galéria megtekintése

Összeroskadó rendszert kaptak az autósok újévre

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 05. számában
jelent meg.

Boda András – Hargitai Miklós
Népszabadság

A hét végén néhol alaposan megdolgoztatták az autósokat azért, hogy kifizethessék az útdíjat: az internetes eladás akadozott, egyes benzinkutak értékesítési rendszere pedig többször lefagyott. Zavarok másutt is akadtak: egy baki miatt máris módosult a fizetős szakaszok listája, s már egy miniszter is nekiment a „rosszul előkészített, igazságtalan” rendszernek.

Bár országos „összeomlás” nem történt, a rohamtempóban átalakított és bevezetett útdíjrendszer első hétvégéje messze nem volt zökkenőmentes. Sok helyen akadozott ugyanis – az autózási szokásoktól függően kinek kiadást, kinek megtakarítást jelentő – megyei matricák értékesítése és olykor a már megszokott, tíznapos, havi- és éves bérletek eladása is.

A díjrendszer átalakítása növelni fogja a városi dugókat
A díjrendszer átalakítása növelni fogja a városi dugókat
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A helyi zavarokat jól példázza az M1-es és az M7-es autópálya rendkívül forgalmas, közös fővárosi szakaszánál vasárnap délelőtt kialakult helyzet. A kivezető szakasz első kútján februárig nem lehet megyei matricát kapni, a mellette lévő töltőállomáson elvileg lehetne, ám tegnap „átmenetileg” lefagyott a rendszer. A matricára vadászó autósok – a már fizetős sztrádaszakaszon „bliccelve”, vagy kerülővel, az 1-es úton megközelíthető – budaörsi benzinkútnál próbálkozhattak.

 

Ott is állt azonban a rendszer. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közeli ügyfélszolgálatán tudtak matricát adni, viszont sokat kellett várni. Noha három ablaknál is fogadták az ügyfeleket, volt, amikor szinte teljesen betöltötte az irodát a dühös, türelmetlen autósok kanyargó sora. Az ügyfélszolgálat nagy forgalmában szerepet játszott az is, hogy a netes matricaeladás a hét végén – elsősorban szombaton – sokszor akadozott.

A net sokszor lefagyott, az ügyfélszolgálaton gyakran izzott a hangulat
A net sokszor lefagyott, az ügyfélszolgálaton gyakran izzott a hangulat
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Volt, hogy még regisztrálni sem lehetett, azzal tanácsolták el az ügyfelet: „Elnézését kérjük, a rendszer pillanatnyi túlterheltsége miatt további regisztráció és belépés jelenleg nem lehetséges, kérjük, látogasson vissza később.” Noha az értékesítésben voltak fennakadások, így is mintegy negyedmillió matricát – egészen pontosan 267 ezret – adtak el az év első négy napján, ebből 160 ezer volt megyei bérlet. Időközben kiderült, hogy az új szisztémában jócskán akadnak másféle hibák is. Borsodban például elnézték az M3-as autópályát és Miskolcot összekötő M30-as városi elkerülő szakaszát.

Mivel úgy vélték, hogy az út gyorsforgalminak számít, teljes hosszában fizetőssé tették. Későn vették észre: az út utolsó etapját hivatalosan „főútként helyezték üzembe”, így nem lehetett volna díjasítani. (Az, aki csak ezért a szakaszért vett bérletet, visszakapja annak árát.) A hiba alighanem elkerülhető lett volna, ha kicsit több időt szánnak az előkészítésre és az egyeztetésre. Ezt hiányolta a Hír TV-nek nyilatkozó Gulyás Gergely, az Országgyűlés alelnöke (Fidesz–KDNP), aki szerint az útdíjrendszer alapvetően igazságos, de vannak hibák, a tájékoztatás nem megfelelő, a végrehajtás pedig kapkodó volt.

