galéria megtekintése

Elbocsátástól rettegnek a tanárok

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 24. számában
jelent meg.


Ónody-Molnár Dóra
Népszabadság

Hiába kérte ki magának korábban a nemzetgazdasági tárca, továbbra is teljes a káosz a szakképzési centrumok körül: a pótfelvételik előtt még azt sem lehet tudni, ki veszi föl a gyerekeket? Rettegnek az oktatók is: elbocsátásokra számítanak.

Másfél hónappal ezelőtt sértődötten kérte ki magának a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy a szakképzési centrumok felállításának folyamatát kaotikusnak minősítettük. Az NGM álláspontja szerint ugyanis minden a legnagyobb rendben folyik: a centrumok létrejöttek, a vezetők kinevezése megtörtént.

A tárca kifejtette, hogy a centrumok főigazgatói felelősek az intézményi szabályzatok elkészítésért, a pedagógiai programot is ők hagyják jóvá. Arról is tájékoztatást kaptunk, hogy a „tanulói jogviszonyok tekintetében is – a tagintézmény vezetőjének előterjesztésére – első fokon a centrum főigazgatója jár el, másodfokon a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal”.

Utánanéztünk, hogy tanévkezdés előtt egy héttel mi valósult meg mindebből. Nos, formailag valóban elkészítették az új alapító okiratokat, s igaz, a tárca talált a centrumok élére vezetőket is. Azonban sem szervezeti és működési szabályzat, sem elfogadott pedagógiai program, sem házirend nincs még. Ezeket a tantestületek fogadják el, a pedagógusok azonban még nem jöhettek össze, hiszen nyáron nincsenek bent az iskolákban.

 

Egy szakképzési centrumban 30-50 tagintézmény (szakképző iskola, kollégium, tanműhely) működik, a minisztériumi közléssel ellentétben azonban nem világos, hogy a munkáltatói jogok hogyan alakulnak. A ködös jogszabályból annyi kiolvasható, hogy a szakképző iskolák vezetőinek keze még jobban meg lesz kötve, mint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz (Klik) tartozó vezetőké.

Nem tudni, ki dönthet arról, hogy kit vehetnek föl egy szakképző intézménybe
Nem tudni, ki dönthet arról, hogy kit vehetnek föl egy szakképző intézménybe
M. Schmidt János / Népszabadság/archív

Tavaly télen a szakszervezetek nyomására ugyanis sikerült módosíttatni a köznevelési törvényt, melynek nyomán a klikes iskolák igazgatói beoszthatják a tanórákat, illetve engedélyezhetik a szabadságolást, de a szabályozatlanság miatt a szakképző intézmények vezetőinek még ennyi mozgástér sem jár. A minisztériumi közlés szerint a tanulói jogviszony kérdése rendezett, ám ennek sem találtuk nyomát. Nincs arra vonatkozó jogszabály ugyanis, hogy ki dönt a tanulók felvételéről: a tagintézmény igazgatója vagy a centrum igazgatója.

A zűrzavarra jellemző, hogy az NGM nem rendezte jogszabályban, mi a feladatmegosztás a képzési centrumok, az állami fenntartó szervezet (Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal) és a minisztérium között. Ez a probléma a jövő héten már nem csak papíron létezik: a pótfelvételik és a pótbeiratkozások miatt alapvetően érinti a gyerekeket: ki veszi majd fel őket? A centrum vezetője vagy a tagiskola?

Az sem tudható, hogy az adott központok mekkora költségvetéssel gazdálkodhatnak. Bár a centrum költségvetési szerv, az a képtelen helyzet állt elő, hogy

elfogadott büdzsé híján nem tudható, milyen személyi állománnyal – azaz hány pedagógussal, dolgozóval – működhet.

A bizonytalanság érzése talán ez utóbbi miatt erősödik az érintett iskolák pedagógusaiban. – Szabadságon voltunk már, amikor a Kliktől átkerültünk az NGM-hez. Értesítettek bennünket a fenntartóváltásról, de az új munkaszerződésünket, amit már rég ki kellett volna adni, még nem kaptuk meg – közölte lapunkkal egy vidéki iskola neve elhallgatását kérő oktatója, aki szerint ez a költségvetéssel áll összefüggésben: elbocsátásokra számítanak.

2016. szeptember elsejétől egyébként újra átalakul az egész rendszer. Jövőre indulnak a szakiskolából létrejövő szakközépiskolák, és a szakközépből átalakuló szakgimnáziumok. Az akkor induló képzéseket meg kell hirdetni, hiszen indulnak a felvételik, ám ebben az átalakításban még nincsenek meg az új intézménytípusok elfogadott tantervei, holott csak ezek alapján lehetne meghirdetni a felvételit.

Szemben az unióval

Az Európai Unióban is – akárcsak nálunk – élénk vita folyik arról, hogy a gyakorlati-szakmai képzést a gazdasági szereplők feladatai közé utalják-e. Csakhogy míg a tagállamok zömében 16 éves kor – azaz egy kilenc- vagy tízéves műveltséget és alapkészségeket megalapozó általános képzés – után kerülnek a gyerekek a gyakorlati képzésbe, addig Magyarországon 14 éves koruk után. Amíg az unióban ódzkodnak a korai pályaválasztástól, és egyre inkább az a trend, hogy az alapozó szakaszt kitolják, addig nálunk éppen fordítva van: az Orbán-kormány a korai szelekciót erősíti az oktatáspolitikájával.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.