Nem a Jobbik a nyerő a neten

Véleményárfolyam néven átfogó kutatást végzett az online politikai aktivitásunkról a Méltányosság Politikaelemző Intézet.

A hazai pártok és az internetes közeg viszonyáról készített felmérés szerint 2013-ban a magyar nyelvű internetes közegben a pártok és politikusok megítélése összességében negatív tendenciát mutatott. Ugyanakkor egyes esetekben – például a Demokratikus Koalíció szeptember és október folyamán sikert ért el e téren – a negatív folyamat megfordítása lehetséges, megfelelő üzenetek megfogalmazásával. A vezetőközpontú pártok megfelelő kommunikációval önálló arculatot alakíthatnak ki az interneten, és az őket vezető politikusok „vetélytársai" lehetnek említés-gyakoriság és népszerűség terén is - vonta le a következtetést az elemző műhely.

Tavaly augusztusban és szeptemberben Gyurcsány Ferenc erőteljes kampányával ugyan képes volt kiemelkedni a „fiatal pártok" vezetőinek köréből, és októberre Orbán Viktorhoz és Bajnai Gordonhoz mérhető említés-gyakoriságot generált, ám mindeközben pártjának sikerült részben leküzdenie azt a problémát, amellyel a Bajnai Gordon által fémjelzett Együtt 2014 is küzdött, miszerint túlságosan a volt kormányfő személyéhez köthető az adott politikai közösség. A Demokratikus Koalíció az interneten képes volt tehát arra, hogy önálló arculatot alakítson ki és ezzel minimalizálja Gyurcsány Ferenc esetleges negatív hatását.

A Jobbikkal kapcsolatban arra jutottak a kutatók, hogy a párt az év során elveszítette korábbi előnyét a weben, és a többi párt 2013-ra már élni tudott a net lehetőségeivel. A jobboldali radikális pártot és vezetőjét mind említés-gyakoriságban, mind pedig népszerűségben megelőzte több politikai szereplő is a netes közegben a hivatalos kampány előtti időszakban. Megállapították, hogya Jobbik által kontrollált felületeken kívül megjelenő, a párttal összefüggésbe hozható tartalom megítélése sokkal negatívabb, mint ahogy azt korábban hittük. Szintén tévhitnek bizonyult, hogy a Jobbik által és a Jobbikról generált témák népszerűsége és gyakorisága túlszárnyalná a riválisokat - valójában elmarad az MSZP-hez és a Fideszhez köthető tartalmakéhoz képest.

A vizsgált adatok alapján az is egyértelművé vált - olvasható a felmérésben -, hogy Orbán Viktor és a Fidesz a neten is túlsúlyban van.   Ugyanakkor az ellenzék számára intő jel lehet, hogy nem szabad elhanyagolniuk a Twitteres jelenlétüket, ugyanis a Twittert vizsgálva kiderült, hogy minden eddigi eredményt fölülmúlva sikerült az összemlítéseken belül 50 százalék fölötti arányt elérnie a kormányfőnek. A platformok között tehát érződik a különbség, ugyanakkor az is egyértelműen látszik, hogy a hazai ellenzék rendkívül Facebook-központú, és a konkurens platformon nem képes a kormányzó pártok riválisává válni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.