Négy buszgarázs eladó – Felszámolja a BKV a buszágazatot?
Négy autóbuszgarázs hasznosítását célzó felhívását tett közzé ma a BKV. A Zách utcai trolitelephely kivételével valamennyi tulajdonában lévő buszgarázs értékesítésére, illetve bérbeadására ajánlatokat vár a cég. A főváros közlekedési vállalatának tájékoztatása szerint a pályázatot a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott 2014-es üzleti terv alapján hirdetik meg, amelynek értelmében a jelenleg üzemelő autóbusz-telephelyek közül legalább az egyiket értékesítenie kell a cégnek. A BKV így hasznosítási ajánlatokat vár a több mint 10 hektáros cinkotai, a 11,2 hektáros dél-pesti, a 7,3 hektáros óbudai, valamint az 5,5 hektáros kelenföldi garázsra. Utóbbihoz 3000 négyzetméternyi út is tartozik.
A felhívás szerint a különleges városüzemeltetési-tömegközlekedési bázisterületeknek csak az egyikét adná bérbe, illetve értékesítené részben vagy egészben a cég 2015-től, de a döntés jobb megalapozása érdekében kérnek mégis mindegyikre ajánlatot.
Erősen meglepett a felhívás – ismeri el Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. – Bolla Tibor vezérigazgató még néhány héttel ezelőtt is arról beszélt egy vezetői tájékoztatón, hogy a cégvezetés gőzerővel dolgozik azon, hogy egyetlen autóbuszgarázst se kényszerüljön eladni a cég. Az általa ismertetett gazdaságossági számítások szerint lett volna jogosultsága az egyik telephely felújító-javító műhelyteleppé alakításának. Úgy tűnik, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), illetve a pénzügyi nyomás ezúttal is erősebb volt a józan érveknél. Nemes Gábor szerint a cég érdekeit figyelmen kívül hagyó újabb kényszer előtti meghajlás joggal veti fel a vezérigazgató alkalmasságára vonatkozó kérdést.
A buszgarázsok hasznosítására vonatkozó felhívás tovább erősíti azt a vélekedést, miszerint küszöbön áll a BKV autóbusz-üzemágának felszámolása. Az első lépéseket a járatok kiszervezése, majd az agglomerációs vonalak Volánbusznak történő átadása jelentette. A BKV államosításáról szóló hírek szerint csak a kötöttpályás üzem marad állami kézben, a gumikerekeseket kiszerveznék.
A BKV érdeklődésünkre közölte: az új buszüzemeltetési modell következményeként a BKV Zrt. teljesítménye az utóbbi időszakban mintegy 300 járművel csökkent és a további kiszervezések miatt várhatóan további 100 busszal kisebb lesz. A közel egyharmados teljesítménycsökkenés egy öt garázst működtető rendszerben felvetheti az egyik garázs üzemének felülvizsgálatát. A mostani ajánlatkérés csak a döntés előkészítéséhez szükséges.