Bírálta a rendszert Hende Csaba honvédelmi miniszter, Szombathely országgyűlési képviselője is – igaz, némiképp más szempontból. A Vas Népének december 30-án még ellenzéki riogatásnak nevezte, hogy a térség egyik legfontosabb útja, a 86-os is fizetőssé válik. Aztán kiderült, január elsejétől az út egy része már csak matricával használható. A múlt hét végén – rosszul előkészítettnek, igazságtalannak ítélve az intézkedést – már azt nyilatkozta a lapnak: korábban kifejezetten olyan információi voltak, amelyek szerint egyetlen Vas megyei útszakasz sem lesz fizetős, ehhez képest bármiféle egyeztetés nélkül, szilveszter napján tudta meg, hogy 18 órán belül mégis bevezetik a díjat az érintett szakaszon.

„Semmilyen észérv nincs, tiltakozom ezen döntés ellen, éppen ezért egyeztető tárgyalást kezdeményeztem a döntést hozó Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel, és szükség esetén a kormány elé viszem az ügyet.”

Korántsem elképzelhetetlen az, hogy Hende sikerrel lobbizhat a 86-os fizetős szakaszának „felmentése” ügyében, hiszen a Hír TV értesülései szerint a szaktárca már jelezte, január végén felülvizsgálhatják a díjasított szakaszokat. Szinte bizonyosan a felülvizsgálandó szakaszok közé tartozik a Ferihegyre, azaz a Liszt Ferenc repülőtérre vezető út is: Budapest belvárosa és a kettes terminál között egy mindössze 200 méteres fizetős szakasz miatt vált csak matricával megközelíthetővé a légikikötő.

Oldalakon át soerolják a rendszer szakmai hibáit és ellentmondásait
Oldalakon át sorolják a rendszer szakmai hibáit és ellentmondásait
Reviczky Zsolt / Népszabadság

– Derült égből villámcsapásként ért minket is, hogy fizetőssé tették a reptér kettes termináljához vezető egyetlen utat. Nem mondom, dühös voltam, de hát mit tehetnék!? Fizetek, mint a katonatiszt, mert menni muszáj – vont mérleget a repülőtér közelében fuvarra váró taxis szombat délután. Hasonlóan vélekedtek más taxisok is: mivel az agglomeráció gyorsforgalmijainak zömét díjasították, a fővárosi taxisok így is, úgy is kénytelenek matricát váltani. „Havi 416 forintról beszélünk, szóval most nem kell annyira kiakadni” – fogalmazott egy sofőr.

A reptér parkolójában megszólított autósok többsége azt mondta, eddig is vett matricát, így a változás nem érinti őket. Találkoztunk olyan autóssal is, aki bevallása szerint egyáltalán nem ért egyet a reptéri út meg a városi elkerülők díjasításával, de azért úgy látja, nem is dőlt össze a világ: ezen az évi ötezer forintba kerülő matricán már semmi nem múlik. Míg az autóstársadalom véleménye – attól függően, ki nyer, ki veszít az új rendszerben – nem egységes a díjasított szakaszok kiterjesztéséről és a megyei matricák bevezetéséről, addig a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) álláspontja határozott: a civil szervezet közleményében oldalakon keresztül sorolja az új szisztéma szakmai hibáit és ellentmondásait.

„Minősíthetetlen intézkedéssel kezdte a kormány az évet, és csak reménykedhetünk, hogy hasonló pofátlanságokkal nem készülnek a további napokra” – így indul a kormányellenességgel egyébként nehezen vádolható szervezet helyzetértékelése. A legsúlyosabb bajnak azt tartják, hogy az intézkedéssel olyan szakaszokat tettek fizetőssé, amelyek eddig városi elkerülő útként indokoltan voltak ingyenesek.

– Különösen erőteljes lehet ez a hatás ott, ahol a fizetős elkerülő magában áll, nem kapcsolódik amúgy is díjas gyorsutakhoz, amelyeken érkezve a járműveknek már van matricájuk. Ilyen például a Kaposvárt elkerülő leendő M9-es, most 61-es szakasz – írják.

