galéria megtekintése

Nagy pácban lehet a MÁV, szokatlan módon toboroz munkásokat

8 komment


Baksa Roland

„Közmunkás vagyok, itt dolgozom a MÁV-nál, amire megkérnek, megcsinálom. Hallottuk a társaimmal a hangosbemondót, hogy normál, rendes állásokat kínál a vasúttársaság, meg amúgy is megüzenték nekünk, hogy ideje lenni kikerülni a közmunkaprogramból. Gondoltuk, elnézünk az állásbörzére” – ezzel indokolta a Népszabadságnak egy harmincas éveiben járó férfi, hogy miért jött el a MÁV rendhagyó állásbörzéjére.

Olyanra senki nem emlékezett a beszélgetőtársaink közül, pedig több jelenlegi vasutassal is beszéltünk, hogy valaha is valamelyik pályaudvaron toborzott volna munkatársakat az állami cég. Eddig. Most a Keleti pályaudvar egyik oldalszárnyában állítottak fel három pultot, a MÁV négy munkatársa délelőtt 9 és délután 5 között igyekezett az érdeklődőket megnyerni, hogy álljanak csatasorba.

Szokatlan állásbörze
Teknős Miklós / Népszabadság

 

Találkoztunk olyan érdeklődővel is, aki pár perccel korábban szállt le a Csehországból érkezett vonatról. Szerencsét ment próbálni, pékségben dolgozott, de egy hét után összezördült a kenyéradójával – állította, utóbbi nem fizette ki a túlóráit –, most hazajött, és a hangosbemondót hallva sietett a börze pultjaihoz. „Ha nekem már nem is lesznek megfelelőek az ajánlatok, mert túl vagyok az 50-en, a fiamnak viszek a szórólapokból” – mondta munkatársunknak. Elmesélése szerint a pult mögött álló MÁV-os munkatársak azt nem árulták el neki, mennyi fizetésre számíthatna ő vagy a fia, az csak a felvételi folyamat során derülne ki.

Komoly gondban lehet az állami vasúttársaság. Legalább fél éve már, hogy vonatokon a hangosbemondó is arra buzdítja az utasokat, csatlakozzanak a céghez. Találkoztunk már a vonatokon osztott szórólapokkal is, és a Keleti pályaudvaron – vélhetően a másik két fővárosihoz hasonlóan – a hangosbemondó az elmúlt hetekben, hónapokban a menetrendi információk közé beékelve sorolta, milyen sok munkakörbe keres dolgozókat a tömegközlekedési cég. A pultoknál a mostani börzén is négy szórólapon sorjáztak az állásajánlatok: Flirt-motorvonat-vezető gyakornok, vezető jegyvizsgáló, mozdonyvezető gyakornok, járműszerelő, telepi rendező, váltókezelő, forgalmi szolgálattevő, felsővezeték-szerelő, pályamunkás, kocsirendező, biztonsági őr, villamosmérnök, beszerzési munkatárs, számviteli szakelőadó – és a sort sokáig lehetne folytatni. Feltűnő, hogy a legtöbb pozíciót Budapesten hirdették meg, de több, főként az anyavállalat, a MÁV Zrt. által hirdetett pozícióra az ország több pontján is keresnek embereket.

Volt, aki a vonatról leszállva sietett a pulthoz
Teknős Miklós / Népszabadság

Tavaly év végén durván 300 üres álláshely volt a MÁV-csoport tagjainál tudomásunk szerint (egyébként 38 ezren dolgoznak a cégeknél), ami kritikus, az a mozdonyvezetői pozíciók, fél éve 150 embert kerestek ilyen posztra. Most sem lehet jobb a helyzet, inkább romolhatott. Egyik vasúti dolgozó mutatta is munkatársunknak: egy-két éve még egyoldalas volt a havi hírlevél, amelyet a MÁV házon belül adott ki és juttatott el a munkatársaknak. „Most már 3-5 oldal csak az üres álláshelyekkel van tele.”

Korábban és most is a helyszínen több mostani MÁV-dolgozóval is beszéltünk (névvel egyikük sem akart nyilatkozni), két dolgot említettek a krónikus munkaerőhiány okaként: az alacsony bérek miatt sokan vagy külföldre mentek dolgozni, vagy hazai magán-vasúttársaságoknál helyezkedtek el. Most egy kezdő mozdonyvezető pótlékokkal együtt havi nettó 160-190 ezer forint között kereshet a MÁV-nál, idehaza magáncégeknél ennek akár a dupláját is megkereshetik. Ráadásul több napot is kell dolgozni, most, mint pár éve, mert kevesen vannak, ezért sűrítették a beosztást, nem volt ritka, hogy az állami vasúttársaságnál dolgozóknak ott házon belül másodállása is volt. Most már ez nem fér bele, ami egyet jelent azzal, hogy csökkent a hazavitt jövedelme sokaknak. Többen panaszkodtak arra is, hogy a vizsgákon (ahhoz, hogy valaki egy állást betöltsön, képzésen kell részt vennie, és pár évente újra le kell vizsgázni) az elmúlt pár évben nagyon nagy a buktatási arány, így pedig nincs nagyon utánpótlás.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.