Ott is állt azonban a rendszer. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közeli ügyfélszolgálatán tudtak matricát adni, viszont sokat kellett várni. Noha három ablaknál is fogadták az ügyfeleket, volt, amikor szinte teljesen betöltötte az irodát a dühös, türelmetlen autósok kanyargó sora. Az ügyfélszolgálat nagy forgalmában szerepet játszott az is, hogy a netes matricaeladás a hét végén – elsősorban szombaton – sokszor akadozott.
|
A net sokszor lefagyott, az ügyfélszolgálaton gyakran izzott a hangulat Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Volt, hogy még regisztrálni sem lehetett, azzal tanácsolták el az ügyfelet: „Elnézését kérjük, a rendszer pillanatnyi túlterheltsége miatt további regisztráció és belépés jelenleg nem lehetséges, kérjük, látogasson vissza később.” Noha az értékesítésben voltak fennakadások, így is mintegy negyedmillió matricát – egészen pontosan 267 ezret – adtak el az év első négy napján, ebből 160 ezer volt megyei bérlet. Időközben kiderült, hogy az új szisztémában jócskán akadnak másféle hibák is. Borsodban például elnézték az M3-as autópályát és Miskolcot összekötő M30-as városi elkerülő szakaszát.
Mivel úgy vélték, hogy az út gyorsforgalminak számít, teljes hosszában fizetőssé tették. Későn vették észre: az út utolsó etapját hivatalosan „főútként helyezték üzembe”, így nem lehetett volna díjasítani. (Az, aki csak ezért a szakaszért vett bérletet, visszakapja annak árát.) A hiba alighanem elkerülhető lett volna, ha kicsit több időt szánnak az előkészítésre és az egyeztetésre. Ezt hiányolta a Hír TV-nek nyilatkozó Gulyás Gergely, az Országgyűlés alelnöke (Fidesz–KDNP), aki szerint az útdíjrendszer alapvetően igazságos, de vannak hibák, a tájékoztatás nem megfelelő, a végrehajtás pedig kapkodó volt.
Bírálta a rendszert Hende Csaba honvédelmi miniszter, Szombathely országgyűlési képviselője is – igaz, némiképp más szempontból. A Vas Népének december 30-án még ellenzéki riogatásnak nevezte, hogy a térség egyik legfontosabb útja, a 86-os is fizetőssé válik. Aztán kiderült, január elsejétől az út egy része már csak matricával használható. A múlt hét végén – rosszul előkészítettnek, igazságtalannak ítélve az intézkedést – már azt nyilatkozta a lapnak: korábban kifejezetten olyan információi voltak, amelyek szerint egyetlen Vas megyei útszakasz sem lesz fizetős, ehhez képest bármiféle egyeztetés nélkül, szilveszter napján tudta meg, hogy 18 órán belül mégis bevezetik a díjat az érintett szakaszon.
„Semmilyen észérv nincs, tiltakozom ezen döntés ellen, éppen ezért egyeztető tárgyalást kezdeményeztem a döntést hozó Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel, és szükség esetén a kormány elé viszem az ügyet.”
Korántsem elképzelhetetlen az, hogy Hende sikerrel lobbizhat a 86-os fizetős szakaszának „felmentése” ügyében, hiszen a Hír TV értesülései szerint a szaktárca már jelezte, január végén felülvizsgálhatják a díjasított szakaszokat. Szinte bizonyosan a felülvizsgálandó szakaszok közé tartozik a Ferihegyre, azaz a Liszt Ferenc repülőtérre vezető út is: Budapest belvárosa és a kettes terminál között egy mindössze 200 méteres fizetős szakasz miatt vált csak matricával megközelíthetővé a légikikötő.
|
Oldalakon át sorolják a rendszer szakmai hibáit és ellentmondásait Reviczky Zsolt / Népszabadság |
– Derült égből villámcsapásként ért minket is, hogy fizetőssé tették a reptér kettes termináljához vezető egyetlen utat. Nem mondom, dühös voltam, de hát mit tehetnék!? Fizetek, mint a katonatiszt, mert menni muszáj – vont mérleget a repülőtér közelében fuvarra váró taxis szombat délután. Hasonlóan vélekedtek más taxisok is: mivel az agglomeráció gyorsforgalmijainak zömét díjasították, a fővárosi taxisok így is, úgy is kénytelenek matricát váltani. „Havi 416 forintról beszélünk, szóval most nem kell annyira kiakadni” – fogalmazott egy sofőr.
A reptér parkolójában megszólított autósok többsége azt mondta, eddig is vett matricát, így a változás nem érinti őket. Találkoztunk olyan autóssal is, aki bevallása szerint egyáltalán nem ért egyet a reptéri út meg a városi elkerülők díjasításával, de azért úgy látja, nem is dőlt össze a világ: ezen az évi ötezer forintba kerülő matricán már semmi nem múlik. Míg az autóstársadalom véleménye – attól függően, ki nyer, ki veszít az új rendszerben – nem egységes a díjasított szakaszok kiterjesztéséről és a megyei matricák bevezetéséről, addig a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) álláspontja határozott: a civil szervezet közleményében oldalakon keresztül sorolja az új szisztéma szakmai hibáit és ellentmondásait.
