A személyszállítás és a teherfuvarozás egészét lefedő csoport elsőként a miskolci pedagógusok megmozdulását fogja erősíteni, s azt tudatosítani a döntéshozókban – a kormány tagjaiban és a munkáltatókban –, hogy a szakszervezetek eldöntötték: mostantól minden jogos küzdelem mögé felsorakoznak, összezárnak és erős egységet alkotnak – hangsúlyozza Nemes. Ezt most szerinte Miskolcon meg fogják mutatni.
A közlekedésieknek egyéb okuk is van Miskolcra vonulni: a tanárok tüntetését megelőzően együtt fognak kiállni a helyi közlekedésiek egyik vezetője, Zelenka László, a Miskolci Autóbusz- és Villamosvezetők Érdekvédelmi Szervezetének az elnöke mellett, s a szakszervezeti jogok eltiprása ellen. Az évtizedek óta sajáthibás baleset nélkül vezető buszsofőrt ugyanis hat hónapi járműtakarításra „ítélte" a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. vezetése azért, mert szolgálat közben nyilatkozott az egyik televíziós csatornának a helyben szerveződő sztrájkról.
A cégvezetés szerint Zelenka ezzel megszegte a szabályzatot. A szakszervezetek szerint azonban az eljárásnak kifejezetten tisztségviselőik és a munkavállalók megfélemlítése a célja. Zelenka ugyanis mindenben az előírás szerint járt el: headseten beszélt a riporterrel.
A 2015-ös üzemi szabályzat, amelyre a munkáltató a büntetés kiszabásakor hivatkozott, pontosan ezt írja elő: „az autóbusz vezetője menet közben kézben tartott telefont nem használhat. Kihangosító vagy csak az egyik fület igénybe vevő headset használata megengedett".
A cég telephelye előtt február 3-án több százan fognak látványosan tüntetni – szemetelni és tisztogatni – azt követelve, hogy a munkáltató vonja vissza a szerintük jogtalan döntést, s hagyjon fel a szakszervezeti vezetők és a dolgozók megfélemlítésével – jelentette be Nemes. A szolidaritási akció után innen vonulnak a pedagógusok demonstrációjához.
A szóvivő felhívta a figyelmet: az akciócsoporthoz más ágazathoz tartozó szakszervezet, valamint politikai pártoktól független szerveződés is csatlakozhat. A megmozdulást személyes jelenléttel és minden egyéb eszközzel – jogi képviselettel, egyeztetésekkel – támogatja a mintegy kétszázezer tagot képviselő Magyar Szakszervezeti Szövetség is.
Ez még csak a kezdet – válaszolta kérdésünkre Nemes. Sok múlik azon, hogy az első akció miként sikerül – tette hozzá –, mert nem kis részben azon is múlik, a nyomásgyakorlásnak milyen lehetséges eszközeit vetik még be. Szerinte a folytatás azért is elkerülhetetlennek tűnik, mert a bértárgyalások egyelőre tökéletesen eredménytelennek bizonyultak.
Visszapattant a labda a bíróságtól
Nem döntött a Miskolci Törvényszék a közlekedési dolgozók tervezett sztrájkjával kapcsolatosan az elégséges szolgáltatások mértékéről. Mint a sajtónak eljuttatott közleményükben fogalmaztak: a szakszervezet ez irányú kérését azért elutasították el, mert a helyi közlekedési sztrájk esetén biztosítandó még elégséges szolgáltatás mértékét törvény határozza meg, így a bíróság arról nem határozhat. A jogszabályban meghatározott részletezettségű menetrend-tervezet kidolgozása a közlekedési szolgáltató feladata – közölte a törvényszék.
A határozat nem jogerős, az ellen öt napon belül fellebbezhet a szakszervezet. Ha így lesz, a másodfokú bíróságnak ugyancsak öt napja marad a döntésre. Zelenka László tudósítónknak pénteken azt mondta: még nem kapták meg a bíróság írásos határozatát, és csodálkozik, hogy a sajtót előbb értesítették a döntésről, mint az érdekelt szakszervezetet. Az eddig hallottak alapján úgy értelmezik, hogy elég csak a minimumszolgáltatást, vagyis a 66 százalékos arányt teljesíteniük a munkabeszüntetés idején, mert azzal nem sértik meg a vonatkozó törvényt. Most jogászaikkal konzultálnak, s azt követőn döntenek a további lépésekről – tette hozzá. (D. J.)