – értesült a Népszabadság. Valójában még csak lehetőségünk sem volt pályázni. Egy lépéssel korábban akadt el tehát az M3-as metróvonal infrastruktúra-felújításának uniós finanszírozása, mint azt eddig sejtettük.
Az Európai Bizottság ugyan tudott a budapesti metrófelújítási tervekről, de a beruházás már a közlekedési nagyprojektek finanszírozásáról Brüsszellel – a 2014-ben kezdődött uniós pénzügyi ciklus elején – megkötött közlekedési programmegállapodásba sem került bele. Ez lett volna pedig a feltétele annak, hogy Magyarország benyújthassa a metró pályarekonstrukciójára vonatkozó támogatási kérelmet – tudtuk meg az ügyet jól ismerő bizottsági illetékesektől. Eddig úgy tűnt, hogy az első lépéseken rég túljutott a projekt, csak a konkrét kérelmet nem nyújtották még be a hazai hatóságok. De nem így van.
Kérdeztük erről Lázár János kancelláriaminiszter helyettesét, Csepreghy Nándort, aki azt üzente, ilyen részletkérdésekben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az illetékes. A tárca válaszában nem cáfolta a Népszabadság értesülését, de csak annyit közölt: „A kormány elkötelezett az M3-as metró felújítása mellett, ezért jelenleg is tárgyalásokat folytat az Európai Unióval, valamint Budapest Főváros Önkormányzatával annak érdekében, hogy a beruházás finanszírozása minden fél számára optimális keretek között történjen, és a felújítás lehetőség szerint minél hamarabb kezdetét vehesse."
Tarlós István főpolgármester a múlt héten cáfolni igyekezett lapunk értesülését, miszerint a fővárosnak hitelt kellene felvennie a metrófelújításhoz. (Az erről szóló sajtótájékoztató végére azonban beismerte, hogy 40-55 milliárd forint hitelre mégiscsak szükség lehet.) A városvezető egy uniós levélre hivatkozva állította, hogy az unió „örömmel részt vesz az M3-as metró finanszírozásában".