Gyürk András kampányfőnök a Népszabadság Online-nak azt mondta, nem tudja pontosan, mennyibe kerül majd az országgyűlési választások hajrájához mérhető országos népszavazási kampányhónap a Fidesznek, de szerinte a párt kiadásai nem érik majd el 100 millió forintot.
Ez azonban csak azért van így, mert a költségek túlnyomó részét nem a párt fizeti.
A 2014-es országgyűlési választási kampányban a Fidesz-KDNP a hivatalos bevallás szerint 884 millió forintot költött. (Civil becslések szerint a valódi összeg ötször nagyobb volt.) A pártok költségvetési támogatás formájában megkapták a fedezetet a kiadásokra, a referendum esetében azonban sem a kormányoldal, sem az ellenzék nem kap pénzt.
Ezúttal a kommunikációs költségek legnagyobb hányadát maga a kormány fizeti a központi költségvetésből. A pártok közül októberig azonban így is a Fidesz költi majd legtöbbet, miközben lényegében csak kiegészíti a kormányzati kampányt, egyben főpróbát tart a következő parlamenti választáshoz. A kormánypárt a rendes éves működési költségvetéséből állja a felmerülő plusz költségeket, igaz már az év eleje óta kalkulálhatott a tervezett referendummal. Az összes többi párt – beleértve a közösségi adakozásból óriásplakátokat állító Kétfarkú Kutya Pártot is – összesen sem tud 100 milliót költeni a következő egy hónapban.
A népszavazást kezdeményező kormány kampánybüdzséjében viszont egymást érik a százmilliós tételek. A napokban plakátok jelentek meg, és elkezdték kipostázni azt a 20 oldalas kampánykiadványt, amelyet minden háztatás megkap majd az országban. A 4,1 millió példányban kiadott füzet nyomdai és terjesztési költsége egymaga meghaladja a 100 millió forintot.
Az eddig nyilvánosságra hozott állami kommunikációs szerződések augusztus 1-jén lejártak, ezért jelenleg nem tudható, hogy valójában mennyi pénzt szán a kormány a népszavazásra. A Rogán Antal által felügyelt Kormányzati Tájékoztatási Központ a Népszabadság Online kérdésére azt közölte, hogy "a teljes kampány az érvényes kommunikációs keretszerződések terhére történik, amelyekben legfeljebb nettó 3,9 milliárd forint áll rendelkezésre. A szerződő fél az Egyesült Reklám Konzorcium." A végső összesítés csak a népszavazás után készül majd el.
|
Fotó: Földi D. Attila / Népszabadság |
Az MSZP alelnöke, Nemény András hétfőn beadvánnyal fordult a Nemzeti Választási Bizottsághoz, mert szerinte az egész népszavazási kampány felállása sérti az választási esélyegyenlőségi alapelvét.
A beadványban arra hívják fel a figyelmet, hogy éppen az NVB mondta ki korábban, hogy a kormány kommunikációja nem egyszerű tájékoztatás, hanem kampánytevékenység. Amennyiben ez igaz, a népszavazás esetében is biztosítani kellene, hogy a kormány tetszés szerint meghatározott nagyságú, a nem szavazatokat pártoló kampánya mellett a más véleményen lévők is megvédhessék álláspontjukat. Neményi szerint az egyenlő feltételeket az biztosítaná, ha maximált összegű forrásokat biztosítanának a népszavazási kampány összes, törvény szerinti résztvevőjének. Az anyagi erőforrások egyenlőtlensége miatt a választópolgárok csak torzulással értesülhetnek a megalapozott döntések meghozatalához szükséges információkról.