„Minősíthetetlen intézkedéssel kezdte a kormány az évet, és csak reménykedhetünk, hogy hasonló pofátlanságokkal nem készülnek a további napokra” – így indul a kormányellenességgel egyébként nehezen vádolható szervezet helyzetértékelése. A legsúlyosabb bajnak azt tartják, hogy az intézkedéssel olyan szakaszokat tettek fizetőssé, amelyek eddig városi elkerülő útként indokoltan voltak ingyenesek.
– Különösen erőteljes lehet ez a hatás ott, ahol a fizetős elkerülő magában áll, nem kapcsolódik amúgy is díjas gyorsutakhoz, amelyeken érkezve a járműveknek már van matricájuk. Ilyen például a Kaposvárt elkerülő leendő M9-es, most 61-es szakasz – írják.
|
„Fizetek, mint a katonatiszt, mert menni muszáj” Reviczky Zsolt / Népszabadság |
– Az új Duna-hidak évtizedek óta hiányzó kapcsolatot teremtettek Szekszárd és Dunaújváros térségében nemcsak az ország, hanem a folyam két oldala között is. Vagyis legalább annyira helyi kapcsolatot jelentenek, mint amennyire a gyorsforgalmi hálózat részei, annál is inkább, mert a csatlakozó sztrádák zöme még nincs kész. A díjasítás itt károkat okoz a helyi kapcsolatokban – folytatódik a szakmai vélemény, amely szerint nehéz következetességet felfedezni az érintett szakaszok kiválasztásában, például abban, hogy az M2-es kétszer egysávos részei is fizetősek lettek. „Egészen furcsa az ország repülőterére vezető út fizetőssé tétele” – teszi hozzá a VEKE.
A Levegő Munkacsoport szerint egyértelmű, hogy a díjrendszer átalakítása növelni fogja a városi dugókat és a légszennyezést, a keletkező egészségügyi és környezeti károk pedig jóval nagyobbak lesznek a bevételeknél. A zöldszervezet a közúti fuvarozói szervezetekkel egyeztetve azt javasolja, hogy a tehergépkocsik útdíját a mainál jóval erősebben differenciálják a járművek károsanyag-kibocsátási besorolása alapján, és ezzel váltsák ki az általános sarcot.
Hegyeshalomnál esetenként akadozik a megyei matricák árusítása, többe kerül Röszkén át Szegedre utazni
Ha esetenként még akadozik is, azért többé-kevésbé működik a megyei matricákat árusító rendszer az ország nyugati főkapujánál, Hegyeshalom térségében. Az M15-ös úton közlekedő autósok a díjak „puccsszerű” bevezetése miatt háborognak. Arról már mindenki értesült, hogy hol, s mennyit kell fizetni, melyik kútnál vásárolhatnak matricát. A türelmi időt viszont nevetségesnek tartják, mint ahogy azt is, hogy a büntetést kiváltó utólagos matricát a megyében egyetlen helyen, Lébényben, az M15-ös felhajtójánál lehet majd megvásárolni.
Bár egyes híradások arról szóltak, hogy a röszkei határállomásnál nem kapható sztrádamatrica, tudósítónk mást tapasztalt: nyolc-tíz bódéban is lehetett bármelyik megyére matricát kapni. Az ugyanakkor tény, hogy a határtól 400-500 méterre lévő OMV-kútnál – ahogy a lánc más töltőállomásain sem – egyelőre nem lehetett kapni új matricát. Érdemes azonban tudni: ha szigorúan vesszük, hogy az M5-ös autópálya a határtól kezdve díjköteles, akkor már az OMV-kútig sem mehet el büntetlenül matrica nélkül senki.
Szegeden minden más benzinkúthálózatnál lehet kapni megyei matricát az ország minden újonnan fizetőssé vált útszakaszára. A szegediek egyébként jelentősen jobban járnak az új rendszerrel: a Budapestre ingázók évi 15 ezerből, a Szegedről a Balatonra rendszeresen járók 25-30 ezer forintból megússzák. Az M43-ason Makóra 20 perc az út – ezentúl évi 5 ezer forintért – a régi 43-ason 45-50 perc.
Rosszabbul járnak viszont azok a vajdaságiak, akiknek eddig, ha Röszkén át Szegedre jöttek vásárolni, nem kellett útdíjat fizetniük – most viszont évi 5 ezerbe kerül nekik az úthasználat. Ez addig lesz így, míg újra meg nem nyílik a régi röszkei közúti határátkelőhely – ott majd nem kell fizetni. Aki nem akar útdíjat fizetni, most is bejöhet ingyen Tiszaszigetnél és Ásotthalomnál, ahol azonban csak magyar és szerb állampolgárok kelhetnek át. (Hajba Ferenc–Tanács István)