Az Emmi sem árulja el, mitől migráns a migráns, Pukli István diszkréten röhög
Ugyanis az állami iskolafenntartó a tavalyi gyakorlathoz hasonlóan ismét arra kérte az intézményvezetőket, hogy szolgáltassanak adatokat a „migráns tanulókról”.
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Pukli a Kliknek küldött és nyilvánosságra is hozott válaszlevelében azt feszegeti, milyen kritériumok alapján számít valaki migránsnak. „Az Európából (például Svédországból vagy Ukrajnából származó ruszin, orosz) Magyarországra települő tanuló migráns-e, vagy az osztályomba járó kínai kislány, aki tízéves kora óta él Magyarországon? Vagy csak az, aki a háború sújtotta Szíriából, Afganisztánból, Líbiából menekül?” A migráns szó ugyanis – fejtegeti az iskolaigazgató – önmagában annyit jelent, olyan emberről van szó, aki éppen máshol él, mint ahol született. Pukli zavara érthető: vajon a Klik-levélben szereplő „migráns tanulót” a szótári definíció vagy a kormányzati propaganda tükrében érdemes-e értelmezni?
Ezt a kérdést igyekeztünk tisztázni az Emberi Erőforrások Minisztériumánál, eddig azonban nem árulták el, mitől számít migránsnak egy tanuló. Az oktatásért felelős államtitkárság válaszából így legfeljebb következtetni tudunk. Az adatkérést azzal indokolták: „a migráns tanulók ellátása többletforrást igényel, a tárca a tervezés miatt szeretné pontosan tudni a létszámot”. Majd „nyelvi, szociokulturális problémák megoldásáról” írtak, amihez „megfelelően képzett szakemberekre van szükség”.
A tárca az adatkérést ennek megfelelően igényfelmérésnek minősítette, mondván, „a migráns tanulók ellátása nemcsak oktatásszervezési, hanem gyermekvédelmi kérdés is”.