„Fizetek, mint a katonatiszt, mert menni muszáj”
„Fizetek, mint a katonatiszt, mert menni muszáj”
Reviczky Zsolt / Népszabadság

– Az új Duna-hidak évtizedek óta hiányzó kapcsolatot teremtettek Szekszárd és Dunaújváros térségében nemcsak az ország, hanem a folyam két oldala között is. Vagyis legalább annyira helyi kapcsolatot jelentenek, mint amennyire a gyorsforgalmi hálózat részei, annál is inkább, mert a csatlakozó sztrádák zöme még nincs kész. A díjasítás itt károkat okoz a helyi kapcsolatokban – folytatódik a szakmai vélemény, amely szerint nehéz következetességet felfedezni az érintett szakaszok kiválasztásában, például abban, hogy az M2-es kétszer egysávos részei is fizetősek lettek. „Egészen furcsa az ország repülőterére vezető út fizetőssé tétele” – teszi hozzá a VEKE.

A Levegő Munkacsoport szerint egyértelmű, hogy a díjrendszer átalakítása növelni fogja a városi dugókat és a légszennyezést, a keletkező egészségügyi és környezeti károk pedig jóval nagyobbak lesznek a bevételeknél. A zöldszervezet a közúti fuvarozói szervezetekkel egyeztetve azt javasolja, hogy a tehergépkocsik útdíját a mainál jóval erősebben differenciálják a járművek károsanyag-kibocsátási besorolása alapján, és ezzel váltsák ki az általános sarcot.

Hegyeshalomnál esetenként akadozik a megyei matricák árusítása, többe kerül Röszkén át Szegedre utazni

Ha esetenként még akadozik is, azért többé-kevésbé működik a megyei matricákat árusító rendszer az ország nyugati főkapujánál, Hegyeshalom térségében. Az M15-ös úton közlekedő autósok a díjak „puccsszerű” bevezetése miatt háborognak. Arról már mindenki értesült, hogy hol, s mennyit kell fizetni, melyik kútnál vásárolhatnak matricát. A türelmi időt viszont nevetségesnek tartják, mint ahogy azt is, hogy a büntetést kiváltó utólagos matricát a megyében egyetlen helyen, Lébényben, az M15-ös felhajtójánál lehet majd megvásárolni.

Bár egyes híradások arról szóltak, hogy a röszkei határállomásnál nem kapható sztrádamatrica, tudósítónk mást tapasztalt: nyolc-tíz bódéban is lehetett bármelyik megyére matricát kapni. Az ugyanakkor tény, hogy a határtól 400-500 méterre lévő OMV-kútnál – ahogy a lánc más töltőállomásain sem – egyelőre nem lehetett kapni új matricát. Érdemes azonban tudni: ha szigorúan vesszük, hogy az M5-ös autópálya a határtól kezdve díjköteles, akkor már az OMV-kútig sem mehet el büntetlenül matrica nélkül senki.

Szegeden minden más benzinkúthálózatnál lehet kapni megyei matricát az ország minden újonnan fizetőssé vált útszakaszára. A szegediek egyébként jelentősen jobban járnak az új rendszerrel: a Budapestre ingázók évi 15 ezerből, a Szegedről a Balatonra rendszeresen járók 25-30 ezer forintból megússzák. Az M43-ason Makóra 20 perc az út – ezentúl évi 5 ezer forintért – a régi 43-ason 45-50 perc.

Rosszabbul járnak viszont azok a vajdaságiak, akiknek eddig, ha Röszkén át Szegedre jöttek vásárolni, nem kellett útdíjat fizetniük – most viszont évi 5 ezerbe kerül nekik az úthasználat. Ez addig lesz így, míg újra meg nem nyílik a régi röszkei közúti határátkelőhely – ott majd nem kell fizetni. Aki nem akar útdíjat fizetni, most is bejöhet ingyen Tiszaszigetnél és Ásotthalomnál, ahol azonban csak magyar és szerb állampolgárok kelhetnek át. (Hajba Ferenc–Tanács István)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.