galéria megtekintése

Az Orbán-kormány nem akarta meghallani a kétségbeesést, de már csak az év végéig van ideje

7 komment


Lencsés Károly

Közlekedési egyeztető fórumot hívtak össze a vasutas, a volános, a városi közösségi közlekedési és a teherfuvarozás területén működő szakszervezetek, s rendhagyó módon a parlamenti pártokat is invitálták. Csak a Fideszt és a KDNP-t nem érdekelte, hogy az ágazatban milyen súlyos gondokkal kell szembenézni.

A közlekedési ágazatot sújtó legfontosabb problémák megoldása érdekében fogtak össze az érintett érdekképviseletek: a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MSZSZ) közlekedési tagozatának kezdeményezésére egyeztető fórumot hívtak össze, amelynek szerdai ülésére a parlamenti pártok képviselőit is várták. A Jobbik, az LMP, az MSZP és a DK képviselői meg is jelentek, a kormányoldalt azonban hidegen hagyta a dolog.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A megbeszélésen terítékre került a vasutat, a teherfuvarozást, a helyközi és a városi közlekedést is érintő létszámhiány, a BKV módszeres elsorvasztásának ügye, a finanszírozásnak az ágazat egészére jellemző rendezetlensége, a fejlesztések elmaradása, a távolsági buszok siralmas műszaki állapota. Mindez egyes területeken a szolgáltatás ellehetetlenüléséhez vezethet – vonták le a következtetést.

 

Nemes Gábor, az MSZSZ közlekedési tagozatának képviselője a tanácskozás után elmondta: egyetértés született abban, hogy azonnali intézkedésre van szükség a megszüntetett korkedvezményes nyugdíj ügyében. A bizonyos veszélyes munkakörökben foglalkoztatottak – tipikusan e körbe tartoztak például a mozdonyvezetők vagy a buszsofőrök – korábban mehettek nyugdíjba, és ennek fedezetéül a munkáltató által befizetett plusz járulék szolgált.

Az „előnyugdíj" megszűnt, a többletpénz pedig elveszett, ezért az érdekképviseletek azt követelik, hogy a korábbi szabályozás alapján biztosított korkedvezményre jogosító időt vegyék figyelembe. Nemes szerint egyébként az egész kérdést újra kellene szabályozni, mert nem várható el, hogy a fokozott fizikai vagy pszichikai igénybevételt jelentő munkakörökben valaki 65 éves koráig dolgozzék.

Az érdekvédő elmondta, az év végéig adtak időt a kormánynak, hogy álljon elő a megszüntetett a korkedvezményes nyugdíj helyett olyan javaslattal, amely lehetőséget teremt a tisztes visszavonulásra mindazoknak, akik egészségügyi okokból alkalmatlanná válnak arra, hogy például mozdonyt vagy buszt vezessenek.

Nemes jelezte ugyanakkor, a speciálisan a közlekedést érintő gondok mellett általános, a munkavállalók összességét érintő kérdések is szóba jöttek. Ilyen egy új érdekvédelmi törvény megalkotása, amely a szakszervezetek, az üzemi tanácsok és a munkavédelmi képviselők tevékenységét, a tisztségviselők munkajogi védelmét szabályozná. Ez szerinte azért is fontos, mert egyre többször tapasztalják, hogy a munkaadók jogsértő eszközökkel lépnek fel szakszervezeti aktivistákkal szemben.

Az érdekképviseletek szeptemberig konkrét javaslatokkal állnak elő, és a pártok képviselői ígérték: segítséget nyújtanak ahhoz, hogy ezzel a témával az Országgyűlés is foglalkozzék.

A fórum hamarosan kialakítja közös álláspontját és javaslatait az ágazat többi súlyos problémájával kapcsolatban is. Így a finanszírozási és fejlesztési kérdéseket szintén napirendre veszik, és az egyeztetésbe be kívánják vonni az önkormányzati érdekszövetségeket, mint a közösségi közlekedés üzemeltetésében érintett szervezeteket. A megbeszélés résztvevői remélik, hogy a széleskörű összefogással erős társadalmi nyomást gyakorolhatnak a döntéshozókra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.